جاهای دیدنی قم

جاهای دیدنی قم

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی قم

شهر قم یکی از قطب های مهم گردشگری مذهبی در کشورمان است که در میان بسیاری از مسافران داخلی و خارجی شهرت یافته است، مسیر دسترسی این شهر به استان های مختلف بسیار پر رفت و آمد بوده است. شهر قم پس از شهر مشهد، دومین شهر گردشگری مذهبی در ایران محسوب می شود که به واسطه مسجد مقدس جمکران در شب های چهارشنبه میزبان مسافران بسیاری است. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی قم در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

قم شهری در 125 کیلومتری جنوب تهران می باشد و در کنار رودخانه قمرود و در دشت قم قرار گرفته است. شهر قم مرکز استان قم و مرکز شهرستان قم می باشد، این شهر در شاهراه اتصالی حمل و نقل ایران ما بین شهرهای جنوبی و شهرهای شمالی است. شهر قم مدفن فاطمه معصومه دختر اماموسی بن جعفر پیشوای هفتم شیعه و محل اقامت بسیاری از روحانیون بلند پایه شیعه بوده است. برای آشنایی با جاهای دیدنی قم و ایرانگردی با ما همراه باشید.

گنبد سبز قم

مجموعه گنبد سبز استان قم از سه مقبره تاریخی تشکیل شده است و یکی از جاهای شناخته شده در قم می باشد، این مجموعه در محلی به نام دروازه کاشان قرار گرفته است و با نام گنبد مقبره ها یا گنبد های دروازه کاشان نیز شهرت دارد.قدمت این مقبره ها به قرن 8 هجری بازمی گردد و محل دفن خواجه اصل ادین و خواجه علی صفی است.تزیینات الحاقی این بنا تا حدودی از گنبد سلطانیه تاثیر گرفته است و معماری خاص و چند وجهی این بناها باعث شهرت مجموعه گنبد سبز شده است.

آدرس : استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، مجاور گلزار شهدا

حمام عشقلی قم

حمام عشقلی یکی از جاذبه های تاریخی شهر قم می باشد که مربوط به دوران قاجار بوده و به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.این حمام تاریخی زیبا یک حمام بزرگ با دو مجرای زنانه و مردانه می باشد که مدتی به خاطر بی توجهی رو به تخریب رفته است اما در سال های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

آدرس : استان قم، شهر قم، خیابان انقلاب، انقلاب 5، محله عشقلی

پارک آبی آب و تاب قم

پارک آبی آب و تاب یکی از مهمترین مراکز تفریحی و جاهای دیدنی شهر قم می باشد که وسعت آن حدود 30 هزار متر است و یکی از بزرگترین پارک های آبی خاورمیانه می باشد.

حرم حضرت معصومه (س)

حرم حضرت معصومه ( س ) یکی از جاذبه های مذهبی شهر م می باشد که به دلیل بارگاه ملکوتی ایشان سالانه مسافران بسیاری به این شهر سفر می کنند.پیشینه ی این بارگاه به سال 201 هجری قمری و قرن 3 هجری بازمی گردد که بارها مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است.

مسجد مقدس جمکران

پس از حرم مطهر حضرت معصومه، مسجد مقدس جمکران دومین جاذبه ی گردشگری مذهبی شهر قم می باشد که در فاصله ی 6 کیلومتری شهر قم قرار دارد.پیشینه ساخت این مسجد به قرن 4 هجری باز می گردد و از لحاظ معماری و ماجرای ساخت بسیار جالب توجه مردم شده است.طبق روایات و اسناد معتبر تاریخی و مذهبی این مسجد به دستور مستقیم حضرت مهدی ( عج ) و به دست شیخ عفیف صالح حسن بن مثله ی جمکرانی در سال 373 هجری قمری ساخته شده است.

مسجد جامع قم

مسجد جامع قم یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قم می باشد که در مرکز شهر و در خیابان آذر و در تزدیکی دروازه ری واقع شده است، پروسه ی ساخت مسجد در چند دوره ی مختلف تاریخی به وقوع پیوسته است و قدمت ساخت آن متعلق به زمان سلجوقیان است.مسجد جامع قم بنایی با مساحت حدودی 6 هزار متر مربع می باشد و شامل سردر ورودی، صحن، ایوان، گنبد خانه و شبستان می باشد که تزیینات و معماری زیبا و چشم نواز آن بسیار ارزشمند است.

کاروانسرای دیر گچین

کاروانسرای دیرگچین قم یکی دیگر از آثار تاریخی ارزشمند ایران است که قدمتی 1570 سال دارد و لقب مادر کاروانسراهای کشور را به خود اختصاص داده است، این کاروانسرا برای استقرار کاروانیان در زمان خود بسیار رونق داشته است.این کاروانسرا شامل برج، مسجد، حیاط خلوت، آسیاب سنگی، حمام و … می باشد.

تصاویر