کلیسای بیت‌ اللحم مقدس اصفهان

کلیسای بیت‌ اللحم مقدس اصفهان

نقد و بررسی

توضیحات

کلیسای بیت لِحِم مقدس در دوران حکومت شاه عباس صفوی و در سال ۱۳۰۶ هجری قمری ۱۶۲۸ میلادی بنا شده است.. 

کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای نسبتاً بزرگ اصفهان است. این کلیسا در شمال کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس قرار دارد. بیت لحم در زمان حکومت صفویه و توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان بازرگان معروف دوران صفوی، بنا شده است. مدفن او و چند تن از اعضای خانواده ولیجانیان نیز در حیاط کلیسا قرار دارد. خیابانی در ضلع شمالی کلیسا وجود دارد که به نام خواجه ‌پطرس نام‌گذاری شده ‌است.

کلیسای بیت لحم را می‌توان هم از نظر نقاشی‌های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوهترین کلیسای اصفهان دانست. به خصوص اینکه دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان را داراست. روزنامه دیلی تلگراف در مقاله‌ای که در نوامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، این کلیسا را در فهرست ۲۳ کلیسای زیبای جهان قرار داده است 

پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است که در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. بنا هیچ گونه تزیین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است.

گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده. در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن برج ناقوس کلیسا، که در سال ۱۸۹۷میلادی بنا شده، قرار گرفته‌ است.

مصالح به کار رفته در ساخت آن کلیسا خشت و آجر است و دیوارنگاره های زیبا با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس دارد. پایین دیوارها با کاشی‌های لعابدار نیلی و آبی رنگ تزیین شده ‌است.

کلیسای بیت لِحِم در شهرستان اصفهان، خیابانِ نظرِ میانی، میدان بزرگ جلفا واقع شده ‌است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۴۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.