آبشار شیوند ایذه

آبشار شیوند ایذه

نقد و بررسی

توضیحات

آبشار شیوند

«آبشار شیوند» در روستای «شیوند» از دهستانِ «دنباله رود شمالی»، بخش «دهدز»، در شهرستان «ایذه» در استان «خوزستان» قرار دارد. روستای شیوند در کنار دریاچه­ ساخت یافته از سد «کارون 3» و رودخانه «کارون» در کوه­پایه­ های رشته کوه‌های «زاگرس» و جنگل­ زارن بلوط جای دارد.

روستای شیوند در کنار دو روستای «نوشیوند» و «پشت آسیاب» در نزدیکی یکدیگر یک سه گوش را می­سازند که رودخانه­ شیوند از میان آن‎ها می­گذرد. این روستاها درون سرزمین «مُنگَشت و شالو» جای گرفته ‎اند که رودخانه­ کارون از شرق آن می‎گذرد.

آبشار شیوند از بلندایی 80 متری فرو می­ریزد، سپس نزدیک به ۴ کیلومتر از کوه منگشت پیموده و آنگاه به دریاچه ­ی سیوند می­پیوندد. در این راه، آب آبشار باغ­ها و شالیزراهای روستا را آبیاری می­کند. روبروی این بلندترین آبشار استان خوزستان نیز دهکده گردشگری «زارس» است. راه دسترسی رایج به روستا با بارج، کشتی و قایق تندرو فراهم شده است، گرچه راهی خاکی و پر دست‎انداز نیز هست. راه دسترسی به آبشار نیز کم و بیش 1 ساعت پیاده ­روی و 3 کیلومتر راه از روستا است.

از میان گونه‌های جانوری شیوند می‎توان پلنگ، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، روباه، خرگوش، قوچ، میش، بز کوهی، سنجاب ایرانی، کبک، تیهو، کمرکولی، سنگ‌چشم و دارکوب را نام برد. همچنین از میان 230 گونه­­ گیاهی این سرزمین می‌توان بلوط ایرانی، بن سرخ، پونه، کتیرا، بنه، کلخنگ، انجیر و کیکم، انار، انگور، انجیر، گردو را یاد کرد.

یک کاروانسرای عباسی از دوران صفوی در روستای شیوند است. در شیوند نشانه­ هایی از یک دژ باستانی با پیشینه ­ای نزدیک به چهار هزار سال پیش از میلاد هست. همچنین سنگ­نوشته­ ها و نقش‌برجسته ­ها و دخمه­ سنگی «بردگوری» که به نزدیک 1700 سال پیش و دوران ساسانی می­رسد نیز در محوطه این روستا قرار دارد. همچنین در روستای شیوند دو آسیاب آبی و یک سیاه چال کهن با 25 متر ژرفا برجای مانده است.

از هنرهای دستی روستای شیوند می­توان جاجيم، نمد، شال گردن، خورجين، گليم و فرش دستباف را نام برد. خوراکی‎هایی همچون عسل كوهي، پنير، كره، روغن محلي، نان شكري و محلي، لواشک، رب انار و ترشي ناردون (دانه­ی انار) در این روستا در دسترس است.

آدرس : ایران، استان خوزستان، شهرستان دزپارت، بخش قارون، روستای شیوند

منبع : visitiran.ir/fa