موزه قزوین یا موزه شهر

موزه قزوین یا موزه شهر

نقد و بررسی

توضیحات

موزه قزوین یا موزه شهر

موزه‌ قزوین که به‌ نام موزه شهر نیز شناخته می‌ شود در سال 1384 خورشیدی در محدوده‌ دولت‌خانه‌ صفوی و نزدیکی کاخ چهلستون قزوین بازگشایی شد. این موزه در حقیقت موزه‌ باستان‌ شناسی است و بالغ بر هفت‌ هزار شی قدیمی و کم‌ نظیر در آن نگهداری و نمایش داده می‌ شود. این اشیا مجموعه‌  وسیعی از مجسمه‌ ها، زیورآلات، ظروف سفالی، سکه‌ ها، سنگ‌ ها و درب‌ های قدیمی، وسایل جنگی و بسیاری دگر را در بر می‌ گیرد. قدیمی‌ترین اشیاء موزه پیکرهایی انسانی و یا جانوری است که دارای قدمتی بالغ بر شش‌ هزار سال قبل از میلاد مسیح است.

از دیگر آثار قابل‌ توجه این موزه می‌ توان به‌ سفالینه‌هایی اشاره کرد که از دشت قزوین و تپه‌ های باستانی آن کاووش شده‌ اند و دارای قدمتی بالغ بر 3200 سال قبل از میلاد مسیح است. دشت قزوین از نظر جغرافیای باستان‌ شناسی در حوزه‌ شمال مرکزی فلات ایران قرار دارد و یکی از مهمترین کانون‌ های شکل‌ گیری اولین جوامع روستانشین ایران به‌ شمار می‌ رود. شاخص‌ ترین محوطه‌ های باستانی دشت قزوین، تپه‌ های سه‌ گانه‌ زاغه، قبرستان و سگزآباد است و حاصل حفاری‌ های گسترده‌ ای که در این مناطق انجام شده بسیار زیاد و بی‌ نظیر بوده است و بخش اعظمی از این یافته‌ ها در موزه‌ قزوین نگهداری می‌ شود. هر چند آثار سفالی بی‌ نظیری از این مناطق به‌ دست آمده است اما شهرت دشت قزوین و تپه‌ های سه‌ گانه آن به‌ واسطه‌ آشنایی مردمان این منطقه با ذوب فلزات و ساخت اشیای فلزی است و در کاووش‌هایی که در سال‌ های 1347 خورشیدی در این مناطق انجام شده آثار فراوان و متنوع فلزی از جنس مس، مفرغ، آهن و طلا به‌ دست آمده است. در موزه‌ قزوین بخشی از موزه به‌ آثار تمدن‌ های اسلامی در ایران اختصاص داده شده است از جمله این آثار می‌ توان به ظروف مینایی، زرین‌فام، فقاع سنگی و سفالی (فقاع نوعی نوشیدنی بوده و در ظروفی به‌ همین نام تهیه می‌شده است) صدف‌ های کتیبه-دار، شمشیرهای طلاکوب و بسیاری دگر اشاره کرد پیشینه‌ غالب این آثار به قرن‌ های سوم تا هفتم هجری باز‌ می‌ گردد. در این بخش همچنین یک تخت چوبی نگهداری می‌ شود که پیشینه‌ آن به‌ دوران قاجار می‌ رسد که یادآور رسم قدیمی و سنتی پاتختی است که هنوز در بعضی مناطق ایران از جمله برخی از شهرستان‌ های استان قزوین رایج است.

مراسم پاتختی جشنی است که فردای روز عروسی برگزار می‌شود و در آن جشن، عروس بر تختی می‌ نشیند و میهمانان هدیه‌ هایی را به او تقدیم می‌ کنند.

منبع : visitiran.ir/fa