تنگه هایقر فیروزآباد

تنگه هایقر فیروزآباد

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

تنگ هایقر

بیشتر مردم ایران استان فارس را با جاذبه‌های تاریخی‌اش می‌شناسند. غافل از آن‌که جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز در این استان جا گرفته‌اند که برخی از آن‌ها در ایران کم‌نظیر هستند.

تنگه هایقِر یکی از این دیدنی‌های استان فارس است. دره‌ای کم‌نظیردر کشورمان که حتی برخی لقب گرندکنیون ایران را به آن داده‌اند.

با سفر به تنگه هایقر می‌توان نظاره‌گر چشم‌اندازهایی تماشایی و بکر بود. دره‌ای که به نظر در ابتدا بر اثر پدیده‌های زمین‌شناختی شکل گرفته و پس از آن بر اثر فرسایش، به خصوص با گذر رودخانه از میان آن، شکل‌ و شمایل امروزی را پیدا کرده است.

تنگ هایقر هم‌چون شکافی بین بخشی از رشته کوه زاگرس است که رودخانه‌ قره آقاج نیز از میان آن می‌گذرد. طول این دره چیزی در حدود هشت کیلومتر است.

با توجه به گذر رودخانه قره آقاج از میان تنگه هایقر در سفر به این منطقه می‌توانید به کمک تجهیزات لازم و همراهی راهنما، ورزش‌های آبی هم‌چون قایق‌سواری‌ را نیز تجربه کنید.

جدا از یک اثر طبیعی باشکوه وقتی قدم بر خاک تنگه هایقر می‌گذارید در حال قدم زدن بر صحنه‌ی نبرد عشایر سرزمین‌مان با نیروهای انگلیسی نیز هستید. ساختار طبیعی این دره باعث شد که عشایر قشقایی بتوانند با نیروهای انگلیسی مقابله کنند و باعث عقب‌نشینی آن‌ها شوند.

برای رسیدن به درون تنگ هایقر باید با پای پیاده از بخش‌هایی از زاگرس عبور کنید. منظره‌ی این دره وقتی که از بالا به آن می‌نگرید نیز شگفت‌انگیز است. با توجه به خطرناک بودن بخش‌هایی از مسیر بهتر است به همراه گروهی حرفه‌ای و با کمک راهنما از این دره بازدید کنید.

با توجه به این که تنگ هایقر در منطقه‌ای با آب و هوای گرم واقع شده بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار است. زمانی که کوه‌های اطراف سرسبزی فصل بهار را تجربه می‌کنند و رودخانه نیز پرآب‌تر از دیگر مواقع سال است. در فصل تابستان ممکن است گرمای هوا از لذت سفر بکاهد.

تنگه هایقر در فاصله‌ی چهل کیلومتری جنوب شرق شهرستان فیروز آباد و در استان فارس واقع شده است

منبع : visitiran.ir/fa