دریاچه الندان کیاسر

دریاچه الندان کیاسر

نقد و بررسی

توضیحات

دریاچه الندان

دریاچه الندان مازندران، با نام دیگرِ آب‎بندان، یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای شهر ساری در نزدیکی کیاسر و  روستای ازنی، از توابع بخش چهاردانگه، است که به دلیل خصلت‌ های منحصربه‌فرد و متمایزش شایان توجه است.

روستای ازنی در 65 کیلومتری جنوب شهر ساری و 20 کیلومتری کیاسر، در دهستان چهاردانگه، واقع در بخش چهاردانگه ساری، قرار گرفته است. این بخش در دامنه کوهی به نام ازنی کوه، و در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا واقع شده است. در واقع، این دریاچه در مسیر جاده ساری-سمنان قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار آسان است. گستره دریاچه الندان 17 هکتار و در زمان افزایش بارندگی 30 هکتار است. از شگفتی‌های این دریاچه قرار گرفتن آن در دل جنگلی انبوه از پهن‌برگان است که به جنگل الندان موسوم است.

الندان یک دریاچه طبیعی است که هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و منبع آب این دریاچه زیبا تنها منحصر به نزولات جوی است. از آنجا که جنس خاک کف این دریاچه نفوذناپذیر است، مدت زمان ماندگاری آب در این حفره افزایش یافته و به پدیداری دریاچه ظبیعی منجر شده است. از سویی، شیب زمین و فرم قرارگیری دریاچه سبب شده که حتی در نتیجه یک بارندگی اندک تمامی حجم برف و باران به سمت دریاچه هدایت شود و به درون آن جریان پیدا کند.

از جمله دیدنی‌ های دریاچه الندان در فصل زمستان حضور اردک‌های وحشی و پرندگان مهاجر در دریاچه است که زیبایی آن را صد چندان می‌ کند. همچنین، در آغاز فصل بهار در پیرامون دریاچه انواع سبزیجات دارویی و معطر، گل بنفشه و پیازچه وحشی می‎روید. رهاورد فصل زیبای پاییز نیز برای این دریاچه درختچه‌ های ازگیل، ولیگ و تلکا است. از جمله گونه‌ های گیاهی بی‌نظیر در جنگل پیرامون دریاچه الندان می‌ توان به راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار اشاره کرد. رودخانه‌ای در نزدیکی دریاچه وجود دارد که در فصل تابستان می‌توان با آسودگی از آب شیرین آن نوشید. خود دریاچه نیز امروزه علاوه بر پرورش ماهی در تأمین آب شالیزارهای مناطق پیرامونی از جمله ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو و زلم نقشی حیاتی ایفا می‌ کند.

اگر قصد سفر به شهرهای شمالی کشور در استان زیبای مازندران را دارید، پیشنهاد می‌شود در مسیر خود حتما از هوای پاک و طبیعت بکر دریاچه الندان غافل نشوید. جالب اینجاست که با وجود تمامی این موهبت‌های زمینی و آسمانی در این خطه، هیچ ساخت و سازی در آن صورت نگرفته و الندان فاقد هر گونه سکونتگاهی است. این امر از یک سو به حفظ چهره بکر طبیعت کمک کرده است و از سوی دیگر، مسافران را برای اقامت شبانه به مرکز استان بازمی‌گرداند و همین عدم تجمع و اقامت در منطقه به حفاظت هر چه بیشتر آن کمک می‌کند.

برای رسیدن به الندان بهترین مسیر این است که خود را به ساری برسانید. از ساری که 60 کیلومتر فاصله گرفتید در سمت راست جاده تابلوی الندان راهنمای شما خواهد شد. پس از طی مسیر کوتاهی وارد جاده خاکی می‌ شوید. از اینجا هم نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به دریاچه آب‌بندان و جنگل پیرامون آن رفتن به روستای ازنی است. با توجه به این که طبیعت این منطقه بکر و دست‌نخورده است، امکانات رفاهی چندانی در آن تدارک دیده نشده است. پس حتما ملزومات اولیه از جمله خوراک، پوشاک و جعبه کمک‌ های اولیه و نیز زاپاس با خود بیاورید.

برای سفر به دریاچه الندان واقعاً نمی‌توان فصل خاصی را پیشنهاد کرد، چرا که، همان‌طور که دیدیم، هر فصل این منطقه مملوء از زیبایی‌هایی است که نمی‌توان در فصول دیگر شاهدش بود. اما با همه این تواصیف، تردیدی نیست که پاییز الندان شما را مسحور خواهد کرد. در پاییز هم بارندگی فراوان است و آب دریاچه در حالت حداکثری خود، و هم ترکیب رنگ‌های نارنجی و سبز و زرد با نسیم خنک و رطوبت دل‌انگیز مسافران را پابند این بهشت روی زمین می‌کند. جالب اینجاست که سفر به دریاچه الندان شما را به چندین جاذبه طبیعی دیگر در حوالی ساری نیز بسیار نزدیک می‌کند. در اینجا رودخانه لاکبار، قله ازنی، مرقله، افروشونه و جنگل‌های انبوه پله آمیزه شگفتی از کوه و جنگل و رود را در برابر دیدگان شما قرار می‌دهد. همچنین با سفر به این منطقه می‌توانید از دیگر جاذبه‌های طبیعی آن، از جمله آبشار کارنام، آبشار نوک پشت، پارک ملی کیاسر و آبشار امدوا نیز دیدن کنید. در پایان، جالب است بدانید که دریاچه زیبا و طبیعی الندان با قدمت کواترنری در سال 1394 در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

منبع : visitiran.ir/fa