بند بهمن کوار

بند بهمن کوار

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

بند بهمن

بند بهمن، اثر باستانی است که چند کیلومتری غرب شهر کوار روی رودخانه قره آغاج زده شده است. بنابر اظهار نظر متخصصان ، این سد در دوره ی هخامنشی احداث شده و هم چنین در طول 25 سده سرفراز ایستاده و کشتگران و کشاورزان کواری رهین منت آنند.

درازی این سد 126 متر، بنای آن 4 متر و ارتفاع آن به طور متوسط 5 متر می باشد. در اقلیم پارس در مورد آن آمده است” بند بهمن در دوران ساسانیان بر روی رودخانه ی قره آغاج ساخته شده و درازای آن 126 متر و ضخامت آن در بالای آن مختصری کمتر از 4 متر است و چند سال پیش مالکین خفر آن را به نحو صحیح و اساسی تعمیر کرده اند و اکنون علاوه بر جنبه ی تاریخی از نظر موقعیت طبیعی محل بسیار زیبا و دیدنی است.”

بند بهمن برای بالا بردن سطح آب و انحراف جریان آن از طریق کانالی به دشت کوار برپا شده است. درازای بند ۱۳۰ متر است و ارتفاع آن در مرتفع ترین نقطه به ۹ متر می رسد. مصالح مورد استفاده در بنا، قطعات سنگ طبیعی کوهستان و ملات ساروج است. بند در محلی بنا شده که دو رشته کوه به هم نزدیک می شود؛ بصورتی که بخشی از بند بر بدنه سنگی کوه و بخش دیگر آن بر بستر سنگی رودخانه قرار گرفته و همین امر موجب استحکام و ماندگاری آن در طی دو هزار سال گذشته شده است. مجرایی که آب سد را به دشت کوار منتقل می کند،در گوشه شرقی سد و در بدنه سنگی کوه ساخته شده است. این آب بعد از تامین آب کارخانه قند،وارد دشت کوار شده و مورد استفاده حدود ۲۰ روستا قرار می گیرد.

منبع : visitiran.ir/fa