رشته مدیریت جهانگردی

رشته مدیریت جهانگردی

مدیریت جهانگردی

رشته مدیریت جهانگردی یکی از نو پا ترین رشته های موجود در دانشگاه های ایران می باشد که با عنوان بین رشته ایی ترین علوم ( رشته ایی که در بیش از یک زمینه خاص و محض دانشی مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد ) نیز شناخته می شود. از آنجایی که قبلا هم گفته ایم این رشته جزء جدیدترین رشته های دانشگاهی کشورمان است پس شناخت کافی نسبت به رشته مدیریت جهانگردی، بازار کار رشته مدیریت جهانگردی و مقاطع تحصیلی آن در دست نمی باشد. برای آشنایی بیشتر با رشته مدیریت جهانگردی با نیهون همراه باشید.

رشته گردشگری چیست ؟

رشته گردشگری؟ آیا ما در ایران رشته ایی با این عنوان داریم؟ خب جواب این سوال خیر است، جالب است بدانید که در کشورمان رشته ایی با عنوان رشته گردشگری وجود ندارد و اگر هم جایی تصادفی نام این رشته به گوشتان خورد آگاه باشید که کاملا اشتباه است. نکته ایی که باید بدانید این است که در نظام آموزشی ایران مهمترین و معروف ترین رشته ایی که در زمینه گردشگری فعالیت دارد رشته مدیریت جهانگردی می باشد، از زیر شاخه های دیگر گردشگری می توان به رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، علوم اجتماعی و برنامه ریزی گردشگری، گردشگری مذهبی، مدیریت هتلداری و رشته کارآفرینی گردشگری اشاره نمود که هرکدام به صورت مجزا رشته گردشگری را از حیطه های مختلف مورد بررسی قرار می دهند و تقریبا جدا از یکدیگر نیز هستند.

تاریخچه گردشگری

از اواسط قرن 17 میلادی گردشگری با شکل و شمایل امروزی خودش آغاز به فعالیت کرده و بعد از انقلاب صنعتی در قرن 18 میلادی پیشرفت و گسترش چشمگیری داشته است، طبق آمار ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران بین المللی از 25 میلیون نفر در سال 1930 به بعد به رقم 1235 میلیون نفر در سال 2017 رسیده است و با پیش بینی ها و برنامه ریزی های انجام شده تا سال 2030 قرار است که به 1.8 میلیارد نفر در سال برسد.

رشته مدیریت جهانگردی

مدیریت جهانگردی رشته ایی است که سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه هایی محدود کشور ارائه می شوند، اصول و پایه این رشته مباحث گردشگری است اما به خاطر داشته باشید که سرفصل های ارائه شده آن بین رشته ایی هستند.

مقطع کارشناسی و سرفصل های مقطع کارشناسی رشته مدیریت جهانگردی

دروس پایه

حقوق اساسی، مبانی سازمانی و مدیریت، روش تحقیق، روانشناسی عمومی جهانگردی، اصول اقتصاد ( خرد و کلان )، اصول حسابداری ( 1 و 2 )، مبانی جامعه شناسی، ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی، مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی، آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی.

دروس اصلی

پژوهش عملیاتی در جهانگردی، تاریخ فرهنگ ایران ( 1 و 2 )، شناخت روحیات ملل، رفتار سازمانی، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی ایران، آداب سفر در اسلام، زبان انگلیسی ( 1 و 2 )، گذراندن اوقات فراغت، زبان دوم ( 1 و 2 )، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، میانی مردم شناسی، اقتصاد جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، جغرافیای عمومی جهانگردی، نقشه خوانی.

دروس تخصصی

مکالمه زبان انگلیسی، فرهنگ عامه، مکاتبات تخصصی در زبان انگلیسی، آشنایی با سازمان های دولتی ایران، باستان شناسی ایران، هنر و معماری ایران ( 1 و 2 )، آشنایی با موزه های ایران، زبان انگلیسی تخصصی ( 1 و 2 )، امور مسافرت و صدور بلیط، فن راهنمایی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاست های جهانگردی، برنامه ریزی و سرپرستی گشت های جهانگردی.

رشته مدیریت جهانگردی در کارشناسی ارشد و دکتری

رشته مدیریت جهانگردی در مقطع ارشد و دکترا هم تدریس می شود، در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دو گرایش بازاریابی جهانگردی و برنامه ریزی توسعه جهانگردی ارائه می شود اما توجه داشته باشید که تفاوت چندانی بین این دو رشته وجود ندارد و عموم درس هایی که ارائه می شود مشترک هستند.

ظرفیت های دانشگاه های کشور در کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی

ظرفیت پذیرش این رشته در مقطع ارشد براساس دفترچه ارائه شده در سال 1398 از سمت سازمان سنجش کشور برای کنکور سراسری سال 1399 در مجموع 12 دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو برای رشته مدیریت جهانگردی ( گرایش بازاریابی ) کردند و 29 نفر در نوبت روزانه و 24 نفر در نوبت شبانه می پذیرند، پذیرش این تعداد برای گرایش برنامه ریزی توسعه گردشگری برابر با 42 نفر در دوره روزانه و 22 نفر در دوره شبانه تغییر کرده است.

بازار کار رشته مدیریت جهانگردی

باتوجه به گرایشی که در رشته مدیریت انتخاب می کنید بازار کار آن متفاوت خواهد بود و بنا به رشته ایی که از آن فارغ التحصیل می شوید باید اولویت شما کار کردن در همان بخش باشد. اگر انتظار دارید شغلی مرتبط با تخصص و رشته ایی که در آن تحصیل کرده اید داشته باشید قبل از انتخاب رشته خود در مورد بازار کار آن نیز جستجو کنید و یا مطمئن شوید که به مشاغلی که وجود دارد علاقه دارید یا خیر.

نکته ایی که اهمیت دارد این است که لزوما برای کار در صنعت گردشگری شما نباید تحصیل کرده و یا فارغ التحصیل در رشته گردشگری باشید، یکی از شغل هایی که تصور مردم از بازار کار گردشگری دارند راهنمای تور است حال لازم است بدانید که برای تور لیدر شدن نیاز به تحصیل در این رشته نیست و کافیه شما به سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مراجعه کنید و در دوره های تخصصی راهنمایی تور شرکت کنید.

حتی اگر برای افتتاح آژانس های گردشگری و دریافت گواهینامه مدیر فنی آژانس ها خواستید اقدام کنید توجه داشته باشید که لازمه ورود به بازار کار گردشگری در این زمینه نیز نیاز به تحصیل در این رشته را ندارد و می توانید در دوره های تخصصی گردشگری شرکت کنید و وارد بازار کار شوید.

5 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
N
1 year ago

واقعا متاسفم واس ایران که رشته جهانگردی نداره…بیشعورهای بی عرضه