کورس سوارکاری گنبد کاووس

کورس سوارکاری گنبد کاووس

نقد و بررسی

توضیحات

کورس سوارکاری گنبد

کورس اسب‌دوانی گنبد از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گنبد کاووس به شمار می‌رود. این مسابقات در دو فصل از سال یعنی بهار و پاییز، هر هفته روزهای پنج‌شنبه و جمعه با حضور علاقمندان شهر گنبد و گردشگران سایر نقاط جهان با شور و هیجان بسیار برگزار می‌شود. این کورس‌های اسب‌دوانی اغلب با حضور بین 3 تا 7 هزار نفر تماشاچی برگزار می‌ شود، البته در روزهای جمعه و در فصل بهار که کورس‌های بهتری برگزار می‌شود روزانه بین 5 تا 6 هزار نفر برای دیدن مسابقات به مجتمع سوارکاری گنبد می‌ روند. مسابقات کورس اسب‌دوانی گنبد کاووس، در مجموعه سوارکاری گنبد کاووس که در شمال شرقی این شهر قرار دارد، برگزار می‌شود. این مجتمع سوارکاری در سال 1340 با هدف برگزاری مسابقات اسب‌دوانی و تولید و پرورش اسب نژاد ترکمن ایجاد شد. پس از انقلاب اسلامی مجموعه اسب‌سواری گنبد به سازمان تربیت‌بندی واگذار شد. طول مسافت مسابقه 1400 متر است كه به شكل بيضي است. برای شرکت در کورس اسب‌دوانی لازم است اسب‌ها شناسنامه ایرانی و شناسنامه شرکت در مسابقات داشته‌باشند و سن اسب نیز نباید کمتر از 18 ماه باشد.

از آنجا که نژاد اسب‌های ترکمن که در این منطقه وجود دارند از بهترین نژادهای اسب هستند، مردم گنبد و بندر ترکمن از دیرباز دوستی دیرینه‌ای با سوارکاری داشته‌اند. برگزاري مسابقه‌ي اسب‌ دوانی به عنوان يك مراسم خاص و ويژه در شادي‌ها وجشن‌ها به‌ویژه در مراسم عروسي از قدیم مورد توجه مردم گنبد کاووس بوده است. اين مسابقه‌ي ورزشی در زبان تركمني به نام «آيلو» شناخته می‌شده است. در سال 1350 و در دوران پهلوی، شاه ایران با دیدن علاقه وافر مردم این منطقه به سوارکاری، دستور به ساخت مجموعه سوارکاری گنبد داد. از آن پس، مسابقه‌هاي كورس به دو صورت پاييزه و بهاره برگزار می‌شود. گرچه برگزاري رسمي مسابقه‌هاي كورس سواركاري، بيش از سه دهه در شهر گنبدكاووس سابقه دارد، اما دوران نيمه حرفه‌اي و آماتوري برگزاري اين مسابقه‌ها از سال 1380 با تاسيس شركت تعاوني اسب‌داران نعل طلايي تركمن استان گلستان، آغاز شده است. تأسیس این شرکت به ساماندهی مسابقه‌هاي سواركاري گنبد کمک زیادی کرده است.

در حال حاضر نحوه برگزاري به این شکل است که در هر هفته حدود هشتاد تا نود اسب در مسابقه‌ها حضور مي‌يابند و هر اسب در هر هفته توان و اجازه‌ي حضور در يك دور رقابت را دارد. اسب‌ها در هر هفته بر اساس نژاد، سن و عملكرد قبلي‌شان تقسيم‌بندي مي‌شوند. کمیته فنی وجود دارد که بر این کار نظارت می‌کند. هيجان خاص مردم و تشويق‌هاي بي‌امان آن‌ها كه با صداي گرم گزارشگر ورزشگاه همراه است، رنگ و بوي خاصي به كورس سواركاري مي‌دهد. رنگ و بويي كه شايد در كمتر مسابقه‌ي ورزشی بتوان آن را يافت. از زماني كه اسب‌ها از « دپار» آزاد مي‌شوند، گوينده‌ي ورزشگاه تا آنجا كه نفس دارد فرياد مي‌كشد و سپس به گزارش رقابت مي‌پردازد. تماشاگراني هم كه در اين لحظه، استرس سراپاي وجودشان را فرا گرفته، حتي توان نشستن بر روي صندلي را ندارند. اين يك روند كلي در كورس اسب‌سواري است كه در بين هفت و يا هشت دور رقابت كه هر كدام با فاصله‌اي حدود نيم ساعت با يكديگر برگزار مي‌شود، ادامه دارد.

با تمام این اوصاف، اگر هیجان اسب‌دوانی برای شما نیز جذاب است، در فصل‌های بهار و پاییز به گنبد کاووس بروید و از دیدن این ورزش و مسابقه هیجان‌انگیز لذت ببرید. در سفر به گنبد و پس از دیدن این مسابقه جذاب، حتما سری به گنبد قابوس بزنید. سد گلستان و تالاب آلماگل را نیز ببینید. به زیارتگاه خالد نبی نیز سر بزنید.

برای رفتن به گنبد کاووس، می‌توانید از مسیر تهران به سمت شمال شرق، شهرهای دماوند، قائم‌شهر، فیروزکوه، گرگان و علی‌آباد کتول را پشت سر بگذارید و به گنبد کاووس برسید. این مسیر بسیار سرسبز و زیباست. مسیر دیگری نیز از تهران به گنبد کاووس وجود دارد که از ورامین، دامغان و شاهرود می‌گذرد و شهرهای کمتری بین راه وجود دارد.

منبع : visitiran.ir/fa