آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

نقد و بررسی

توضیحات

آبشار بیشه

لرستان استان آبشارهاست بیش از 50 آبشار در طبیعت بکر این استان جای دارد. آبشار بیشه در مجاورت روستایی به همین نام در بخش پاپی، در دهستان «سپید دشت»، در 65 کیلومتری خرم‌آباد و در 30 کیلومتری دورود است.

آبشار بیشه در باختر تپه‌های «کلاه ‌کوه» و روستای «چشمه پریان»، در جنوب کوه ازگن، در کنار ایستگاه راه آهن دورود که از تهران به اهواز می­رود و نزدیک یک پل فلزی جای دارد. ایستگاه راه آهن بیشتر یکی از زیباترین ایستگاه‌های کشور است.

آبشار بیشه یکی از زیباترین آبشارهای کشور در شمار فهرست میراث طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است.آبشار بیشه 58 متر ارتفاع و در تاج ۲۰ متر پهنا دارد. پس از فرو ریزی، آب آبشار بیشه به رودخانه سزار می‌رسد، رودخانه­ای که از «اشترانکوه» به بلندای بالای 4 هزار متر می‌آید. سزار نیز سرانجام به رودخانه دز می­پیوندد. در بالای آبشار، چندین چشمه‌ است بیشه را سیراب می­کنند. گودالی از فرسایش آب زیر آبشار پدیده آمده است و در نزدیکی ­های آبشار اشکفت­ هایی کوهستانی هست.

آبشار بیشه که یک سازند آهکی است، به دوران سوم زمین ­شناسی، «نوزیستی» و نزدیک به 65 میلیون سال پیش باز می­گردد. از سنگ­‌های زمین آبشار می­توان کنگلومرا با برونزده ای بومی را نام برد.روستای بیشه که روستای ایستگاه بیشه نیز نامیده می­شود، در 8 کیلومتری کوه گفه است. روستا در شمال باختری ریل راه آهن جای گرفته و زمستان­‌های سردی دارد. پیرامونش را بلندی­ های رشته کوه زاگرس فرا گرفته است و جنگل­ های بلوط و سپیدار روستا پیرامونش را پوشانده است.

روستای بیشه گذرگاهی است بر سر ایل­‌های کوچرو است. نمایشگاه هنرهای دستی و استخر ماهی از بخش­‌های دیدنی روستا هستند. مسیر دسترسی به آبشار بیشه از مسیر راه‌آهن دورود به وسیله قطار در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی دورود است و حدود ۳۵ دقیقه با قطار تا شهرستان دورود فاصله زمانی وجود دارد . دسترسی ماشین رو و آسفالته به این آبشار از طریق شهر خرم‌آباد است  که حدود ۶۰ کیلومتر مسافت را باید طی نمود. راه دسترسی آسفالته از راهِ شهرستان خرم‌آباد در دل کوه‌های زاگرس و در بخش پاپی است.

آدرس : ایران، استان لرستان، ۳۰ کیلومتری دورود، روستای بیشه

منبع : visitiran.ir/fa