دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلو سیاه گاو

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه دوقلو سیاه گاو

«دریاچه سیاه گاو» در نزدیکی شهرستان «آبدانان»، در استان ایلام قرار گرفته است. رودخانه سیاه گاو از میان دره‎ های کبیرکوه که در جنوب شرقی آبدانان قرار گرفته، عبور می‎کند و درنهایت به دریاچه دوقلو می‎ریزد.

این دریاچه همان‎طور که از نامش پیداست، از دو بخش تشکیل شده که آب دریاچه اول به دلیل اختلاف سطح به دریاچه دوم می‎ریزد. درنهایت آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رودی جاری می‎شود و زمین‎ های کشاورزی آبدانان را سیراب می‎کند.

دو حوضچه طبیعی توسط یک کانال به یکدیگر متصل می‎شوند که عرض آن ۸ متر و عمق آن ۴ متر است و در درازای ۷۰ متری به طور طبیعی ساخته شده است. آب این دریاچه به حدی زلال است که می‎توان حرکت ماهی‎ ها را به آسانی در آن دید.

ناگفته نماند که دریاچه دوقلوی سیاه گاو قدمتی هزار ساله دارد و یکی از پدیده‎ های دیرین زمین شناختی در استان ایلام به شمار می‎رود. فرآیند فرسایش و تغییرات زمین باعث شده تا این دریاچه چنین شکلی به خود بگیرد.

یکی از مهم‎ترین ویژگی های دریاچه دوقلو وجود املاح معدنی از جمله گوگرد در آن است. این ویژگی ها موجب شده است که دریاچه، آبی شیرین و قابل شرب داشته باشد که سرشار از املاح معدنی است.

همچنین آب این دریاچه فضای مناسبی برای رویش گیاهانی چون گَوَن، تمشک، انجیر و بید هم پدید آورده است. ناگفته نماند که وجود ماهی در آب چشمه باعث رونق ماهیگیری نیز شده است.

در بهار و تابستان و به خصوص ایام نوروز، سیاه‌چادرهای عشایری در اطراف دریاچه برپا می‌شود و شما می‌توانید خوراکی‌های محلی را در دل طبیعت مزه کنید.

برای رسیدن به دریاچه دو قلو، باید از داخل شهر آبدانان مسیری ۸ کیلومتری را پیمود و با عبور از یک پل و پس از یک پیاده‌روی کوتاه به دریاچه رسید. گفتنی است فاصله این دریاچه با شهر ایلام حدود 3 ساعت و همچنین فاصله سیاه گاو با شهرستان آبدانان هم نیم ساعت است.

منبع : visitiran.ir/fa