ایستگاه راه آهن تبریز

ایستگاه راه آهن تبریز

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن تبریز

ایستگاه راه آهن تبریز (Tabriz Railway Station) در سال 1295 با بهره برداری از محور تبریز به جلفا به طول 149 کیلومتر تاسیس شد و در سال 1337 محور تبریز به تهران به طول 748 کیلومتر به‌ بهره‌ برداری رسید. طراح اولیه ساختمان این ایستگاه توسط معمار فرانسوی به‌ نام فرنان پویون انجام شده و ساختمان جدید آن توسط حیدر غیابی طراحی شد. با توجه به ارزش تاریخی و معماری، ایستگاه راه ‌آهن تبریز در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از ویژگی‌ های برجسته ایستگاه راه‌آهن تبریز می‌ توان به حمل و نقل بین‌ المللی کالا به ترکیه و اروپا از طریق محور تبریز به رازی، حمل و نقل بین‌ المللی کالا به جمهوری خود مختار نخجوان از طریق محور تبریز به جلفا و تنها خط برقی راه‌آهن در ایران (خط برقی تبریز-جلفا) اشاره کرد. این ایستگاه مهمترین ایستگاه خط راه آهن آذربایجان می باشد. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه : ایران، آذربایجان شرقی، تبریز، میدان راه آهن، اداره کل راه آهن آذربایجان

کد پستی : ۵۱۹۷۶۱۵۳۹۳

سامانه صدای مسافر : 5149 – 021

تلفن ایستگاه : 34440052 – 34440051  –  34429093 –  34440054 – 041

واحد اطلاعات مسافربری : 34444479 – 041

روابط عمومی : 34492207 – 34448080 – 041

پست الکترونیکی: [email protected]

مسیرهای ریلی راه‌آهن تبریز

راه‌آهن تبریز برای مسیرهای تبریز به تهران، تبریز به ایستگاه راه آهن قم، تبریز به مشهد، تبریز به تربیت معلم، تبریز به جلفا و تبریز به وان سرویس دهی انجام می دهد.

قطار تبریز به تهران

مدت زمان سفر 13 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه آهن تهران برسد و ایستگاه های بین راهی در طول این سفر : تبریز، زارعي، آذرشهر، عجب شیر، مراغه، خراسانک، میانه، زنجان، خرم دره، تاکستان، قزوین، کرج و تهران می باشند.

قطار تبریز به مشهد

مدت زمان سفر 24 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه آهن مشهد برسد و ایستگاه های بین راهی در طول این سفر : تبریز، زارعی، آذرشهر، عجب شیر، مراغه، خراسانک، میانه، زنجان، خرم دره، تاکستان، قزوین، هشتگرد، کرج، تهران، سمنان، دامغان، شاهرود، نقاب، نیشابور و مشهد می باشند.

قطار تبریز به جلفا

مدت زمان سفر 3ساعت 45 دقیقه به طول می انجامد تا به مقصد برسید. که یکی از مسیرهای پرتردد و رفت آمد مسیر تبریز به جلفا است. مسیر تبریز به جلفا از مسیرهای داخل استانی به حساب می آید. در این مسیر از قطارهای سالنی استفاده می کنند و خدمات توسط شرکت ارم ارائه می شود.

قطار تبریز به وان

مدت زمان سفر 10 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید. این مسیر هفته ای یک روز در روزهای دوشنبه سرویس دهی انجام می دهد. مسافران در ایستگاه رازی از قطار پیاده شده و تشریفات گمرک و گذرنامه (خروج از ایران) را انجام می‌دهند.