آیین و آداب و رسوم شب یلدا

فهرست مطالب

جشن شب یلدا یا همان شب چله یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که با گذر زمان کمرنگ نشده است و  هنوز برگزار می شود، در روزهای آخر پاییز مردم به تکاپو می افتند تا طولانی ترین شب پاییز را در کنار هم و مطابق آداب و رسوم برگزار کنند.برای آشنایی بیشتر با آیین شب یلدا با ایران نیهون همراه باشید.

شب یلدا، شب چله

یلدا در لغت به معنای زایش و تولد می باشد که ریشه در واژه ی سریانی دارد و منظور طلوع خورشید و بلندتر شدن طول روزها است که ابوریحان از آن بعنوان میلاد اکبر نام برده است.شب چله نیز مترادف شب یلدا است و چهل روز اول زمستان را چله بزرگ و بیست روز بعد از آن را چله کوچک نامیدند.

آخرین روز آذرماه هر سال، شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است که در ایران باستان معتقد بودند با شروع زمستان و طلوع خورشید روزها بلندتر و تابش نور خورشید بیشتر می شود و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.فاصله غروب آفتاب 30 آذر تا طلوع خورشید 1 دی ماه و بلنترین شب سال و آغاز بلندترین طول روز در نیم کره ی شمالی که به انقلاب زمستانی معروف است و گرامی داشته می شود.

شب یلدا بعنوان یکی از شب های مقدس در ایران باستان معروف بوده است و در سال 502 قبل از میلاد و زمان داریوش اول به صورت کاملا رسمی در تقویم ایرانیان باستان ثبت شده است، بنیان زندگی مردم در گذشته کشاورزی بوده است از همین رو در طول سال با سپری شدن فصل ها و براساس تجربه و گذشت زمان توانستند فعالیت های کاری خود را با گردش خورشید و تغییر فصل ها و بلندی و کوتاهی روز و شب هماهنگ کنند و دقیقا آخرین شب پاییز و طلوع خورشید بلندترین روز را جشن می گرفتند.

آیین شب یلدا

آیین شب یلدا در ایران باستان اینگونه بوده است که در این شب همه دور هم جمع می شدند و با روشن کردن آتش شب را می گذراندند و با طلوع خورشید از خورشید طلب برکت و موفقیت می کردند.

اما آیین و آداب رسوم شب چله یا همان یلدا در گوشه گوشه ی ایران متفاوت است اما از گذشته دور همگی یک اصولی را رعایت می کنند که شامل تفال به دیوان حافظ یا همان لسان الغیب که به نیت موفقیت و شادکامی می گشایند و فال خود را از حافظ طلب می کنند، در این شب و جشن باستانی همه ی اعضای خانواده در کنار هم جمع می شوند و به بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها گوش جان می سپارند.

فارغ از همه ی این ها خوراکی و تنقلات و شام شب یلدا خود یکی از موضوعاتی است بسیار جذاب و لذت بخش است، هندوانه، انار و آجیل شب یلدا از خوراکی های جدا نشدنی این شب است که خیلی ها در گذشته معتقد بودند خوردن هندوانه در شب یلدا و شروع چله بزرگ و سرما باعث می شود که سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.
در انتهای همه این مطالبه گفته شده باید به این نکته توجه کنیم که این جشن و شادکامی نشانه و نمادی دارد که می خواهند برکت و تندرستی و فراوانی را طلب کنند.

آنچه می خوانید! ...

موارد مشابه
دیدگاه‌ها
اشتراک در
اطلاع از
امتیاز دهی
شرح تجربه
تجربه
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها