موزه مردم شناسی دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

نقد و بررسی

توضیحات

موزه مردم شناسی دزفول

موزه مردم شناسی شهر دزفول در محله ای قدیمی که به نام کرناسیون و در حمامی که در همین محل واقع شده و با نام حمام کرناسیون شناخته می شود قرار دارد. پیشینه این حمام به  اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار می رسد. در گذشته این حمام دارای دو بخش زنانه و مردانه بوده که امروزه و پس از تصمیم به تغییر کاربری آن در تاریخ اردیبهشت 1389 خورشیدی حمام به موزه تبدیل شد و بخش مردانه آن موزه مردم شناسی و بخش زنانه آن محلی برای ارائه ی آثار صنایع دستی منطقه شده و همچنین به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام های دوره قاجار براساس جنسیت استفاده کنندگان قابل تقسیم است در دوره قاجار به طور معمول ساختمان های حمام های مورد استفاده زنان و مردان یکسان بود، اما زمان استفاده ی آنها تفاوت داشت.

به این ترتیب که حمام ها در ساعاتی از روز به آقایان و در دیگر ساعات روز به بانوان تعلق داشت اما در حمام کرناسیون دزفول دو ساختمان مجزا برای مردان و زنان در نظر گرفته شده بود و رفت و آمد زنان برای ورود به این حمام از طریق پشت بام و پلکان بود! آب حمام از طریق چاهی که به رودخانه متصل بوده است تامین می شده و تقریبا نزدیک درب ورودی موزه قرار دارد. سر در و مصالح کلی بنا آجری و ساده است و دارای سقف بلند و گنبدی شکل است حمام های عمومی دوران قاجار معمولاً به شکل گنبدی بوده است که علاوه بر عبور و مرور آسان هوا و خارج شدن گازهای سمی امکان تشخیص حمام از سایر بناها را فراهم می کرد.

فضای داخلی حمام موزه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. در قسمت سربنیه های شش ضلعی که محلی برای تعویض لباس بوده است امروزه به وسیله ی مجسمه هایی در موقعیت های مختلف حال و هوای قدیمی حمام را تداعی می کند. در سایر حجره ها و بخش های موزه مردم شناسی به وسیله مجسمه هایی انواع مشاغل سنتی با پوشش های قدیمی نمایش داده شده است. نمدمالی، آهنگری، نخ ریسی و .. نمونه ای از مشاغل به نمایش آمده در موزه است. در قسمت گرمخانه حمام نیز مراسم عروسی سنتی و قدیمی شهر دزفول به نمایش درآمده و در حاشیه دیوارهای این بخش دست نوشته هایی از شخصیت های برجسته دزفولی، زیورآلات تاریخی با پیشینه ی دوران قاجار و.. برای نمایش در قفسه های چوبی قرار داده شده است.

منبع : visitiran.ir/fa