ایستگاه راه آهن زاهدان

ایستگاه راه آهن زاهدان

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن زاهدان

ایستگاه راه آهن زاهدان (Zahedan Railway Station) در خطوط راه آهن جنوب شرق واقع شده است. در سال‌ های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ خط راه‌آهن میرجاوه – زاهدان که ادامه راه‌ آهن هند بود احداث شد و در همان زمان ایستگاه راه‌‌آهن زاهدان تأسیس شد. در سال 1388 خط راه آهن کرمان به زاهدان نیز افتتاح شد که این ایستگاه باعث شد کرمان به تهران متصل شود. از برنامه های توسعه ای این راه آهن ایجاد خط زاهدان به چابهار می باشد که مطمئنن جزو مهم ترین خطوط راه آهن در کشور خواهد شد. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه  :  زاهدان، بلوار مطهری، اداره کل راه آهن جنوب شرق

کدپستی : ۷۷۷_۹۸۱۶۷۳۷

سامانه صدای مسافر : 5149 – 021

تلفنخانه ایستگاه : ۳۳۲۲۵۱۱۱_۰۵۴

نمابر ایستگاه  : ۳۱۲۶۳۵۶۴_۰۵۴

ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات

تلفن : ۳۱۱۲۴۲۰۸_۰۵۴

نمابر : ۳۳۲۲۶۰۲۴_۰۵۴

مسیرهای راه آهن زاهدان

مسیرهای ایستگاه زاهدان شامل : زاهدان به راه‌ آهن تهران – زاهدان به راه‌ آهن کرمان – زاهدان به راه‌ آهن یزد – زاهدان به بم از جمله این مسیر ها است.

قطار زاهدان به تهران

مدت زمان سفر 22 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید. و ایستگاه های بین راهی در طول این سفر : زاهدان، فهرج، بم، كرمان، زرند، بافق، يزد، ميبد، اردكان، بادرود، كاشان، محمديه، تهران می باشند.

قطار زاهدان به کرمان

مدت زمان سفر 8 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید. و ایستگاه های بین راهی در طول این سفر : زاهدان، فهرج، بم، كرمان می باشند.

قطار زاهدان به بم

مدت زمان سفر 5 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید. و ایستگاه های بین راهی در طول این سفر : زاهدان، فهرج، بم می باشند.

امکانات رفاهی ایستگاه

امکانات شامل سرویس بهداشتی، نمازخانه، دستگاه های خودپرداز، سالن انتظار، سکوهای سوار و پیاده شدن مسافر و باجه های فروش بلیط اشاره کرد.

تاریخچه اداره کل راه آهن جنوب شرق

راه آهن سیستان و بلوچستان

راه آهن جنوب شرق که از سال ۱۳۴۸ الی ۱۳۸۶ به مدت ۴۸ سال با عنوان راه‌آهن سیستان و بلوچستان فعالیت می نمود با نزدیک به یك قرن قدمت یكی از قدیميترين خطوط ریلی است كه در كشور ساخته شده است راه آهن سيستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سال های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ ميلادي) اواخر جنگ جهانی اول، توسط انگليسی ها به منظور گسترش نفوذ نظامی و استعماری خود در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ كیلومتر از كویته به سمت زاهدان در مدت كمتر از دو سال احداث گردید. اداره كل سيستان و بلوچستان بمدت ۴۸ سال با محدوده حد فاصل ایستگاه زاهدان – میرجاوه ( ميل ۷۲) بطول ۶/۹۴ كیلومتر با تعداد ۱۰ايستگاه ارتباط ريلی ایران با پاكستان و شبكه ريلی شبه قاره هند رابرقرار مي نمود.

تشکیل اداره کل راه آهن جنوب شرق

با اتمام کار ساخت محور ریلی بم – زاهدان و پیرو مصوبه هيئت مدیره شرکت راه آهن ج.ا.ا در مورخه ۱/۵/۸۶ در خصوص تغییر اداره کل راه آهن سیستان و بلوچستان به اداره کل راه آهن جنوب شرق، اين اداره كل به مركزیت زاهدان با محدوده استحفاظي از سوزن خروجي ایستگاه اضطراری ۲۶ (بافق) تا سوزن خروجي ايستگاه ميل ۷۲ (ميرجاوه) بطول ۱۲۰۰ كيلومتر وتعداد ۷۴ ایستگاه مشتمل بر ۸۸۳ پست سازمانی تعيین گردید.

پس از تشکیل و جداسازی اداره کل راه آهن كرمان در تاريخ ۱۲/۶/۸۷ ساختار اداره كل راه آهن جنوب شرق با مركزيت زاهدان از ايستگاه خودروسازان (بم) تا ايستگاه ميل ۷۲ (ميرجاوه) به طول۴۳۵ كيلومتر و تعداد ۲۴ ايستگاه تعيين شد. (مديريت همزمان دو ناحيه توسط اين اداره كل انجام مي شد)

اداره کل راه آهن جنوب شرق با ساختار جدید

ساختار جدید و حوزه استحفاظی اين اداره کل در سال ۹۲ و پس از جدا سازی و الحاق ايستگاه هاي خودروسازان و فهرج به اداره کل راه آهن كرمان به شرح ذيل و در ۲ بخش قابل بررسی است.

حوزه اول : كه از ايستگاه ميل ۷۲ (نقطه صفر مرزي) آغاز وبا عبور از شهرميرجاوه به شهر زاهدان ختم مي شود.

حوزه دوم : با اتمام كار ساخت محور ريلی زاهدان – بم و اتصال استان سیستان و بلوچستان به شبکه ریلي کشور اين حوزه از ايستگاه زاهدان آغاز پس از عبور از منطقه كوهستاني و زيباي رودماهي به منطقه كويري وماسه گير شورگز ختم می شود. طول راه آهن جنوب شرق ۴۰۸كيلومتر بوده كه حدفاصل ايستگاه ميل ۷۲ تا ايستگاه شورگز را پوشش مي دهد. در حال حاضر راه آهن جنوب شرق با داشتن دو نوع خط عريض و استاندارد، اتصال ريلي به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر كرویدور بين المللی شرق به غرب كه باعث اتصال كشورهای پاكستان و شبه قاره هند به تركيه، اروپا و آسيای مركزی شده از اهمیت بین المللی ويژه ای برخوردار است به گونه اي که مورد تاييد سازمان اکو و اسكاپ نيز مي باشد.