شام شب یلدا در شهرهای مختلف

شام شب یلدا در شهرهای مختلف

شام شب یلدا

شب یلدا بلندترین شب سال و البته پر خوراکی ترین شب سال نیز هست که در شهر های مختلف ایران آیین و رسوم های متفاوتی وجود دارد که از هندوانه ، انار ، آجیل ، میوه‌ های خشک و سایر خوراکی ها بگذریم به شام شب یلدا می رسیم. در ادامه برای آشنایی با شام شب یلدا در شهرهای مختلف ایران با ایران نیهون همراه باشید.

شام شب یلدا در آذربایجان

برای شام یلدا در شهر های مختلف آذربایجان شرقی و غربی خشیل می خوردند که برای تهیه خشیل باید ابتدا بلغور را خیس می‌کنند و با آب می‌پزند تا نرم شود، چهار قاشق آرد را در چهار پیمانه آب سرد حل می‌کنند و بلغور پخته شده را به آن اضافه کرده و می‌گذارند بپزد و غلیظ‌ تر از هلیم شود، بعد آن را در کاسه‌ی بزرگی می‌ریزند، وسط کاسه را گود می‌کنند که این گودی جای ریختن شیر و عسل است. خشیل را حتما باید با شیره مصرف کرد چون بدون شیره بدون مزه خواهد بود.

شام شب یلدا در گیلان

در گیلان ” آوکونوس”  رواج دارد که به عنوان شام شب یلدا می خوردند. که برای تهیه آوکونوس ابتدا ازگیل خام را در خمره می‌ریزند، خمره را پر از آب می‌کنند و کمی نمک هم به آن می‌افزایند و در خم را می‌بندند و در گوشه‌ای خارج از هوای گرم اطاق می‌گذارند. ازگیل سفت و خام، بعد از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه می‌شود. البته غذاهای دیگر نیز هستند مانند خورش فسنجان، خورش انار آویج (انار بیج) خورشت انار مسما و … انار را به گونه های مختلف به عنوان چاشنی به کار می برند.

شام شب یلدا در سنندج

برای شام شب یلدا در سنندج از چند ماه قبل از شب چله، خربزه‌های کوچک را در تفاله‌ی سرکه می‌اندازند تا برای این شب کالَک تورش (خربزه ترش) درست کنند. چند ماه قبل از زمستان، خوشه‌های انگور را در زیرزمین یا در سایه، نخ کرده و از سقف آویزان می‌کنند که به آن (آنو) می‌گویند. غذای سنندجی‌ها در این شب عموماً دلمه برگ مو و کلم است که گوشت را لابه لای آن می‌گذارند. بعد از شام، نوبت به خوردن کالَک ترش می‌رسد.

شام شب یلدا در زنجان

در زنجان برای شام شب یلدا خاگینه خرما می خورند. این غذای شیرین و خوشمزه جزو غذاهاییه که زنجانیها سالی یکبار و فقط برای این شب درست می‌کنند.

شام شب یلدا در لرستان

در لرستان مردم در شب یلدا (چله) گندم شیره مى‌خورند که گندمى است که در شیره مى‌خیسانند و زردچوبه و نمک به آن می‌زنند، بعد روى ساج برشته‌اش مى‌کنند و همراه خلال بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد مخلوط کرده و مى‌خورند.

شب یلدا در شیراز

برای شام شب چله در شیراز انار پلو و کلم‌ پلوی شیرازی می‌خورند. ابتدا گوشت چرخ کرده را با ادویه، آرد نخود‌چی و پیاز رنده شده ورز می‌دهند و سرخ می‌کنند، کلم خرد شده را با روغن و پیاز و رب گوجه فرنگی تفت می‌دهند و به آن آب گوشت یا آب خالی اضافه می‌کنند و می‌گذارند خوب بپزد، کوفته قلقلی‌ها را هم داخلش می‌ریزند و ادویه و دارچین و پودر گل سرخ می‌افزایند و آبش که کشیده شداین مایه را با برنج آبکش‌شده مخلوط می‌کنند و می‌گذارند که دم بکشد.

شب یلدا در قزوین

قزوینی ها هم برای شب یلدا،  انار پلو می خوردند، طرز تهیه انار پلوی قزوینی هیچ تفاوتی با انار پلو مخصوص شیرازی ندارد. پس دستور پخت انار پلو یکسانه. و توی هر دو دستور از مرغ استفاده میشه. اما شما می تونید انار پلو با گوشت هم تهیه کنید. که حتما طعم فوق العاده ای دارد و انار باعث میشه که چربی گوشت کمتر بشه و غذا یه غذای کاملا سالم باشد.

اگر در شهر و استان شما در شب یلدا  آیین و رسوم متفاوتی برگزار می شود یا غذای مخصوص شب چله دارید در کامنت درج کنید.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات