مسیر کوهنوردی دماوند

مسیر کوهنوردی دماوند

نقد و بررسی

توضیحات

مسیر کوهنوردی دماوند

یکی از جاذبه‌های گردشگری شمال ایران مسیر کوهنوردی دماوند است. دماوند در اساطیر ایرانی مرکز جهان و جایگاه میترا و گیومرد، نخستین انسان دانسته شده است. ضحاک در دماوند به­ جمشید تاخت، فریدون در روستایی نزدیک دماوند به­ دنیا آمد زیرا مادرش به ­آنجا پناه برده بود. ضحاک تا پایان جهان در دماوند زندانی است. آرش­ کمانگیر تیرش را از کوه دماوند پرتاب کرد، دیو سپید در دماوند مسکن دارد و دخترش در صخره­ های آن سرگرم نخ­ریسی است و ده‌ها داستان و روایت زیبای دیگر در اساطیر ایران از جمله شاهنامه فردوسی و آثار ادب فارسی مانند گرشاسب­نامه اسدی طوسی و اشعار ناصر خسرو به­ کرات به دماوند اشاره دارد.

آتشفشان دماوند در سیزدهم تیرماه سال ۱۳۸۷ به­عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید و از آن به ­بعد روز ۱۳ تیرماه با نام روز ملی دماوند در تقویم ایرانی در نظر گرفته شد. این منطقه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. اما در روزهایی که هوا تمیز و صاف باشد از شهر تهران و اطراف آن به­راحتی می­توان دماوند را مشاهده کرد. دماوند در مرکز رشته­ کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. این کوه بلندترین قله­ ایران و همچنین بلندترین آتشفشان نیمه فعال قاره­ آسیا است. به­ همین علت چندین چشمه­ گوگردی و چشمه­ های آب گرم در این منطقه وجود دارد. بنا به نظر زمین­شناسان آخرین فوران دماوند مربوط به یک میلیون و هفتصد سال قبل است.

همه­ مواردی که ذکر شد و بسیاری دیگر از جاذبه­ های طیبعی هر ساله کوهنوردان و مشتقان زیادی را به فتح و کشف این قله­ زیبا فرا می­خواند. برای صعود به قله­ دماوند چهار مسیر اصلی وجود دارد که در آنها برای استراحت و امداد کوهنوردان پناهگاه یا جانپناه تعبیه شده است. این چهار مسیر با نام­های مسیر جنوبی، مسیر غربی، مسیر شمالی (یال جان­پناه) و یال شمال­شرقی معروف است. و پرواضح است که به دلیل قرارگیری این قله در ارتفاع ۵۶۱۰ متری از سطح زمین بایستی از آمادگی جسمانی خوبی پیش از صعود برخوردار بود.

پرترددترین مسیر کوهپیمایی دماوند، مسیر جنوبی است؛ مبدا این مسیر جاده پلور و رینه است و سخت­ترین مسیر جبهه­ شمالی است و مبدا آن روستای ناندل است. در این روستا کوهنوردان ابتدا با یک وسیله­ نقلیه به-منطقه­‌ای به­ نام سنگ بزرگ می­روند و از آنجا پیمایش آغاز می­شود. علاوه بر مسیرهای ذکر شده از مسیرهای دیگری نیز کوهنوردان اقدام به فتح کوه می­کنند که تفاوت آن­ها با مسیرهای ذکر شده در فقدان پناهگاه است. بهترین فصل برای کوهنوردی دماوند تا اواسط تابستان است. اما چنانچه قصد کوه­پیمایی نداشته باشید در فصل بهار نیز می­توان از دامنه ­های دماوند که مزین به گل­های است حظ وافر برد. برای صعود به قله با توجه به مهارت و آمادگی جسمانی افراد ۲ تا ۵ روز کامل زمان لازم است. در نتیجه به ­همراه داشتن تجهیزات کامل و افراد حرفه­ای در فتح قله از ضروریات است.

این کوه در فاصله­ ۶۹ کیلومتری تهران قرار دارد و از دیگر شهرهای نزدیک به آن می­توان به آمل و دماوند اشاره کرد. در نتیجه در هر کجای ایران که باشید می­توانید با سفر به تهران یا دیگر شهرهای ذکر شده به­راحتی خود را به­ دامنه­ کوه­های دماوند برسانید. از جاذبه ­های دماوند می­توان به آبشار یخی که حتی در تابستان نیز آب نمی­شود، یخچال­های طبیعی با نام­های یخچال سیوله، یخچال دوبی­سل، و یخچال عروسک­ها و.. اشاره کرد.

منبع : visitiran.ir/fa