تفاوت سیستم و چارتر

تفاوت سیستم و چارتر

بلیط یک تکه کاغذ است که روی آن مشخصاتی مانند تاریخ، قیمت و محل استفاده آن درج شده است. به طور کلی بلیط برگه ای است که مجوز حضور شما برای استفاده از امکانات و خدمات مکان مورد نظر می باشد. با نگاهی به اطراف متوجه اهمیت بلیط برای استفاده از مکان هایی مثل سینما، تئاتر، اتوبوس، مترو، موزه و… می شویم. بلیط برای استفاده از اتوبوس و قطار از گذشته زیاد مرسوم نبوده است و حتی اکنون به جای بلیط از پول نقد استفاده می کنند. اما برای سوار شدن به هواپیما اینگونه نیست از زمان پیدایش مسافرت های هوایی بلیط هم به وجود آمده است. در سال 1909 میلادی که اولین پرواز صورت گرفت بلیط هواپیما هم به میدان آمد به اینگونه که مسافران بلیط مورد نیاز خود را تلفنی رزرو می کردند. خرید بلیط هواپیما در گذشته به علت نبود سایت های اینترنتی به صورت آنلاین صورت نمی گرفت. در آن زمان بلیط مانند دسته چک شامل یک سری برگه های کاغذی بود که قسمت های مختلف سفر در آن توضیح داده می شد.

در سال 1940 میلادی دفاتر هواپیمایی ها به مشتریان همیشگی خود در ازای فروش بلیط یک دفترچه به آن ها ارائه می کردند که با خریدن هر بلیط یک برگه از آن کم می شد تا وقتی برگه های دفترچه به پایان می رسید. بعد از گذشت این دوره امریکن ایرلاینز برای نوشتن بلیط ها از کاربن استفاده می نمود تا سرعت نوشتن بالا رود، و بعد از گذشت چندی برای اطلاع یافتن از جزئیات دقیق پرواز از سیستم های رزرو بلیط آنلاین استفاده می کردند، این روال ادامه پیدا کرد تا زمانی که سیستم های رزرو پیشرفته بلیط به روی کار آمد این سیستم ها به گونه ای بودند که قابلیت تجزیه و تحلیل هزینه سود را بر ساختارهای قیمت گذاری داشتند که همین باعث تفاوت قیمت بعضی از پروازها شد.

پیشرفت سیستم های اینترنتی به همین یک مورد ختم نمی شد مرحله بعدی ساخت کارت پرواز اتوماسیون برای افرادی بود که قصد سفر با هواپیما را داشتند، نحوه پرداخت هزینه بلیط به طور آنلاین صورت می گرفت که رسید خرید بلیط به ایمیل فرد مورد نظر فرستاده می شد و مسافران از بلیط اینترنتی پرواز خود پرینت می گرفتند و زمانی که به فرودگاه مراجعه می کردند پرینت بلیط با کارت پرواز به هم می پیوستند و اجازه سوار شدن صادر می شد. بعد از این ها در سال 2008 یاتا اعلام نمود که خطوط هواپیمایی اجازه صادر کردن بلیط های کاغذی را ندارند و امروزه در ایران بلیط ها به صورت سیستمی و چارتر به فروش می رسند. نحوه خرید بلیط چارتر و سیستمی یا به صورت آنلاین و اینترنتی می باشد یا با مراجعه به آژانس های هواپیمایی صورت می گیرد. در این مقاله سعی نموده ایم که اطلاعاتی را در مورد بلیط های سیستمی و چارتر ارائه دهیم که به راحتی بتوانید برای سفر خود اقدام به خرید بلیط مورد نظر نمایید.

تفاوت سیستمی و چارتر

تعریف بلیط سیستمی

همان طور که در متن ذکر کردیم بلیط هواپیما به دو نوع سیستمی و چارتر دسته بندی می گردد. هر کدام از این بلیط ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. بلیط سیستمی هواپیما به بلیطی گفته می شود که به وسیله آژانس های هواپیمایی فروخته می شوند و از قیمت های مشخص برخوردار می باشد و این قیمت ها ثابت هستند. قیمت بلیط سیستمی مانند دیگر بلیط ها دچار نوسان نمی شوند و کاهش قیمت لحظه ای را ندارند، و همچنین این گونه از بلیط ها برای دوره های طولانی برنامه ریزی می شوند همین طور می توانید از چند ماه قبل از سفرتان بلیط مورد نیاز خود را خریداری نمایید. پروازهای سیستمی منظم هستند و از تنوع بالای مسیرهای پروازی برخوردار هستند.

تفاوت سیستمی و چارتر

مزایای بلیط های سیستمی

با وجود اینکه قیمت بلیط های سیستمی از بلیط های چارتری بالاتر است اما مزایایی دارد که هنگام تصمیم به خرید آن ها منطقی به نظر می رسد. یکی از مهم ترین ویژگی های بلیط های سیستمی ثابت بودن قیمت آن ها می باشد که همین موضوع باعث می شود تا شما بتوانید برای دوره های طولانی و چندین ماه قبل از سفر خود بلیط را خریداری نمایید که باعث می شود با خیال راحت برای مسافرت خود آماده شوید. لازم به ذکر است که این ویژگی بلیط سیستمی برای افرادی که می خواهند به کشورهای خارجی با ویزا سفر کنند خیلی مهم است زیرا سفارت ها بلیط مورد نظر برای هر کشوری را از چندین هفته قبل از تاریخ سفر بررسی می کنند.

از ویژگی های دیگر بلیط سیستمی می توان قابل استرداد و قابل تعویض بودن آن ها را نام برد. با خریدن بلیط چارتری هنگام عوض شده برنامه سفر یا کنسلی آن دچار ضرر می شوید اما بلیط های سیستمی اینگونه نیستند و این امکان را برای شما فراهم می کنند که با عوض شدن روز سفرتان بتوانید به راحتی تاریخ پرواز خود را تغییر دهید و همچنین در صورت کنسل شدن سفر می توانید با پرداخت درصد کمی به عنوان جریمه هزینه بلیط خود را پس بگیرید. بلیط های سیستمی برای کودکان 2 تا 12 سال تخفیفی را در نظر گرفته اند به این صورت که خرید بلیط برای آن ها نیم بها می باشد.

تفاوت سیستمی و چارتر

معایب بلیط های سیستمی

تنها عاملی که به عنوان ویژگی منفی در بلیط های سیستمی قابل شناسایی است و باعث می شود افراد از خرید آن ها پشیمان شوند بیشتر بودن قیمت بلیط از بلیط های چارتری می باشد که همین دلیل باعث می شود افراد به خرید بلیط های چارتری روی آورند. از دیگر معایب بلیط های سیستمی کم بودن آن ها در بعضی از فصل ها می باشد. اکثر آژانس های مسافرتی برای خرید بلیط فصل های پر تردد خیلی سریع اقدام می کنند و آن ها را به صورت چارتری به فروش می رسانند. به طور مثال خرید بلیط آنتالیا در تعطیلات نوروزی و تابستان دشوار است به دلیل اینکه تمامی بلیط های هواپیما به مقصد مورد نظر توسط آژانس ها خریداری شده اند و به صورت چارتری به فروش می رسند.

پرواز های سیستمی از فاصله زمانی بسیار زیادی تا روز پرواز برخوردار هستند این موضوع در حالی است که در زمان هایی مثل تعطیلات نوروز و تابستان ها پروازهای برنامه ای جواب گوی همه تقاضاها نیستند حتی می توان گفت در زمان های عادی برای تاریخ های نزدیک به پرواز خریدن بلیط های برنامه ای مشکل است چون فروش این بلیط ها از چند ماه قبل از پرواز شروع می شود و به دلیل استقبال سازمان هایی که برنامه ریزی خاصی برای سفر خود دارند و همچنین نیاز به کنسل کردن و تغییرات بلیط هواپیما خرید بلیط حتی در چند روز قبل از پرواز ممکن نیست به همین دلیل در این چنین مواقعی پروازهای چارتر بهترین راه حل می باشد.

بلیط چارتر

اگر تا به امروز برای خرید بلیط هواپیما خود از آژانس های مسافرتی یا سایت های اینترنتی استفاده کرده باشید مطمئناً کلمه چارتر به گوش شما خورده است. چارتر یعنی اجاره نمودن قطار، هتل، هواپیما و به صورت دربست و در اختیار فرد مورد نظر می باشد، اما این کلمه در ایران برای بلیط هواپیما به کار برده می شود. بیشتر اوقات آژانس های هواپیمایی بلیط مسیرهای پر تردد را به صورت عمده خریداری می کنند. برای خرید بلیط های چارتری نمی توانید به قسمت ایرلاین بروید برای خرید باید به آژانس ها و دفاتر چارتر کننده مراجعه نمایید. بلیط اکثر مسیرهای پر رفت و آمد هوایی به وسیله شرکت ها و آژانس های مسافرتی هواپیمایی چارتر کننده اجاره خواهد شد و نرخ بلیط ها را خود این دفاتر قیمت گذاری می کنند به همین دلیل است که قیمت بلیط های چارتر با هم متفاوت است هر شرکت هواپیمایی نرخ مورد نظر خود را برای بلیط ها تعیین می کنند.

از همین رو ممکن است داخل هواپیمایی که شما پرواز دارید فردی باشد که همان بلیط را با نرخ پایین تر از بلیط شما خریداری کرده باشد که این موضوع زمانی رخ می دهد که روز پرواز نزدیک باشد و تعداد زیادی از بلیط های شرکت چارتر کننده باقی مانده باشد در این زمان برای جلوگیری از ضرر بلیط های خود را با قیمت پایین تری در اختیار مسافران قرار می دهند تا بتوانند آن ها را به فروش برسانند. این مطالب به عنوان راهنمای پرواز های چارتری در اختیار شما قرار داده شده است. در ادامه مطلب به توضیحاتی در مورد ویژگی های بلیط های چارتری خواهیم پرداخت.

بلیط چارتر برای مکان هایی مثل هتل، هواپیما کشتی، قطار و وسایل حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد زیادی از شرکت های عظیم که افراد زیادی از مدیران و کارکنان آن ها به صورت همیشگی در مسیرهای ثابتی در روزهای مشخصی پرواز دارند ترجیح می دهند از هواپیمایی که مورد نظرشان می باشد تعدادی صندلی چارتر کنند. اصطلاح اجاره صندلی های پرواز و یا اجاره کل صندلی های پرواز در این پرواز ها کاربرد دارد منظور از پرواز چارتری این است که ایرلاین ها تعدادی از صندلی های هواپیما را برای مدت زمانی مشخص اجاره می کنند و این پرواز در اختیار مسافران قرار می گیرد. این نوع از پرواز بیشتر در مسیرهایی مثل تهران، مشهد و اصفهان وجود دارد.

تفاوت سیستمی و چارتر

مزایای و معایب بلیط های چارتر

یکی از مهم ترین ویژگی های بلیط چارتر این است که اگر صبر داشته باشید و بگردید می توانید بلیط های ارزان تری پیدا کنید. آژانس های مسافرتی در اکثر سایت ها درباره بلیط های چارتری خود اطلاع رسانی لازم را می کنند تا بتوانند بلیط های خود را تا روز سفر بفروشند اما شما با کمی جستجو می توانید شرکتی را پیدا کنید که لیست تمامی پرواز های چارتری را داشته باشند. از دیگر مزایای خرید این نوع از بلیط همان طور که گفته شد این است که در ساعت های نزدیک به پرواز می توانید بلیط های ارزان تری را تهیه نمایید، از طرفی باید این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در صورت کنسلی سفر نمی توانید هزینه بلیط خود را پس بگیرید و یا اینکه با خرید بلیط چارتر نمی توانید زمان پرواز خود را عوض کنید؛ بنابراین باید برای خرید بلیط چارتر از سفر خود مطمئن باشید.

اگر همراه با خانواده به مسافرت می روید باید این را در نظر داشته باشید که قیمت بلیط برای تمام افراد یکسان می باشد و هیچ گونه تخفیفی شامل حال کودکان نمی شود. از دیگر معایب خرید بلیط های چارتری می توانید این باشد که در روزهای شلوغ و پر سفر سال که در خواست بلیط برای مسافرت بالا می رود، شرکت ها و آژانس های هواپیمایی که قبلاً بلیط آن مسیرها را خریداری کرده اند ممکن است افزایش قیمت خود را به حدی بالا ببرند که از قیمت بلیط های سیستمی هم زیادتر شود، همچنین می توان گفت کسانی که کلاس های پروازی درجه یک و تجاری را ترجیح می دهند نمی توانند از بلیط چارتر استفاده نمایند به دلیل اینکه آژانس ها ارزان ترین کلاس پروازی را چارتر خواهند کرد.

با توجه به مطالب بالا این نتیجه را خواهیم گرفت هنگامی که شما می توانید برای خرید بلیط هم از بلیط های سیستمی و هم از بلیط های چارتر استفاده نمایید اگر از سفر خود مطمئن هستید و قصد ندارید سفر خود را کنسل کنید با توجه به این موضوع که قیمت بلیط چارتر از بلیط هواپیما ارزان تر است، استفاده از بلیط چارتر مقرون به صرفه تر می باشد؛ اما هنگامی که ممکن است سفر شما کنسل شود و یا قصد دارید ساعت پرواز خود را تغییر دهید به علت این که با خرید بلیط چارتر نمی توانید بلیط خود را استرداد نمایید یا تغییر دهید بهتر است که بلیط های برنامه ای را خریداری کنید البته توجه به این نکته ضروری است که حتی در بلیط های سیستمی در بعضی از مواقع بلیط شما همانند بلیط های چارتری سوخت می شود و با جریمه صد در صدی روبرو خواهید شد.

بلیط هواپیما چارتر و خرید بلیط

یکی از موضوعاتی که برای خرید بلیط های چارتر هواپیما بر سر راه مسافران قرار دارد کم بودن این نوع از بلیط ها می باشد. البته نا گفته نماند که تقاضا برای بلیط شهرهایی مثل تهران مشهد، تهران شیراز، و باقی مسیرهای پر رفت و آمد بیشتر است که شرکت های هوایی زیادی اقدام به فروش بلیط چارتری برای این مسیرها می نمایند. برای خرید بلیط چارتر می توانید با مراجعه به سایت مستر بلیط به صورت آنلاین برای سفر خود بلیط تهیه نماید. راه دیگری که برای خرید بلیط چارتر موجود می باشد مراجعه حضوری به آژانس ها است که با این کار وقت شما تلف می شود.

بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری

بلیط لحظه آخری همان طور که از نام آن پیداست یعنی اینکه شرکت ها و دفاتر هواپیمایی قصد دارند تمامی صندلی های پرواز خود را تکمیل کنند و برای این کار بلیط های باقی مانده خود را با قیمتی پایین تر از حد معمول خود می فروشند تا همه مسافران بتوانند با هر بودجه ای این بلیط ها را خریداری کنند و از طرفی هم تمامی صندلی های هواپیما پر خواهد شد.

بلیط های لحظه آخری از لحاظ کیفیت هیچ تفاوتی با بلیط های معمولی ندارند و صندلی پرواز فردی که بلیط لحظه آخری را خریده است با کسی که بلیط سیستمی را خریداری کرده است تفاوتی ندارد. تنها فرقی که بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری باهم دارند مربوط به زمان پرواز آن ها می شود به این صورت که بلیط لحظه آخری را که برای سفر خود خریداری کرده اید تا 48 ساعت بعد از خرید، پرواز مورد نظر صورت می گیرد اما در بلیط چارتر پرواز شما تا هفته ها به طول می انجامد.

با توجه به مطالبی که گفته شد تنها تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی یا برنامه ای در قیمت آن ها می باشد که بلیط های چارتری از بلیط های سیستمی قیمت پایین تری دارد به طور کلی می توان گفت هیچ تفاوتی در نوع خدمات، کادر پرواز و نوع هواپیما در بین پرواز های سیستمی و چارتری وجود ندارد.

تغییر قیمت بلیط چارتر

از دیگر ویژگی های مورد اهمیت پروازهای چارتر ریسک خالی یا پر بودن صندلی ها می باشد که مورد توجه چارتر کننده می باشد. فرد یا آژانس چارتر کننده به دلیل اینکه از قبل هرینه تمامی صندلی های هواپیما را پرداخت کرده است ترجیح می دهد که تمامی بلیط های خود را با هر قیمتی به فروش برساند، به همین دلیل برای فروش بلیط خود کارهای گوناگونی انجام می دهد مثلا هنگامی که زمان پرواز نزدیک می شوند برای اینکه بلیط های خود را بفروشد این بلیط ها را با قیمت پایین تری عرضه می کنند.

خرید بلیط چارتر تنها به سفرهای داخلی ختم نمی شود بلکه شما می توانید هنگام سفرهای خارجی و برای بعضی از مسیرهای خارجی بلیط چارتر را تهیه نمایید که با مراجعه به شرکت های هواپیمایی می توانید اقدام به خرید این نوع بلیط نمایید و آژانس عتیق گشت اصفهان از جمله دفاتر هواپیمایی می باشد که برای اکثر شهر های داخلی بلیط های سیستمی و چارتری را به فروش می رساند. اگر زمان این را ندارید که به شرکت های هواپیما برای تهیه بلیط بروید می تواید به صورت آنلاین بلیط خود را خریداری نمایید.

انواع چاترهای هواپیما و سیت های پروازهای چارتری

پرواز های چارتر شونده یا اجاره ای به دو روش اجاره می شوند: روش اول به صورت اجاره یا چارتر کامل هواپیما می باشد به این نحو که تمامی صندلی های هواپیما را در مسیری معین و برای دوره ای مشخص اجاره می کنند اغلب ظرفیت هواپیماهای چارتری از 10 نفر کمتر می باشد. روش دوم به صورت اجاره برخی از صندلی های هواپیما می باشد به این روش که تعدادی مشخص از صندلی های هواپیما را در مسیر و دوره ای مشخص چارتر می کنند.

سیت های بلیط چارتری به دو روش می باشد: اول اینکه اجاره صندلی به صورت شناور می باشد یعنی در سیت چارتر شناور اجاره کننده تعداد مشخصی از صندلی های هواپیما را در مسیر پروازی مشخص به صورت رفت و برگشت به فروش می رساند. دومین روش به صورت بک تو بک یا اجاره صندلی رفت و برگشت می باشد.

برچسب ها: ,
4 2 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات