کاخ‌ موزه‌ گرگان

کاخ‌ موزه‌ گرگان

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

کاخ‌ موزه‌ گرگان

کاخ موزه گرگان که از مراکز فرهنگی شهر گرگان، مرکز استان گلستان، به ­شمار می رود تاريخ و فرهنگ اين منطقه باستاني را روايت مي ­كند. کاخ موزه در محوطه­ پارک شهر (کتابخانه‌ی سابق) واقع در مرکز شهر گرگان، یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه شمال کشور در كنار مجموعه­ ای از ساختمان­های اداری از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ايرانشهر و اداره پست گرگان بنا شد.

كاخ اختصاصي گرگان در فروردين سال 1336 به ­دست مهدی ميردانش از كارشناسان وقت مركز باستان­ شناسي ايران بررسی شد و سرانجام در همان سال به شماره 1538 از سوی مركز مطالعات و هماهنگي شورای عالي فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملي به ثبت رسید. کاخ ‌موزه گرگان در سال 1317 خورشیدی با مساحت ۲۵۰ متر مربع، در دو طبقه و سقف شیروانی با ویژگی­های معماری دوران پهلوی که از معماری اروپایی متأثر شده است، بر روی فونداسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی در دوران پهلوی اول و شبيه به كاخ “ميان پشته” واقع در بندرانزلي احداث و پس از مرمت در سال 1388 به کاخ موزه­ گرگان تبدیل شده است. این کاخ موزه اولین موزه شمال کشور و چهارمین موزه تخصصی باستان­ شناسی محسوب می‌ شود.

کاخ موزه گرگان شامل دو بخش همکف و بالا است، بخش اصلی موزه واقع در طبقه­  همکف، به معرفی مشاهیر اختصاص یافته است که 30 تندیس از شخصیت­های برجسته­ استان از جمله علما، دانشمندان و فرهیختگان استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی را شامل می­شود. همچنین در طبقه­ی بالا صد قلم از لوازم و اشیاء دوران پهلوی و استراحتگاه خانواده­ی پهلوی به نمایش عموم گذاشته شده است. همچنین در بخشی دیگر از موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قرار دارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری پرداخته است. در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ هجری قمری به نمایش گذاشته شده است. در سالن باستان‌ شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش درآمده است. به طور کلی موزه شامل ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره­ پنجم قبل از میلاد تا اوایل دوره اسلامی است.

منبع : visitiran.ir/fa