ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد (Mashhad Railway Station) یکی از پر رفت و آمدترین ایستگاه های قطار کشور می باشد که در شهر مشهد قرار گرفته و در 25 شهریور 1334 شروع و 4 آبان 1345 افتتاح شده است. بنای ایستگاه قطار مشهد توسط معمار ایرانی آقای حیدر غیابی طراحی شده است و در ظاهر کلی بنا شبیه به بال های فروهر و الهام گرفته از معماری اشکانی تیسفون و ایوان مدائن می باشد.

آدرس : مشهد، بلوار شهید کشوری، میدان راه آهن، ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از پر رفت و آمدترین ایستگاه های قطار کشور می باشد که در شهر مشهد قرار گرفته و در 25 شهریور 1334 شروع و 4 آبان 1345 افتتاح شده است. بنای ایستگاه قطار مشهد توسط معمار ایرانی آقای حیدر غیابی طراحی شده است و در ظاهر کلی بنا شبیه به بال های فروهر و الهام گرفته از معماری اشکانی تیسفون و ایوان مدائن می باشد.برای آشنایی بیشتر با ایستگاه قطار مشهد، خرید بلیط قطار،  جاهای دیدنی مشهد و بهترین هتل های مشهد با ایران نیهون همراه باشید.

اطلاعات تماس

سامانه صدای مسافر : 5149 – 021

مرکز تلفن ایستگاه ‏:    32224681-9 – 051

اطلاعات ایستگاه‏ : ‏32004230 – 051

مدیریت سالن ایستگاه مشهد ‏: ‏32004827 – 021

روابط عمومی ایستگاه : 32004208 – 051

دفتر اشیا جامانده : 32004333 – 051

مسیرهای ریلی قطار مشهد

مسیرهای ریلی قطار مشهد ( ورودی و خروجی ایستگاه راه آهن مشهد ) 

ایستگاه راه آهن تهران، نیشابور، نقاب، شاهرود، دامغان، سمنان، ورامین، کرج، هشتگرد، قزوین، ایستگاه راه‌آهن زنجان، میانه، مراغه، ایستگاه راه‌آّهن تبریز، تاکستان، خراسانک، تربت حیدریه، ایستگاه راه‌آهن طبس، احمدآباد، خاتون آباد، سیرجان، ایستگاه راه‌آهن بندرعباس، بافق، ایستگاه راه آهن یزد، محمدیه، کاشان، شهرضا، آباده، اقلید، صفاشهر، ایستگاه راه‌آهن شیراز، سبزوار، اسفراین، جوین، سنخواست، آزادور، جاجرم، گرمسار، ایستگاه راه‌آهن قم، ایستگاه راه‌آهن اراک، ایستگاه راه‌آهن اصفهان، بهاباد، مبارکه، زرند، ایستگاه راه‌آهن کرمان، بکران، یاتری، ساوه، ایستگاه راه‌آهن همدان، ایستگاه راه آهن رشت.

امکانات ایستگاه

  • استقرار باجه تلفن عمومی
  • اسقرار باجه اینترنت
  • وحود فروشگاه در ایستگاه برای فروش اقلام کاربردی مانند شارژ تلفن
  • وجود سیستم ATM برای انتقال و دریافت وجه
  • پارکینگ خودرو ها
  • وجود نماز خانه
  • رستوران
  • وجود سرویس های بهداشتی
  • باجه خدمت رسانی و راهنمایی به مسافران
  • باجه برای تهیه هتل

ایستگاه راه آهن مشهد

تاریخچه ایستگاه

بعد از به پایان رسیدن خط ریلی جنوب به شمال خیلی قبل تر از سال 1334 ساخت راه آهن مشهد شروع شده و با همکاری آلمانها آغاز شده است و قرار بر این بوده است که در سال 1321 به اتمام برسد، مسیر گرمسار به مشهد در روز 24 اسفند 1316 آغاز و ریل گذاری شده و تا ایستگاه شاهرود تا سال 1320 به اتمام رسیده است اما دقیقا با شروع جنگ جهانی دوم و اوج گرفتن آن و اشغال ایران در آن سال توسط انگلستان و روسیه این پروژه سر وقت به پایان نرسیده و متوقف شده است.پس از ان در سال 1323 در شاهرود با برگزاری مراسمی باشکوه آغاز مجدد کار را جشن گرفته و تا سال 1335 ریلگذاری خط تهران به مشهد تمام شده است و قابل بهره براری بوده است.

معماری ایستگاه 

ایستگاه راه آهن مشهد یکی از شاخص ترین ساختمان های معماری معاصر در آن زمان بوده و به دستور پهلوی دوم ساخته شده است، و در حال حاضر به عنوان آثار ملی جز فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است و در زمان افتتاح آن گفته شده بزرگترین ایستگاه راه آهن کشور نیز بوده است.

در ابتدای ورودی با نیمه سقفی معلق و عظیم دعوت کنندگی خاص به بنا داده است و سپس با عبور از آرایه ای از ستون ها به سالنی با تاقی مرتفع می رسید و عظمتی را در ذهن مخاطب و بیننده ایجاد می کند که شکوه معماری معاصر را هرچه تمامتر به نمایش می گذارد.زاویه های تاق این ایستگاه با زاویه پل ورسک برابر است و الهام گرفته از معماری اشکانی تیسفون و … می باشد.

راه‌های دسترسی

  • فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا حرم حدود 2 الی 3 کیلومتر
  • فاصله ایستگاه راه‌آهن مشهد تا فرودگاه حدود 11 کیلومتر
  • فاصله ایستگاه راه آهن تا پایانه مسافر بری حدود 6 الی 7 کیلومتر
  • خطوط اتوبوسرانی شرکت واحد که در ایستگاه راه آهن مشهد مستقر می باشد که شامل خط 83، خط 79 و خط 29 است.
  • ایستگاه های خط 83 پایانه راه آهن – پایانه مسافربری : پایانه راه آهن، چهار راه شهدا، چهار راه خسروی، خیابان خاکی، چهار راه لشگر، میدان عدل خمینی، میدان 15 خرداد، پایانه مسافربری
  • ایستگاه های خط 79 پایانه راه آهن – فرودگاه : پایانه راه آهن، میدان بیت المقدس، میدان بسیج، میدان 15 خرداد، فرودگاه
  • ایستگاه های خط 29 پایانه راه آهن – پایانه فلسطین : پایانه راه آهن، بلوار کشوری، میدان عبدالمطلب، چهارراه ابوطالب، بلوار کلاهدوز، بلوار سازمان آب، میدان راهنمایی، خیابان فلسطین، پایانه فلسطین