عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر در محله بهمنی و در خیابان ماهینی شهرستان بوشهر واقع شده است، این عمارت زیبا و تاریخی در سال 1377 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.در تمامی گوشه کنار کشور پهناورمان عمارت و خانه های اربابی بسیاری وجود دارد که قدمت بیشتر آن ها به دوره قاجار می رسد. برای آشنایی بیشتر با عمارت ملک بوشهر با ایران نیهون همراه باشید.

با نگاهی به عمارت ملک بوشهر متوجه می شوید که صاحبان این خانه افرادی سرمایه دار و یا ارباب ها بوده اند زیرا در تمامی قسمت های معماری این منزل مشاهده می کنید که الهامی از عمارت های خارجی گرفته شده است و هدف از ساخت این ساختمان برگزاری جلسات و دیدارهای تجاری بوده است.عمارت ملک بوشهر یکی از جاهای دیدنی بوشهر می باشد که در مرکز استان واقع شده است و مقصد گردشگری و ایرانگردی محبوبی به شمار می آید.

تاریخچه عمارت ملک

مجموعه عمارت ملک ساختمانی با قدمت بسیار می باشد که حدودا به یک قرن قبل تعلق دارد، مساحت زیر بنای کلی این مجموعه 4000 متر مربع بوده و در دوره قاجار توسط معماران فرانسوی اما مصالح بوم آورد محلی بنا شده است. عمارت ملک متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر بوده است که برای سفر های تفریحی و تجاری خود به فرانسه رفته است و در آن یکی از کاخ های زیبای فرانسه را می بیند و بعد از بازگشت به ایران نمونه ایی از آن را توسط معماران فرانسوی بنا می کند. بعد از ورشکست شدن محمد مهدی ملک التجار انگلیسی ها لوازم نفیس عمارت را با کمترین قیمت خریداری می کنند و به خود بردند.در اواخر سلطنت رضا شاه عمارت ملک بوشهر خوابگاه نظامیان شده بود و در حال حاضر به دلیل بی توجهی به این بنای ارزشمند محل سکونت بی خانمان ها شد است.

معماری عمارت ملک

عمارت ملک دارای بخش های متفاوتی می باشد، بخش اول این عمارت پیشخوان آن می باشد که یکی از بخش هایی است که فضای باز و گسترده ای را به خود اختصاص می دهد که در اصل ماجرا فضای داخل عمارت را به فضای شهری پیوند می دهد. بخش دوم این بنا سکوی این بنا است که شامل یک صفه عظیم و یک ردیف پله ی متصل به بنای اصلی است. بخش سوم شامل سردر بنا می باشد که فضای ایوان را در بر می گیرد و فضای ایوان شامل سه جفت ستون است که به ساختمان اصلی متصل می شود. عظیم ترین بخش این عمارت بخش آخر آن است که در دو طبقه دیوارهای نقاشی شده می رسد و این تزیینات با تمام ریزکاری ها و جزییاتش بسیار زیبا می باشد.

تصاویر