ایستگاه راه آهن شیراز

ایستگاه راه آهن شیراز

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن

شیراز

راه‌ آهن شیراز (Shiraz Railway Station) در خرداد سال ۱۳۸۸ افتتاح شد اما در مهر ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌ برداری کامل رسید. این ایستگاه راه‌ آهن (قطار) شیراز در ابتدای ورودی شهر جدید صدرا به سمت پلیس راه سپیدان واقع شده است. این بنا در نزدیکی پلیس راه بزرگراه (اردکان-شیراز) سابق قرار گرفته و موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که رفت و آمد ساکنان شهر به آنجا با استفاده از وسایل نقلیه از قبیل خودرو شخصی، تاکسی و اتوبوس‌ ها امکانپذیر است.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه : شیراز، بزرگراه شیراز، ایستگاه راه آهن شیراز

شماره تلفن :  ۳۶۲۰۱۷۷۶ –  ۳۶۲۰۱۲۷۰ – ۳۶۲۰۱۸۱۵ –  ۳۶۲۰۰۳۲۱ – ۰۷۱

فکس :  ۳۶۲۰۰۳۳۷ – ۰۷۱

سامانه صدای مسافر :  ۵۱۴۹ ۰۲۱

سامانه پیامکی : ۱۰۰۰۰۹

مسیرهای ریلی شیراز (ورودی و خروجی)

  • شیراز – تهران
  • شیراز – مشهد
  • شیراز – قم
  • شیراز – اصفهان
  • شیراز – یزد

هم‌اکنون مسیرهای ریلی / شیراز – یزد و شیراز – بوشهر – عسلویه و همچنین شیراز – جهرم – لار – بندرعباس در دست ساخت می‌باشد.

مسیر شیراز به تهران

مدت زمان این سفر  14 ساعت و 40 دقیقه به طول می انجامد تا به مقصد راه آهن تهران برسید که در این بین از ایستگاه هایی همچون رودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقليد، آباده، شهرضا، اصفهان، سيستان، بادرود، كاشان و محمديه گذر می کنید. قطار 4 ستاره 4 تخته امید واگن کوپه‌ ای 4 نفره، قطار 4 ستاره 4 تخته سریر واگن کوپه‌ ای 4 نفره ، قطار 4 ستاره نور واگن کوپه‌ ای 4 نفره و قطار 4 ستاره 4 تخته غزال واگن کوپه‌ ای 4 نفره از جمله قطار هایی هستند که در این مسیر فعالیت دارند.

مسیر شیراز به مشهد

مدت زمان این سفر 24 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد راه آهن مشهد برسید. این مسیر از لحاظ زمانی بلندترین زمان را در بین سفرهای قطاری به خود اختصاص می دهد. در این مسیر شرکت مسافربری رجا فعال است و قطار 4 ستاره 4 تخته امید واگن کوپه‌ ای 4 نفره به سمت مشهد حرکت می کند.

درباره ایستگاه راه‌ آهن شیراز

خبر افتتاح راه‌ آهن شیراز اصفهان در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ توسط رسانه‌ های خبری منتشر شد. مدت کوتاهی پس از افتتاح این راه‌‌آهن معلوم شد که این راه‌آهن به صورت نیمه‌ تمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین قطار از روی آن بسیاری از ریل‌ ها در هم شکسته‌ اند. از آن زمان تا شهریور ماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن ایستگاه راه‌آهن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در شهر جدید صدرا استفاده می شد.   ایستگاه راه‌ آهن شیراز که اکنون یکی از بهترین ایستگاه‌ های راه‌‌آهن کشور محسوب می شود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهره‌ برداری کامل رسید و از آن زمان تمامی قطارها از ایستگاه اصلی حرکت می کنند.

ایستگاه راه آهن شیراز دارای 23 ایستگاه در طول مسیر خود می‌باشد که 13 ایستگاه آن فعال و 10 ایستگاه دیگر بسته می باشند. ایستگاه‌ های باز آن شامل شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین‌آباد، شهرضا، مهیار می شود. ایستگاه‌های بسته را پاسارگاد، مرغاب، دیدگان، شهیدآباد، خرم بید، بیدبیدک، صغاد، ایزدخواست، وشاره، اسدآباد تشکیل می دهد. از ایستگاه‌های مسافری این خط آهن می توان شیراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده، شهرضا را بیان کرد. ایستگاه‌های باری آن شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین‌آباد، شهرضا، مهیار می باشد. قطار در ۶۰ درصد از مسیر راه‌آهن فارس دارای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ۳۰ درصد سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت و ۱۰ درصد سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. قابل ذکر است که این ایستگاه جزو ایستگاه های پایانه ای می باشد.

ایستگاه‌های اداره کل راه‌آهن فارس

تعداد ۲۳ ایستگاه در محور فارس وجود دارد که از این تعداد ۱۳ ایستگاه باز و ۱۰ ایستگاه بسته است.

  • ایستگاه‌ های باز : شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین‌آباد، شهرضا، مهیار.
  • ایستگاه‌ های بسته : پاسارگاد، مرغاب، دیدگان، شهیدآباد، خرم بید، بیدبیدک، صغاد، ایزدخواست، وشاره، اسدآباد.
  • ایستگاه‌ های مسافری : شیراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده، شهرضا.
  • ایستگاه‌ های باری : شیراز، مرودشت، سیوند، سعادت شهر، قادرآباد، صفاشهر، خان خوره، اقلید، آباده، شورجستان، امین‌آباد، شهرضا، مهیار.
  • انبارهای تدارکات : شیراز، آباده.
  • انبار سوخت : آباده.
  • خوابگاه‌ ها و مهمانسرا ها : شیراز، سعادت شهر، صفاشهر، آباده، شهرضا.
  • خطوط آبگیری قطارهای مسافری : شیراز، اقلید، آباده، شهرضا.
  • مساجد و نمازخانه : در تمامی ایستگاه‌های مسافری.
  • آشیانه جرثقیل‌ های ریلی : آباده.
  • درزین خانه : آباده، شهرضا.

امکانات ایستگاه

جدید بودن این ایستگاه موجب شده است که دارای امکاناتی در خور و شایسته مسافران باشد. از این امکانات می توان به خوابگاه و مهمانسرا، خطوط آبگیری قطارهای مسافربری، مسجد، انبار تدارکات، سرویس بهداشتی، غرفه های فروش تنقلات، امکانات حمل خودرو، خودپرداز، تلفن و غرفه فروش سوغاتی اشاره کرد.

شرایط استرداد بلیط

مقررات ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش :

بلیت تا یک ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار، و باز بودن مراکز فروش ،در مرکز صادر کننده‌ی بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال می‌ باشد.

بلیت قطارهای مسافری درکلیه‌ی مراکز فروش بلیت(در ساعت کاری نمایندگی های فروش بلیت) و ایستگاه راه آهن(در صورت وجود مرکز فروش بلیت در آن ایستگاه) با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر(کارت ملی-شناسنامه-گذرنامه)طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست:

  • – تا ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت قطار،۹۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌ شود.
  • – از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار، ۷۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌  شود.
  • – از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار۵۰ درصد بهای بلیت پرداخت می‌ شود.
  • – استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکانپذیر نمی‌ باشد و هزینه بلیت مسافر سوخت می شود.

مقررات صدور بلیت نیم بها

صدور بلیت نیم بها برای جانبازان عزیز و خانواده‌ های معظم شاهد( مادر ،پدر،همسر و فرزند شهید) با ارائه‌ی اصل کارت شناسایی معتبر بنیاد درکلیه‌ی مراکز فروش امکانپذیر است. • بلیت نیم بها برای کودکان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ی شناسنامه صادر می‌ شود. • برای مسافرت کودکان زیر۲ سال بدون اختصاص جا، ۱۰ درصد بهای بلیت به عنوان هزینه بیمه و در قطار توسط رئیس قطار دریافت می‌ شود. درصورت تقاضای جا برای اطفال زیر دو سال، بلیت نیم بها برای استفاده در کوپه والدین صادر خواهد شد.