آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

آبشار آسیاب خرابه

«آسیاب خرابه» که به گویش آذری «خارابا دییرمان» نیز خوانده می­شود، در استان «آذربایجان شرقی»، بر سر راه «مرند» به «جلفا»، آن سوی گذرگاه پل راه آهن جلفا به «نخجوان»، در 5 کیلومتری روستای «مینجان آباد» و نزدیکی روستای «الوان»، در نزدیکی مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در کرانه رود «ارس» است.

آسیاب خرابه نامی است که بر چشمه، آبشار، رودخانه و جاده­ای در این سرزمین نهاده شده است. رودخانه­ آسیاب خرابه خود سامانه ای زهکشی شده است که از رود بزرگ ارس سیراب می­شود.

آسیاب خرابه روزگاری آسیابی بوده است که امروزه رها و ویران شده است. بلندای آسیاب 10 متر و گستره­ی آن 200 متر است. از کوه «کیامکی» چشمه­ای روان است که بر پیرامونش درختان انجیر روییده اند. چکاد کیامکی بیش از 3400 متر بلندا دارد، و در پیرامونش «دره خور خور» و «مرزه دره» و «دره کلریز» خفته ­اند. آسیاب خرابه و کوه کیامکی، هر دو بخش ­هایی از پارک زمین ­شناختی ارس هستند.

چشمه­ آسیاب خرابه آبشخوری است که آبشارهای بسیاری را در آسیاب خرابه سیراب می­کند و به دره­ای سرازیر می­شود. دیواره­ های آبشارها و خرسنگ­ های کوه در راست­ جایِ دره از خزه ­ها و گیاهان آب­زی سبز پوشیده و زمردین است. دیواره­ های سنگی و درختان و آب­ریزها بیننده­ چشم آشنا را به نگارگری­ های ایرانی می­برد که در کالبد این سرزمین جانی دوباره یافته و به جنبش در آمده­ اند.

به کوشش سازمان گردشگری این آسیاب بازسازی شده و به گونه ­ای نمادین کار کرده و گندمی آرد می­کند که از این آرد فرآورده‎ هایی چند نیز فراهم شده و در دسترس خریداران گذاشته می­شود.

آدرس : ایران، استان آذربایجان شرقی، ۳۰ کیلومتری شرق جلفا

منبع : visitiran.ir/fa