ایستگاه راه آهن کرمان

ایستگاه راه آهن کرمان

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن کرمان

ایستگاه راه‌ آهن کرمان (Kerman Railway Station) در سال ۱۳۵۶ افتتاح شده در ادامه مسیر خط کاشان – بافق – زرند بوده که در سال ۱۳۵۰ به بهره‌ برداری رسیده است. تاریخ گشایش این ایستگاه به سال 1350 باز می گردد در این زمان به راه‌آهن سراسری ایران پیوست و عنوان ایستگاه اصلی خط راه آهن کرمان را گرفت. این ایستگاه با متصل شدن به زرند به خط آهن سراسری وصل شده است.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه : جاده تهران، بلوار شاهد، اداره کل راه آهن کرمان

شماره تلفن : ۳۲۱۵۳۵۲۶ ۳۲۱۵۳۵۲8 034

صدای مسافر : 5149 – 021

اطلاعات ایستگاه : 31214249 034

باجه فروش بلیت ایستگاه : 31214436 034

تلفن ارتباط مردمی و روابط عمومی اداره کل : 31214207 034

فکس : 32153530 034

پست الکترونیک : [email protected]

مسیرهای ایستگاه راه آهن کرمان

مسیرهای ایستگاه کرمان شامل :  کرمان به تهران، کرمان به مشهد، تهران به کرمان به زاهدان و اصفهان به کرمان به زاهدان اشاره کرد.

مسیر قطار کرمان به تهران

در این مسیر، مدت زمان سفر حدود 14 الی 15 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن تهران برسید. و از ایستگاه های زرند، سي ريز، بافق، چاه خاور، رخش، يزد، نظرآباد، ميبد، اردكان، زواره، بادرود، كاشان و محمديه عبور می کند. شرکت مسافربری ریلی رجا، شرکت مسافربری ریلی جوپار و شرکت مسافربری ریلی بن ریل در این مسیر فعال هستند البیته بیشترین سفرها را شرکت جوپار برگذار می کند.

مسیر قطار کرمان به مشهد

در این مسیر، مدت زمان سفر 16 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن مشهد برسید. در طول روز یک رام قطار در این مسیر به حرکت می پردازد، که قطار 4 ستاره غزال واگن کوپه‌ ای 4 نفره و قطار 3 ستاره 6 تخته كویر واگن کوپه‌ ای 6 نفره که دارایی امکاناتی در حد مطلوب هستند را شامل می شود. البته این نکته را باید ذکر کرد که قطار غزال امکاناتی به نسبت بالاتر از قطار کویر را دارا می باشد. از ایستگاه های بین راهی که می توانید در آنها توقف داشته باشید می‌ شود به زرند، جندق، طبس، تربت حیدریه، کاشمر و سلام اشاره کرد.

امکانات ایستگاه

امکانات را میتوان به سالن تشریفات VIP، امکانات حمل خودرو توسط قطار، خودپرداز، تلفن عمومی، انبار توشه، غرفه امانت کتاب، غرفه فروش تنقلات، موبایل، سوغات کرمان، سرویس بهداشتی و نمازخانه را بیان کرد.

راه آهن کرمان

این خط دارای ایستگاه های مختلف است که در سر تا سر استان کرمان گسترش پیدا کرده و هر کدام دارای ویژگی ها و مسئولیت های هستند. این خط متشکل از مانی، مورد، سی‌ریز، سنگ، گل زرد، جلال‌آباد، زرند، حسامی، پورمند، سلطانی، کرمان، دره‌ریگ، کاوه، حمیدیه، تهرود، ده بکری، دارزین، خواجه عسکر، خودرو سازان، فهرج، میل نادری و شورگز است. تعدادی از این ایستگاه ها در حال حاضر فعالیتی ندارند و تعدادی دیگر دارای امکاناتی درجه یک هستند مانند زرند و بم. این دو ایستگاه دارای امکانات پیشرفته و درجه یک هستند. زرند دارای امکانات رفاهی مانند تلفن، سرویس بهداشتی، نمازخانه و خودپرداز است و 80 کیلومتر از کرمان فاصله دارد راههای دسترسی به آن از طریق تاکسی امکان پذیر است.

تاریخچه

اتصال ایستگاه راه آهن زرند در سال ۱۳۵۰به شبکه خطوط ریلی کشور اولین اتصال یکی از شهرستانهای استان کرمان به راه آهن بوده است و ساختمان ایستگاه بین المللی زرند که نماد راه آهن ایران در جنوب شرق کشور می باشد و جزء اولین ایستگاه های جنوب شرق کشور با ترانزیت بین المللی است. در ادامه خط آهن زرند به کرمان در سال ۱۳۵۶ (به طول ۸۰کیلومتر ) به بره برداری رسید، همچنین در ادامه مسیر ایستگاه بم در سال ۱۳۸۲ به شبکه ریلی پیوست.

اداره کل راه آهن کرمان بر اساس مصوبه سفر ریاست محترم جمهوری به استان کرمان در دوره اول پس ازطی مراحل مقدماتی از جمله تهیه و تصویب ساختار سازمانی در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ به مرکزیت کرمان افتتاح گردید و از بهمن ۱۳۸۷ به صورت رسمی استقرار یافته و طی بازه زمانی یک ساله تمامی فعالیت های فنی و پشتیبانی در اداره کل راه آهن کرمان به استقلال رسید، تا شرایط توسعه و ارتقاء سطح خدمت رسانی به مردم منطقه در این رابطه بیش از پیش فراهم گردد.

مشخصات

راه آهن کرمان شامل : ۳ ایستگاه تشکیلاتی به نام های کرمان، زرند و بم و ۱۱ ایستگاه باز به نام های دره ریگ، مانی، سیریز، گلزرد، مورد، جلال آباد، پورمند، راین، تهرود، فهرج و شورگز و ۱۵ ایستگاه بسته به نام های کاوه، سنگ، حسامی، باغین، سلطانی، جوپار، گلومک، حسین آباد، گودر، حمیدیه، دهبکری، دارزین، خواجه عسکر، خودروسازی و میل نادر قرار دارد.

این اداره کل دارای ۲۳۸۵دهانه پل و آبرو می باشد، این اداره کل به خاطر شرایط خاص جغرافیایی منطقه وجود معادن وصنایع متعدد در استان و قرار گیری در مسیر ترانزیت بار از کشور پاکستان و وجود کارخانه تعمیرات واگن در ایستگاه زرند مورد توجه قرار گرفته است.

بخش مسافری

ایستگاه کرمان به جهت اینکه مبدأ اصلی حرکت قطار های مسافری در استان می باشد در بخش مسافری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دراین رابطه ایستگاه های زرند و سیریز و راین و مانی و فهرج از دیگر ایستگاه های مسافری راه‌آهن کرمان می باشند.

در این رابطه راه‌آهن کرمان طی تعامل با شرکت قطارهای مسافری جوپار ، رجاء ، بنیاد و شرکت های خصوصی مالک و راهبر قطارهای مسافری نسبت به ارائه خدمات سیر جهت قطارهای مسافری به شرح ذیل اقدام نموده است :

  • قطار کرمان به تهران دو رام (یک رام هر روزه و یک رام یکروز در میان) شرکت جوپار – بنیاد
  • قطار کرمان به مشهد (یک رام در روز) جوپار – بنیاد
  • قطار تهران به کرمان – زاهدان (یک رام هر روز) جوپار – رجاء
  • قطار اصفهان به کرمان – زاهدان یک روز درمیان  – ر جاء