غار یخی مراد گچسر چالوس

غار یخی مراد گچسر چالوس

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

غار یخ مراد

غار یخ‌ مراد یکی از غارهای مشهور ایران در استان البرز به شمار می آید که در مسیر جاده کرج به چالوس و منطقه گچسر واقع شده است. آن‎چه غار یخ مراد را از دیگر غارها متمایز می کند، وجود چکیده ها و چکنده های یخی و سایر رسوبات است که به اشکال جالب و تماشایی در دل غار خودنمایی می کنند.

پیشینه و سابقه پیدایش غار یخ مراد به دوره دوم زمین شناسی باز می گردد. برخی کارشناسان هم اعتقاد دارند که این غار در حدود پنجاه میلیون سال پیش در زیر دریا تشکیل شده است.

از جمله ویژگی های این غار، گردش هوا و اکسیژن داخل آن توسط هواکش های طبیعی و روزنه ‎های موجود بر دیواره‎ هاست. این پدیده موجب گردش هوا درون فضای غار شده و شرایط را برای تشکیل قندیل و یخ فراهم می ‎کند که نتیجه آن تشکیل توده‌های بزرگ و مخازن یخی در گوشه و کنار غار است. نورپردازی قندیل های یخی و انعکاس نور از سطح آن‎ها چشم‎اندازهای خیال‎انگیزی را فراهم آورده است.

شکل گیری این اشکال زیبا که به صورت چکیده ‎ها و چکنده‎ های یخی خودنمایی می کنند، از انتهای پاییز آغاز می ‎شود و با تداوم فصل سرما، یخبندان و بارش برف در منطقه و نفوذ آب​ از دیواره های غار ادامه پیدا می کند. به همین سبب فروردین ماه، بهترین فصل بازدید از غار یخ مراد به حساب می‎آید. قندیل ‎های یخی با گرم شدن هوا کم کم شروع به ذوب شدن می کنند به صورتی که در روزهای نخستین خرداد ماه تنها دریاچه یخ در غار باقی می ماند.

علاوه بر چکیده ‎ها و چکنده‎ های یخی، پدیده زمین شناختی دیگری هم به نام «غارسنگ» در یخ مراد به چشم می‎آید. غارسنگ به تمام سنگ‏هایی گفته می شود که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب به وجود می ‎آیند. از جمله غارسنگ ‎های مشهور یخ مراد، رسوباتی به شکل نخود یا اشکال گل کلمی هستند که هر بیینده‎ای را متعجب و شگفت‌زده می‌کند.

غار یخ‌مراد تالارهای متعددی دارد. این تالار‎ها به ترتیب تالار سنگلاخی، تالار دوم، تالار سوم و دخمه دوقلو نام دارند.

برای رسیدن به غار یخ‌مراد باید از کرج مسیر جاده چالوس را در پیش گرفت و پس از طی ۷۰ کیلومتر، وارد جاده «کهنه‌ده» شد. بعد از حدود ۴ کیلومتر، در کنار روستا، یک دو راهی قرار دارد که مسیر دستیابی به غار یخ مراد را نشان می‎دهد. برای رسیدن به غار یخ مراد از جاده ماشین‎رو حدود یک ساعت و نیم کوهنوردی سبک در پیش خواهید داشت.

آدرس : ایران، استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده

منبع : visitiran.ir/fa