قله و مجموعه ورزشی و تفریحی توچال

قله و مجموعه ورزشی و تفریحی توچال

نقد و بررسی

توضیحات

قله و مجموعه ورزشی و تفریحی توچال

قله توچال بلندترین نقطه‌ی‎ مشرف به تهران است، قله ای با ارتفاع نزدیک به چهار هزار متر (3962 متر) که در واقع امتداد رشته کوه بلند و استوار البرز است و گویی البرز که به تهران رسیده، قد علم کرده و گردن کشیده تا شهر را از آن بالا بهتر ببیند و سایه بلند خود را بر پایتخت همیشگی کند و آغوشی پاک و آرام باشد برای کسانی که از زندگی روزمره خسته می شوند و می‌خواهند دل بسپارند به آرامش و استواری این قله عظیم.

«توچال» مقصدی جذاب و پر هیجان برای آدم‌های مختلف است و اصولا هر کسی با هر سلیقه ‎ای می‏‌تواند از توچالِ سر به آسمان کشیده، لذت ببرد. چون «توچال» حالا دیگر تنها یک کوه با قله‌‏ای سرافراز نیست، کوهی است که بر شمال تهران دامن‎ گسترانده و جایی شده برای گرد هم آمدن تفریحات متنوع و هیجان انگیز که توچال را به مقصدی همه پسند و محبوب بدل کرده است.

«کوه‏نوردی» یکی از معمول ترین شیوه‏‌های لذت بردن از این کوه بلند است، حرفه‏‌ای ها صبح زود و آفتاب نزده دامنه را پی می‌گیرند و قله را می‌‏زنند و برمی‏‌گردند. اما بعضی‎ها خصوصا در فصل تابستان شبانه راهی کوه می‌‏شوند و از چراغ های اول مسیر و بعد روشنایی‌‏های شهر بهره می‏‌گیرند و خودشان را به ایستگاه یک تله کابین توچال می‌‏رسانند و شب را آنجا چادر می‎زنند و یا در کیسه خواب می خوابند و بعد صبح زود راهی قله می‌‏شوند.

یکی از جذاب‌‏ترین تفریحات توچال هم «تله کابین» و «تل استیژ» است؛ تله کابین توچال طولانی‌‏ترین مسیر تله‏ کابین را در کشور دارد که از سال 1356 راه‌‎اندازی شده و 7 ایستگاه دارد و آخرین ایستگاه آن در ارتفاع 3700 متری از سطح زمین احداث شده است که در واقع به شما این امکان را می‌‏دهد که بدون کوهنوردی خود را به قله توچال نزدیک کنید و از مناظر زیبای کوهستانی که عموما برف‎گیر و سپیدپوش هم هستند لذت ببرید. تل استیژ هم یکی از جذابیت‌‏های این مسیر است و انگار دو بال به شما می‏‌دهد تا بر فراز کوهستان پرواز کنید. شما این امکان را دارید که هر تعداد از ایستگاه‏‌هایی که مایل هستید را بپیمایید و همچنین می‎توانید مسیر رفت را کوهنوردی کنید و در برگشت با تله‌کابین یا تل‎استیژ برگردید.

قله توچال عموما 9 ماه از سال برفگیر است و همین سبب شده تا امکان ایجاد «پیست اسکی» در دامنه کوه فراهم باشد، این پیست در سال 1354 ایجاد شده و قرار بوده یکی از بزرگترین پیست‌های اسکی دنیا باشد، اما اکنون تنها پیست اسکی قله قابل استفاده است و در فصل‌‏های سرد سال امکان اسکی کردن را به علاقه‌مندان به این ورزش هیجان‏ انگیز می‌دهد. این پیست یک مدرسه اسکی هم دارد که اگر به این ورزش علاقه‏ مند هستید اما چند و چون آن را نمی‎دانید، می‌‏توانید در این مدرسه اسکی بیاموزید.

ساعت‎ها و روزهایی که می‏‌توان از امکانات «تل استیژ»، «تله کابین» و «پیست اسکی» توچال استفاده کرد متفاوت و بر اساس شرایط جوی متغیر است، بنابراین قبل از برنامه ‏ریزی برای استفاده از این امکانات ساعت‏ و روز را در سایت این مجموعه ورزشی چک کنید.

یکی دیگر از امکانات بسیار ویژه کوه توچال، امکان اقامت در هتلی بسیار متفاوت و خاص است، «هتل توچال» در ارتفاع بیش از 3500 متر از سطح دریا با نمایی منحصر به فرد از کوهستان که در بیشتر روزهای سال برفی است و می‎تواند تجربه‏‌ای منحصر به فرد و به یادماندنی باشد. البته اقامت در این هتل برای افراد زیر 8 و بالای 55 سال، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی، ریوی، فشارخون، دیابت و افراد کم‌توان جسمی امکان‎پذیر نیست.

امکانات تفریحی توچال محدود به خود کوه  نیست و دامنه کوه برای بسیاری حتی جذاب‎تر هم هست. قدم زدن در هوای پاک، ورزش و نظاره کردن تهران از «بام تهران» که به فضای گسترده قبل از ایستگاه یک گفته می ‏شود، یکی از جذابیت‎های دامنه کوه است. بسیاری این مسیر را را برای رستوران‌‎ها و کافه‌های کوچک و بزرگش دوست دارند. اما «سینما سه بعدی»، «زیپ لاین» (ورزشی هیجان انگیز است که در زیپ لاین توچال با اتصال به طنابی در ارتفاع صد متری، مسیر 170 متری دره توچال را به سمت پایین طی می‎کنید)، «بانجی جامپینگ» (سقوط با طناب از ارتفاع 40 متری در توچال)، «پینت بال»، «سورتمه» (طی مسیری پر پیچ و خم با سورتمه بر ریل فلزی) و باشگاه تیراندازی و تنیس از دیگر تفریحات این مجموعه هیجان ‏انگیز است.

توچال در بالای ولنجک قرار دارد و بهترین مسیر برای رسیدن به توچال، از اتوبان شهید چمران است. می ‏توانید با خودرو شخصی و یا اتوبوس و تاکسی خود را به این مجموعه برسانید. ایستگاه اتوبوس‌‏های بی‏.آر.تی در ابتدای ولنجک قرار دارد و بقیه مسیر را هم می ‎توانید با تاکسی‌‏های خطی ادامه بدهید.

منبع : visitiran.ir/fa