ایستگاه راه آهن اراک

ایستگاه راه آهن اراک

نقد و بررسی

توضیحات

ایستگاه راه آهن اراک

ایستگاه راه آهن اراک (Arak Railway Station) در قسمت جنوبی شهر در میدان راه آهن اراک در تاریخ 3 شهریور سال 1317 شمسی احداث شده است و  میتوان آن را یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های راه آهن ایران دانست. این خط آهن در مسیر خطوط راه آهن شمال به جنوب قرار گرفته است. این ایستگاه دارای دو سکو برای سوار و پیاده شدن مسافران می باشد.

اطلاعات تماس ایستگاه

آدرس ایستگاه : اراک، خیابان شهيد شيرودي، خيابان چهار سرباز، ميدان راه آهن

کد پستی : ۳۸۱۹۶۶۷۵۴۱

شماره تلفن ایستگاه : ۳۳۱۲۵۹۰۰ ۰۸۶ الی ۹

شماره تلفن روابط عمومی :   33125806 – 086

سامانه صدای مسافر : 5149 – 021

شماره تلفن اطلاعات ایستگاه : 32152444 – 086

تلفن بلیط فروشی داخل سالن مسافری :  32152445 – 086

فکس :  ۳۳۱۲۵۸۰۰ – 086

آدرس ایمیل : [email protected]

ساعت کاری اداره کل راه آهن اراک

روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۷ صبح الی ۱۴:۳۰ روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ صبح الی ۱۳:۳۰

مسیرهای ریلی قطار اراک

مسیرهای ریلی قطار اراک (ورودی و خروجی)

مسیرهای ایستگاه اراک شامل اراک – تهران، اراک – مشهد، اراک – قم، اراک – اهواز، اراک – ملایر، اراک – سمنان و اراک – شاهرود می باشد.

مسیر اراک به تهران

مدت زمان سفر این سفر 6.5 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن تهران برسید و از ایستگاه های بین راه شامل قم، محمدیه، تپه سفید، اسلامشهر، تهران هستند. قطارهای که در این مسیر وجود دارند قطار کوپه ای سه ستاره البرز، قطار کوپه ای سه ستاره 6 تخته پارسی و قطار کوپه ای چهار ستاره کرخه هستند.

مسیر اراک به مشهد

مدت زمان سفر این سفر 15 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن مشهد برسید و از ایستگاه های بین راه شامل قم، تهران، گرمسار، بیابانک، دامغان، لارستان، شاهرود، نقاب، نیشابور، کاشمر و مشهد هستند. تنها قطاری که در این مسیر رفت و آمد دارد قطار کوپه ای سه ستاره 6 تخته پارسی می باشد.

مسیر قطار اراک به قم

مدت زمان سفر این سفر 2.5 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن قم برسید و از ایستگاه های بین راه شامل راهک، باغیک، ساقه و قم می گذرد. قطارهای که در این مسیر وجود دارند قطار چهار ستاره کرخه و قطار سه ستاره پارسی می باشد.

مسیر قطار اراک به اهواز

مدت زمان سفر این سفر 11 ساعت به طول می انجامد تا به ایستگاه راه‌آهن برسید و از ایستگاه های بین راه شامل : اراک، سمنگان، شازند، ازنا، دورود، بيشه، سپيددشت، تنگ هفت، تنگ پنج، مازو، انديمشك، شوش، هفت تپه و اهواز می گذرد.

مسیر قطار اراک به ملایر

مدت زمان سفر این سفر 2 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید. که این مسیر جزو مسیرهای درون استانی است که توسط قطار سه ستاره 6 تخته پارسی انجام می شود.

مسیر قطار اراک به سمنان

مدت زمان سفر این سفر 9 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید و ایستگاه های این سفر اراک، قم، تهران و سمنان هستند.

مسیر قطار اراک به شاهرود

مدت زمان سفر این سفر 10 ساعت به طول می انجامد تا به مقصد برسید و از ایستگاه های همچون اراک، قم، تهران، سمنان و شاهرود می گذرد.

امکانات ایستگاه

امکانات شامل : سرویس بهداشتی، اتاق مادر و کودک، نمازخانه، شعبه بانک تجارت، غرفه های فروشگاهی، دستگاه های خود پرداز و باجه فروش بلیط می باشد.

درباره راه آهن اراک

حوزه راه آهن اراک شامل خطوط ریلی به طول 426 کیلومتر در استان های قم، مرکزی و لرستان است که 20 ایستگاه را تحت پوشش دارد. در مسیر راه آهن اراک که به سمت های مختلفی گسترده شده است. ایستگاه‌های زیادی وجود دارد که این ایستگاه ها به این شرح می باشند: باغیک، سواریان، راهگرد، نانگرد، مشک‌آباد، ملک‌آباد، اراک، سمنگان، شازند، نورآباد و سمیه. این مسیر از ایستگاه سمیه شروع می شود و در ایستگاه باغیک پایان می یابد. در این میان ایستگاه سمنگان جزو ایستگاه های درجه یک این خط به شمار می رود.

محدوده اداره کل :

محدوده این اداره کل، از خروجی ایستگاه سواریان کیلومتر ۲۳۷ واقع در استان قم شروع و پس از عبور از استانهای مرکزی و همدان از یک سو به ایستگاه کرمانشاه کیلومتر ۶۰۲ واقع در استان کرمانشاه و از سوی دیگر به ایستگاه مومن آباد کیلومتر ۴۰۰ واقع در استان لرستان منتهی می شود و مرکز آن درشهر اراک قرار دارد. راه آهن اراک از مناطق گوناگون و متنوعی به لحاظ شهری ، روستایی ، کوهستانی عبور و به لحاظ استانی در پنج استان قم، مرکزی، همدان، لرستان و کرمانشاه قرار دارد. (نقشه پیوست اطلاعات جامعی از خطوط ریلی این اداره کل ارائه می دهد.)

  • طول خطوط اصلی : ۴۴۱ کیلومتر.
  • طول خطوط تجاری : ۶۲ کیلومتر.
  • تعداد تونلها : ۱۳ دستگاه جمعا به طول ۶۵۰۰ متر
  • تعداد ایستگاه ها: ۲۱ ایستگاه شامل: راهگرد، نانگرد، مشک آباد، ملک آباد، اراک، سمنگان، شازند، نورآباد، سمیه، حک، جلایر، زنگنه، ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گروس، بیستون، باری کرمانشاه، مسافری کرمانشاه.
  • مهمترین ایستگاه باری : سمنگان
  • مهمترین ایستگاه مسافری : اراک – ملایر- شازند
  • تعداد ایستگاه های CTC شده: ۷ ایستگاه
 

مراکز جذب بار موجود در ناحیه :

مراکز جذب بار موجود در ناحیه : پالایشگاه وپتروشیمی شازند، شرکت آلومینیوم اراک، شرکت واگن پارس، منطقه اقتصادی سلفچگان، شرکت گاز بوتان، شرکت فولاد درخشان، کارخانه باریت سواریان، سیلوی اراک، کارخانه قند شازند، شرکت ماشین سازی اراک، سنگ آهن غرب کشور. با احداث و راه اندازی خط غرب مراکز جذب بار جدیدی نظیرکارخانه فولاد آلیاژی ملایر، کارخانه کیان کردسا، کارخانه فیروزان، کارخانه فولاد استان همدان، کارخانه سیمان هگمتانه، شرکت پلیمر و پتروشیمی کرمانشاه، سیلوی گندم کرمانشاه ایجاد شده است که قابلیت اتصال به راه آهن اراک را دارند.

بیشترین سهم بارگیری در ناحیه مربوط به پخش فرآورده های نفتی می باشد که از ایستگاه سمنگان منشعب شده و پتروشیمی اراک جایگاه دوم در بیشترین سهم بارگیری را دارد که محصولات آن توسط راه آهن به خارج از کشور صادر می گردد.