مرتفع ترین شهرهای ایران

مرتفع ترین شهرهای ایران

مرتفع ترین شهرهای ایران

شما هم حتما کلمه بام ایران را شنیده اید. به اشتباه شهرکرد را بام ایران می نامند در حالی که اینطور نیست. با ایران نیهون همراه باشید تا مرتفع ترین شهرهای ایران را به شما معرفی کنیم.

فریدون شهر

در 200 کیلومتری غرب اصفهان، فریدون شهر، بام حقیقی ایران واقع شده است. فریدون شهر با ارتفاع 2530 متر از سطح دریا مرتفع ترین شهر ایران نام گرفته است. این شهر با آب و هوای معتدل کوهستانی در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته و با بارش فراوانی که دارد فاقد بیابان است.

سمیرم

دومین شهر مرتفع ایران سمیرم با ارتفاع 2460متر  و در جنوب شهر اصفهان واقع شده است. سمیرم با پیشینه ای 700 ساله و با داشتن چندین آبشار و جاذبه های طبیعی و تاریخی یکی از مکان های توریستی استان اصفهان می باشد.

داران

سومین شهر مرتفع ایران با 2390 متر ارتفاع ، داران است. این شهر در نیز در استان اصفهان و در رشته کوه زاگرس قرار دارد. داران روستایی 500 ساله بوده که دارای کنده کاری های کهن و معماری خاص است. این شهر جاذبه های تاریخی از جمله حمام قدیمی ، محوطه تاریخی تل مادرشاه، و چشمه های متعدد اشاره کرد. آب و هوای داران گرم و نسبتا معتدل است.

کوهرنگ

کوهرنگ از مرتفع ترین شهرهای ایران و شهری زیبا که در ارتفاع 2350 متر از سطح دریا و در استان چهارمحال بختیاری واقع شده است. کوهرنگ یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان محسوب می شود و توانسته با برخورداری از جاذبه های طبیعی خود به یک مکان توریستی تبدیل شود. بهترین زمان سفر به کوهرنگ اردیبهشت ماه است. این شهر، آب و هوای نیمه مرطوب و کمی سرد دارد.

صفاشهر

صفاشهر در ارتفاعی در حدود 2300 متر و در 185 کیلومتری شیراز واقع شده است. صفاشهر آب و هوای گرم وخشک دارد اما در زمستان برف گیر است و دمای آن به منفی 35 هم می رسد.تپه های باستانی خرمه با قدمت هزار ساله در این شهر قرار گرفته است.

بافت

بافت از مرتفع ترین شهرهای ایران در استان کرمان و در ارتفاع 2270 متری از سطح دریا واقع است. ارتفاع این شهر در قسمتهای شمالی و در ارتفاعات آن بالاتر است به همین دلیل می توان آن را بام جنوب ایران نیز نامید. آب و هوای بافت سردسیر و کوهستانی است. سازمان جهانی بهداشت این شهر را جزو 70 شهر سالم جهان معرفی کرده است. غار طرنگ ، چندین قلعه تاریخی و پارک ملی از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر است.

سی سخت

سی سخت در نزدیکی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویر احمد و با ارتفاع 2250 واقع شده است. سی سخت در کوهستان دنا قرار گرفته است به همین دلیل دارای آب و هوای سردسیر است. این شهر در فصل تابستان و پاییز از برف پوشیده شده است. از جاذبه های توریستی این شهر وجود چشمه های متعدد است که در بیشتر ایام سال آب خنک و گوارایی دارند.

 خوانسار

خوانسار در 171 کیلومتری شهر اصفهان و با ارتفاع 2250 واقع شده است. خوانسار از دو کلمه خوان به معنی چشمه و سار به معنی متعدد تشکیل شده است . این شهر به دلیل چشمه های متعدد، مساجد و امامزاده های تاریخی و غار های دیدنی یکی از قطب های توریستی استان اصفهان است.

سپیدان

سپیدان از مرتفع ترین شهرهای ایران در 76 کیلومتری شیراز و با ارتفاع 2240 واقع شده است. این شهر کوهستانی دارای 12 قله ، چندین آبشار از جمله آبشار مارگون و چندین تنگه و غار از جمله تنگه تیزاب است. همچنین دو پیست اسکی در نزدیکی این شهر وجود دارد.

اقلید

یکی دیگر از شهرهای مرتفع ایران، شهر اقلید واقع در 209 کیلومتری شیراز است. این شهر با 2230 متر ارتفاع دارای زمستان هایی سرد و تابستانی معتدل است. اقلید یک شهر برفگیر به حساب می آید و منظر برفی آن تا فصل بهار قابل مشاهده هستند. این شهر دارای چندین رودخانه ، چندین چشمه و یک دریاچه بزرگ آب شیرین است. اقلید یک شهر بادخیز است و سرعت باد در آن به 160 کیلومتر در ساعت هم رسیده است.

بروجن

بروجین از مرتفع ترین شهرهای ایران در جنوب شهرکرد و در شرقی ترین قسمت استان چهارمحال بختیاری شهر بروجن با ارتفاع 2225 واقع شده است. بروجن تابستانی معتدل و زمستانی بسیار سرد دارد. این شهر جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله چشمه سیا سرد ، پل تاریخی مصلی مربوط به دوران قاجار دارد.

بوانات

بوانات در 230 کیلومتری شیراز و با ارتفاع 2180 یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است. از معروف ترین مکان های توریستی بوانات می توان از چشمه چهل چشمه ، آبشار روستای منج ، کاروانسرای برده شیراز و مجد جامع سوریان نام برد.

چادگان

چادگان از مرتفع ترین شهرهای ایران در 128 کیلومتری اصفهان و در ارتفاع 2130 متری از سطح دریا ، چادگان واقع شده است. چادگان آب و هوای معتدل و مطبوعی دارد. جاذبه های توریستی این شهر، دهکده تفریحی زاینده رود ، دریاچه سد زاینده رود و خانه معظم‌الملک میرپنج می باشد.

آشتیان

یکی دیگر از شهرهای مرتفع ایران ، شهر آشتیان در نزدیکی اراک و با ارتفاع 2120  می باشد. این شهر در یک منطقه سردسیر کوهستانی و در کوه های تفرش واقع شده است و به همین دلیل زمستان های سرد و تابستان معتدل دارد. آشتیان از قدیمی ترین شهر های ایران به شمار می رود و آثار تاریخی زیادی در خو د جای داده است. از جمله این آثار می توان به منزل پدر دکتر مصدق ، منزل دکتر قریب و موزه آشتیان اشاره کرد.

شهرکرد

شهرکرد از مرتفع ترین شهرهای ایران، مرکز استان چهارمحال بختیاری با ارتفاع 2060 از سطح دریا ، پانزدهمین شهر مرتفع ایران است. این شهر در رشته کوه زاگرس بنا شده و تابستان هایی معتدل و زمستانی بسیار سرد دارد. از جاذبه های توریستی این شهر می توان از پل زمان خان ، تونل ، آبشار کوهرنگ، دشت لاله های واژگون ، تالاب بین المللی چقاخور و تالاب گندمان نام برد. شهرکرد هم مرتفع ترین مرکز استان و هم در مرتفع ترین استان کشور واقع است. شاید به همین دلیل است که برخی شهرکرد را بام ایران می دانند ولی اینطور نیست .

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین رای بیشتر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
حمید رضا سپاهیان
4 years ago

با سلام. جایگاه نخست شهرها تا آنجا که من آگاهی دارم، مربوط به شهر لاله زار واقع در استان کرمان با بلندای بیش از 2800 متر از سطح دریا باشد. ضمن آن که شهر راین در همین استان نیز با بلندای بیش از 2200 متر از سطح دریا در لیست شما غایب می باشد. صرفا جهت آگاهی. با سپاس