باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران

نقد و بررسی

توضیحات

باغ ملی گیاه‌شناسی

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، مجموعه‌ای از گیاهان و درختان بومی ایران و همچنین گیاهان و درختان غیر ایرانی را در خود جای داده است که بسیار ارزشمند است. این باغ در نزدیکی شهر تهران، در مسیر اتوبان تهران به کرج واقع شده است.

از جمله اهداف این مجموعه علمی و تفریحی که نقش اساسی در زمینه‎ های مختلف تحقیقاتی از جمله علوم گیاهی و باغبانی دارد، می‎توان به آموزش و همچنین آشنا کردن عموم مردم با علوم گیاه شناسی و اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن‎ها اشاره کرد. باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به عنوان یک ذخیره ژنتیکی از گیاهانی که در معرض خطر انقراض قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بسیار وسیع است و فضایی نزدیک به ۱۴۵ هکتار را به خود اختصاص داده و در دامنه جنوبی رشته کوه البرز مرکزی در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران واقع گردیده است. بخش‎ های مختلف باغ هر کدام چشم‎اندازی طبیعی از سه کوهستان زاگرس، البرز و هیمالیا را نمایش می‎دهد. باغ از ۶ دریاچه، 2 رودخانه و 2 آبشار تشکیل شده است و آب آبشار از لابه‌لای صخره‎های سنگی مصنوعی به پایین می‌ریزد.

از جمله فضاهای طراحی شده در محوطه باغ ملی گیاه شناسی می‎توان به هفت رویشگاه مختلف در ایران و شش رویشگاه جهانی اشاره کرد. رویشگاه‎ های ایرانی شامل رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی و تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی و باغ میوه‎ های بومی اشاره کرد. هم‌چنین رویشگاه‎های جهانی این باغ شامل رویشگاه اروپا، چمنزارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن است.

علاوه بر رویشگاه‎ ها، ۸ کلکسیون و باغ موضوعی هم در باغ ملی گیاهشناسی آماده پذیرایی از گردشگران است که از جمله آن‎ها می‎توان به باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربراتوم، جنگل و گردشگاه «شاکای»، باغ صخره‎ایی و گیاهان زینتی، میدان مرکزی باغ رز و چهار باغ ایرانی و پهن برگان همیشه سبز اشاره کرد. ناگفته نماند که گلخانه ‎های مدرن و تخصصی باغ، گیاهان مورد نیاز را برای کشت در باغ تأمین می‎کنند.

برای رسیدن به باغ ملی گیاه شناسی ایران باید از اتوبان تهران – كرج، خروجی پیكانشهر به سمت شهرک سرو آزاد را در پیش گرفت. در امتداد خیابان شهید علی گودرزی، ورودی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به چشم می‎خورد.

منبع : visitiran.ir/fa