آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول در رشته کوه های زاگرس و در دهستان شوی شهرستان دزفول واقع شده است و در نزدیکی مرز خوزستان و لرستان می باشد، آبشار شوی بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه و از زیباترین آبشارهای ایران است که در ارتفاع حدود 85 متر از سطح زمین و با عرض 40 متر می باشد. برای آشنایی با این جاذبه ی طبیعی شهرستان دزفول در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

آبشار شوی یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی خوزستان می باشد که سالانه گردشگران بسیاری به این منطقه رفته و از طبیعت و زیبایی این آبشار لذت می برند، علت نامگذاری این آبشار به شوی وجود دهستانی با این نام در این محدوده بوده است که در زبان محلی به معنای لطافت می باشد.

سرچشمه اصلی آبشار شوی از درون غاری می باشد و پس از بیرون آمدن از آن از صخره های بلند به پایین ریخته و از میان مسافت طولانی و میان دشت ها و کوه ها به این صخره ها می رسد و در نهایت به دریاچه سد دز در خوزستان وارد می شود.

گونه های جانوری و گیاهی

در اطراف آبشار شوی جاندارنی از جمله کل بز، سمندر ایرانی و خرس زندگی می کنند که گونه های جانوری این محدوده را تشکیل دادند اما گونه های گیاهی این منطقه عبارتند از درختانی همچون بید، انجیر، مو، زبان گنجشک، بلوط، کیکم و افرا و در ارتفاعات صخره هایی که آب از آن لبریز می باشد نوعی گیاه با نام سیاه وشان می روید که خاصیت دارویی نیز داشته و برای بیماری های مانند یرقان و زردی مناسب است.

آبشار سنگ مار

در محدوده ی آبشار شوی یک آبشار دیگری وجود دارد که به آبشار شوی دوم یا آبشار سنگ مار معروف است، این آبشار با حدود نیم ساعت پیاده روی با آبشار اولی فاصله داشته و چشم اندازی زیبا به آبشار اصلی داشته و ارزش پیاده روی را دارد اما نکته مهم این است که اگر می خواهید در این آبشار شنا کنید بهتر است آبشار شوی دوم را انتخاب کرده زیرا نسبت به آبشار اولی عمق کمتری دارد و درسترسی محدود و تا حدودی سخت به این آبشار تاکنون باعث بکر ماندن آن شده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد که مسیر اول از منطقه سردشت دزفول و پیرچل شروع می شود و به آبشار می رسد، در این مسیر باید 130 کیلومتر از دزفول تا روستای سرتنگ را پیموده و بعد از حدود دو ساعت با پای پیاده به آبشار می رسید. اما در مسیر دوم از سمت راه آهن تله زنگ صورت می گیرد و در طی مسیر از امامزاده احمد نیز عبور می کنید و به آبشار شوی می رسید، در مسیر دوم دسترسی سخت تر می باشد و زمان بیشتری نیز نیاز دارید.

بهترین زمان سفر

بهترین زمان سفر به آبشار شوی فصل بهار و به خصوص ماه اول بهار یا همان فروردین ماه می باشد، در این فصل آبشار در بهترین حالت خود قرار گرفته است.

تصاویر