موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان

نقد و بررسی

توضیحات

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان

موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان در بافت تاریخی شهر واقع در خیابان استانداری، در پشت کاخ عالی­ قاپو و در نزدیکی بـاغ زیبای چهلستون در مجاورت موزه­  هنرهای تزئینی و موزه منابع طبیعی اصفهان و روبه ­روی دانشکده­ی هنر اصفهان در هیئت ساختمانی از دوران صفوی به چشم می ­خورد که امروزه به­ عنوان موزه‌ هنرهای معاصر اصفهان از آن یاد می ­شود.

این بنا در اوایل قرن یازدهم هجری، مقارن با سلطنت شاه عباس اول به ­عنوان یکی از بناهای مجموعه­ دولتخانه صفوی بنیان نهاده شد و با توجه به کلمه رکیب­ خانه مشخص می‌ شود که این عمارت محل نگهداری لوازم سوارکاری و یراق آلات اصطبل دولتی بوده است. بعد از پایان حکومت صفویه عمارت رکیب خانه متروک و بعدها در عصر قاجار به دستور حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی صدر اعظمِ  فتحعلی­شاه مجددا احیاء شد.

در دوره ­ی حکومت مسعود میرزا ظل­السلطان بعد از انجام تعمیرات و الحاقاتی این بنا به­ عنوان محل زندگی این حاکم تعیین شد و در دوران پهلوی اداره آمار و ثبت احوال اصفهان در این محل استقرار یافت و تغییراتی در ساختمان و مخصوصاً در بخش غربی آن صورت گرفت. با انتقال استانداری اصفهان به محل جدید این عمارت که تقریباً مخروبه شده بود به همت شهرداری اصفهان مرمت و در بعضی موارد بازسازی کامل شد و به موزه­ هنرهای معاصر اصفهان تبدیل شد. در اسفند ماه سال ۱۳۷۳ از این مکان رسماً بهره‌ برداری شد.

این گنجینه با فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با دربر گرفتن هفت بخش دائمی، کتابخانه، امور اداری و سالن اجتماعات آغاز به کار کرد. هفت بخش نمایشی این موزه عبارت است از: بخش خط و کتابت، آثار لاکی و روغنی، دست‌بافته‌ها و رودوزی‌های سنتی، نگارگری، آثار فلزی، آبگینه، سفال و چینی، آثار چوبی. نخستین بخش موزه­ ی هنرهای تزئینی، متبرک و مزین به مجموعه‌ای از قطعات، اوراق و مجلدات قرآن کریم، محمد مومن ابهری، احادیث، کتب ادعیه  و اشعار است که در طراز یزدی، شفیع تبریزی، میرعماد و دخترش گوهرشاد به نمایش گذاشته شده است. از فعالیت‌ های موزه می‌ توان به برپایی نمایشگا‌ه‌ های هنری در سطوح استانی، ملی و بین‌ المللی، برگزاری جلسات سخنرانی و سمینارهای تخصصی در ارتباط با رشته‌ های مختلف هنری، جمع‌ آوری، حفظ، مرمت، و نمایش آثار هنری نفیس، آشنا کردن مردم و هنرمندان با هنرهای معاصر، تحقیق و پژوهش در زمینه‌‌های هنری و فراهم کردن محلی مناسب برای جامعه هنرمندان اشاره کرد. موزه دارای کتابخانه تخصصی است و به­طور متوسط حدود 1500 جلد کتاب هنر دارد.

منبع : visitiran.ir/fa