مسجد جامع مهرآباد بناب

مسجد جامع مهرآباد بناب

نقد و بررسی

ADS2

توضیحات

 مسجد جامع مهرآباد در روستای شهرستان بناب استان آذربایجان شرقی قرار دارد.بنای مسجد به سال ۹۵۳ هجری قمری و در زمان شاه طهماسب صفوی است. این مسجد را از لحاظ ساختمان زیبا تزیینات بدیع و تاریخی باید یکی از آثار گرانبها و در حقیقت گنجینه ای از معماری عصر صفوی دانست.

طرح عمومی مسجد که از مکتب اصفهان مایه گرفته، تالار ستون دار و چهارگوش آن اماکن باشکوه دوران هخامنشی را در اذهان تداعی می کند. در بدو ورود به صحن آن در پیشانی دیوار ضلع شمالی، لوحی از مرمر به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری به چشم می خورد که بنای مسجد را به قرن دهم و زمان حکومت شاه طهماسب اول می رساند. این بنا هم اکنون دارای دو ورودی از ضلع شرقی است که به محوطه میدان مهرآباد گشوده می‌شود.

مدخل شرقی بنا پس از عبور از میدان دالانی به حیاط مسجد می رسد و از طریق ضلع شمالی و با پیمودن چند پله به محوطه کفش کن وارد می شود که در ضلع جنوبی آن در ورودی شبستان قرار دارد. در بخش شرقی مدخل که به محل کفش کن و حیاط مسجد منتهی می‌گردد، مناره (میل) زیبا و لاجوردی بنا قرار دارد. مناره مسجد مهرآباد بناب در تقسیم‌بندی مناره ها از نوع منفرد استوانه ای بوده که دارای بدنه با تزیینات کاشی های لاجوردی است که اندازه ارتفاع آن ۱۴ متر و قطر خارجیش 2متر و دارای سی و سه پله است. نظیر این نوع مناره را در مسجد جامع تفرش، گلپایگان، خرم آباد می توان مشاهده کرد.