پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین

نقد و بررسی

توضیحات

پیست اسکی دیزین

پیست اسکی دیزین، یکی از  مهم‌ترین پیست های اسکی در ایران و خاورمیانه است که در ارتفاعات استان البرز واقع شده ‌است. این پیست اولین پیست حرفه‌ای ایران به شمار می رود که برای برگزاری مسابقات بین‌المللی توسط فدراسیون جهانی اسکی مورد تأیید قرار گرفت.

منطقه دیزین در دل کوه‌های البرز قرار گرفته و به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، یعنی 123 کیلومتری تهران و قرارگیری در مسیر جاده چالوس مورد توجه ورزشکاران این رشته قرار گرفته است.

پیست اسکی دیزین، با نصب نخستین دستگاه‌های بالابر در سال ۱۳۴۸ خورشیدی کار خود را آغاز کرد.  بعدها 4 تله‌کابین کار رفت و آمد ورزشکاران را در ۲۳ پیست اسکی تسهیل کرد. از جمله پیست های مشهور و پرطرفدار دیزین می‎توان به پیست اسنو پارک، پیست یو، پیست مبتدی و پیست چمن اشاره کرد.

گفتنی است این پیست پر رفت و آمد هفت و نیم کیلومتر طول دارد و بلندترین نقطه آن حدود 2650 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پیست دیزین با امکانات فنی و شیب و طول مناسب، محل برگزاری بسیاری از مسابقات ملی و بین‌المللی است. فصل اسکی در دیزین که بیشترین زمان را برای اسکی بازان در ایران فراهم آورده از اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است که هر سال، شروع و پایان این بازه زمانی با تغییر وضعیت آب و هوا، تغییر می‌کند. دمای هوای پیست بین‌المللی دیزین در زمستان به منفی 20 درجه سانتیگراد می‎رسد و در تابستان، با 20 درجه بالای صفر، دارای آب و هوایی مطبوع و خنک است.

در مجموعه دیزین امکانات بسیاری منطبق با فناوری های روز به بهره‎برداری رسیده است که دو هتل، ۱۹ سوئیت و ۵ رستوران از جمله آن‌هاست.

انجام فعالیت‎های ورزشی در پیست دیزین محدود به فصل سرما نیست. چرا که در طول تابستان، اسکی روی چمن نیز در دیزین رواج دارد. بخش پیست اسکی روی چمن دیزین ۶۵۰ متر طول دارد و همه ساله میزبان مسابقات جهانی اسکی روی چمن است. در بخش های دیگر پیست دیزین فضاهایی جهت فعالیت‌هایی از جمله دوچرخه سواری در کوهستان، تیراندازی با کمان و ورزش هایی از این دست فراهم است. هم‌چنین پارک گل و گیاه کوهستانی نیز در این مجموعه به بهره‎برداری رسیده و برای عموم قابل بازدید است.

منبع : visitiran.ir/fa