جاهای دیدنی خوزستان

جاهای دیدنی خوزستان

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

جاهای دیدنی خوزستان

خوزستان، استانی در جنوب غربی کشور و در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است.از لحاظ تاریخی استان خوزستان یکی از قدیمی ترین مناطق فلات ایران به حساب می آید که جاذبه های تاریخی و گردشگری متنوعی دارد و گردشگران بسیاری را جذب خود کرده است. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی خوزستان با ایران نیهون همراه باشید.

استان خوزستان با توجه به طبیعت متنوع، فرهنگ های قومی و مذهبی متفاوت تبدیل به یکی از مناطق مهم گردشگری در کشور شده است که مورد توجه توریستان قرار گرفته است.این استان مرکز تولید نفت و گاز ایران به حساب می آید و با مساحت 64057 کیلومتر مربع و جمعیتی بسیار به پنجمین استان پرجمعیت تبدیل شده است. خوزستان با مرکزیت شهر اهواز از شمال به استان لرستان، از شرق به استان چهار محال و بختیاری و اصفهان، از جنوب به بوشهر و خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود شده است.در ادامه این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی خوزستان پرداختیم برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

کاخ آپادانای داریوش ( شوش )

کاخ آپادانای داریوش

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ کاخ آپادانای داریوش، قصری زمستانی برای شاهان هخامنشی بوده که به دستور داریوش بزرگ در حدود سال های 515 تا 521 پیش از میلاد در شوش بنا شده است.طراحی این کاخ عظیم و تو در توی داریوش بسیار جالب و هنرمندانه می باشد، بالای هر سر ستون سر گاوهای نر پشت به هم قرار گرفته است و در ابتدای شروع ستون ها یک جام نیلوفر آبی وارونه می باشد که ستون ها از آن بیرون آمده اند.کاخ آپادانای داریوش الهامی برای ساخت کاخ تخت جمشید بوده است و بیشتر آثار موجود در این کاخ توسط باستان شناسان فرانسوی به موزه لوور انتقال داده شده است و بقایای مانده بسیار اندک است.

آدرس : خوزستان، شوش، بلوار امام خمینی، کاخ آپادانا

رودخانه کارون

رودخانه کارون

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ شاهرگ حیاتی شهر خوزستان رودخانه کارون می باشد که به پرآب ترین و طولانی ترین رودخانه ایران شهرت دارد، منبع تامین آب این رودخانه از کوه های ونک و زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد که بخشی از آن به زاینده رود می رسد و بخشی دیگر بعد از عبور از قسمت های پر پیچ و خم طولانی به رودخانه خرسان می ریزد و بعد نیز به استان خوزستان وارد می شود. رودخانه کارون تنها رودخانه ایران است که در آن اجازه کشتیرانی داده شده است.

آدرس: خوزستان، رودخانه کارون

بقعه ی دانیال نبی

بقعه ی دانیال نبی

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ آرامگاه دانیال نبی در کنار رودخانه شاوور و در شهرستان شوش واقع شده است، تاریخ ساحت این بنا به هزاره ی 1 تا 4 پس از اسلام باز می گردد و محل دفن دانیال نبی از پیامبران بنی اسرائیل می باشد.

آدرس: خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی

آسیاب های شوشتر

آسیاب های شوشتر

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ سازه های آبی شوشتر در شهری پر از سازه های آبی واقع شده است که توصیه می شود حتما در سفر خود به خوزستان از آن بازدید کنید، سازه های آبی شوشتر جز 58 پدیده ی شگفت انگیز بازمانده از فرهنگ بشری به چشم می خورد و به عنوان نخستین میراث جهانی در یونسکو ثبت شده است.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش مجموعه ایی تاریخی قرار دارد که در زمان خود معبدی عظیم در شهر دوراونتش شناخته می شده است، این معبد به دو تن از خدایان ایلامیان اهدا شده است و بزرگترین اثری است که از معماری و تمدن ایلامیان برجای مانده است. زیگورات چغازنبیل جز اولین آثار ایران می باشد که در لیست جهانی یونسکو ثبت شده است، سازه ایی 5 طبقه که در حال حاضر 2 طبقه و نصفه ایی از طبقه سوم از آن باقی مانده است.

آدرس: خوزستان، 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر در شهر شوشتر قرار دارد و پس از مسجد جامع یزد قدیمی ترین مسجد جامع ایران است، قدمت این مسجد به 1200 سال قبل باز می گردد و جز مساجد تک مناره می باشد که به سبک شبستانی ساخته شده است.قدیمی ترین منبر ایران در مسجد جامع شوشتر واقع شده است که دارای دو محراب پر نقش و نگار می باشد.

آدرس: خوزستان، شوشتر، خیابان مسجد جامع

تشکوه یا کوه آتشین

تشکوه یا کوه آتشین

کوه آتشین در کنار روستای گنبد لران در شهر رامهرمز واقع شده است و کوهی را در این نزدیکی می بینید که در حال سوختن است و آتشی در خود دارد که سالهای سال خاموشی به خود ندیده است، علت وجود آتش خروج گاز از شکاف های این کوه است.این آتش های جاودان محل نشت گازهای طبیعی هستند که به طریقی آتش گرفته اند و سال ها سوخته اند، چشمه های گازی گنبد لران از جاذبه هایی است که اگر گذرتان به این مسیر خورد حتما از آنها بازدید کنید.

آدرس: خوزستان، رامهرمز، 35 کیلومتری جاده رامهرمز، ایذه، تشکوه یا کوه آتشین

پل ساسانی دزفول

پل ساسانی دزفول

پل ساسانی یکی از قدیمی ترین پل های استوار دنیا می باشد که از مهمترین جاذبه های تاریخی خوزستان می باشد، این پل دو منطقه شرقی و غربی را به هم وصل می کند و به دستور شاپور اول در سال 263 میلادی ساخته شده است.

آدرس:خوزستان، دزفول، انتهای خیابان شهید منتظری

خانه تیزنو

خانه تیزنو

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ خانه تیزنو در محله قلعه و قدیمی ترین محله شهر دزفول واقع شده است، این محله به دلیل قرارگیری در نزدیکی قلعه نظامی به این نام خوانده شده.خانه تیزنو یکی از زیباترین و بزرگترین خانه های محله قلعه می باشد که در ضلع شرقی میدان اصلی واقع شده است.بنای اصلی خانه تیزنو مربوط دوره صفوی می باشد که در دوره های قاجار و پهلوی بیشترین مرمت ها بر روی آن انجام گرفته است.

آدرس: خوزستان، دزفول، بلوار شریعتی، خیابان ساحلی

آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های آبی دزفول

جاهای دیدنی خوزستان کدامند؟ آسیاب های آبی دزفول همانند پل قدیمی دزفول قدمتی بیش از 1000 سال دارند و یادگاری هایی از دوره ساسانی می باشند، به مجموعه این سازه های آبی در زمان صفوی و قاجار تعدادی دیگر افزوده شد و به 50 الی 60 عدد رسید که تعدادی از آنها بر اثر عوامل طبیعی و سیلاب های فصلی ویران شده است.

آدرس: خوزستان، دزفول، رودخانه ی دز

کت

در زمان های قدیم که کولر و خنک کننده ایی در کار نبوده است مردم دزفول برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان در دل صخره های ساحلی حفره هایی غار مانند ایجاد می کردند و از گرما به آنجا پناه می بردند، کت ها معمولا ارتفاعی بین 2 تا 4 متر داشتند و وسعت آنها بین 5 تا 100 متر مربع بوده است که سقف آنها نیز بوسیله ی سنگ های ریز و درشت تزئین شده است.

آدرس : خوزستان، دزفول، جاده ساحلی، کنار رودخانه دز

تصاویر