تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار چابهار

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

تالاب لیپار

 تالاب لیپاردر استان سیستان و بلوچستان، با رنگ صورتی‎اش مشهور است. از همین‎ رو به آن تالاب صورتی هم می‎گویند. دلیل وجود این رنگ در تالاب، حاصل حضور پلانکتون های گیاهی است که رنگ صورتی متمایل به سرخ ایجاد می‎کنند.

این تالاب در کیلومتر 20 جاده چابهار به گواتر و بعد از روستای رمین واقع شده است. این تالاب در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه قرار دارد. آب دریای عمان در این تنگه به صورت جمع شده و اکوسیستمی مناسب برای حیات گیاهی و جانوری پدید آورده است.

واژه لیپار از دو بخش «لیپ» و «آر» تشکیل شده است. لیپ به معنی خار و خاشاک رودخانه و آر معنای آب می‎دهد. از سوی دیگر مردم بلوچستان، به محل تلاقی رود با دریا هم لیپار می‎گویند. تالاب لیپار هم از چنین موقعیتی برخوردار است.

وضعیت اقلیمی تالاب لیپار سبب شده تا شرایط مناسبی برای زندگی گیاهانی مثل بلوط، گزنه، گز، کهور، چِش و نی فراهم بشود. وجود این گیاهان به وجود آب در تالاب وابسته است. همچنین در اطراف لیپار درختان جوان و سرسبزی روییده ‎اند که در نزد اهالی با نام «دشتان» خوانده می‎شود.

علاوه بر تنوع گیاهی، تنوع جانوری این منطقه نیز قابل توجه است. پرندگانی چون فلامینگو، چنگر، کشیم، حواصیل سفید و خاکستری، باقرقره، خوتکا، طاووسک، دلیجه، تیهو و عقاب دشتی در این‎جا به چشم می‎خورند.

لازم به یادآوری است که به جهت باتلاقی بودن منطقه، باید خودرو را در مسافتی دورتر از دریاچه قرار داد و با پای پیاده به دیدن تالاب رفت.

منبع : visitiran.ir/fa