چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

باداب سورت

باداب سورت چشمه ­های پلکانی کم‌نظیری در ایران و جهان است که شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود و بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه ی آب شور جهان ثبت شده است. به‌ عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری، گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند.

چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه می‌شود، چشمه پر آبِ آن دارای آبی بسیار شور است و به همین علت در فصل زمستان یخ نمی ­زند. این چشمه استخری عمیق به قطر 15 متر دارد و عمدتاً در تابستان برای آب تنی استفاده می ­شود.

آب این چشمه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و سردرد میگرن سودمند است. چشمه ی دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از قعر صخره­ ها به زمین می­ آورد. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها در شیب پایین دستِ کوهستانی خود طبقات و حوضچه­ های پلکانی منحصر به فرد و بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف به‌وجود آورده است. ارتفاعات و تپه­ های پوشیده از جنگل ­هایی با درختان سوزنی برگ، گیاهان بوته ­ای، درختچه­ ها و درّه ­ها در اطراف این چشمه­ ها منظره­ای چشم ­نواز ایجاد کرده است.

آدرس : ایران، استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

منبع : visitiran.ir/fa