دلیل بیضی بودن پنجره هواپیما چیست؟

دلیل بیضی بودن پنجره هواپیما چیست؟

آیا تا بحال به این فکر کرده اید که چرا پنجره های هواپیما بصورت بیضی ساخته می شوند؟ آیا شکل بیضی برای زیبایی هواپیما استوانه شکل است یا نه؟ در این مقاله سعی داریم دلیل بیضی بودن پنجره هواپیما را بررسی کنیم با ایران نیهون همراه باشید.

علت بیضی شکل بودن پنجره های هواپیما چیست؟

در اوایل ساخت هواپیما پنجره ها به شکل بیضی نبودند و بصورت مستطیل ساخته می شدند ولی با پیشرفت صنعت هواپیمایی، ترجیح داده شد که هواپیما ها در ارتفاع بیشتری پرواز کنند. یکی از دلایل آن کاهش تلاطم در ارتفاع بالا و اصطکاک ایجاد شده در این ارتفاع محدود بوده که این امر با کاهش مصرف سوخت همراه شد.

پرواز در ارتفاع بالا اختلاف فشار را در کابین هواپیما و  بیرون ایجاد می کند از این سو کابین هواپیما با وجود فشار بیشتر در داخل نسبت به هوای بیرون باید به شکل استوانه ی باشند و هر چه ارتفاع  پرواز بیشتر شود اختلاف فشار بیشتر میشود.

شکل استوانه در بدنه ی هواپیما فشار وارد شده را در تمام بدنه پخش می کند و با وجود پنجره های رو بدنه هواپیما این فرآیند با ختلال روبرو می شود. در صورتی که پنجره ها به شکل مربع باشند تغییرات زیادی در فشار وارد شده به بدنه ایجاد می کند و اگر فشار هوا بیشتر شود این احتمال به وجود می آید که پنجره ها شکسته شوند. اما اگر در حالت بیضی باشند با تغییرات کمتری مواجه می شوند.

البته ناگفته نباشد که شکل بیضی بعد از سقوط دو هواپیما شکل گرفت که مهندسان صنعت هواپیمای با بررسی های فراوان دلیل آن را کشف کردند. و از آن روز تا به الان سازندگان هواپیما پنجره ها را به شکل بیضی میسازند تا در ارتفاع بالا فشار مضاعفی به بدنه هواپیما وارد نشود.

اگر سوار هواپیما شدید با دقت به پنجره های آن نگاه کنید سوراخ های کوچکی در تمام پنجره ها وجود دارد که این سوراخ ها در جهت مدیریت فشار درون با بیرون هواپیما تعبیه شده است. البته پنجره ها از سه لایه تشکیل شده اند کهاین سوراخ ها باعث می‌شوند تا فشار داخلی با فشار لایه‌ی میانی رد و بدل شده و حالت اعتدال از نظر فشار در این ناحیه ایجاد شودف در حقیقت لایه میانی برای احتیاط در نظر گرفته شده است و فشار به لایه بیرونی پنجره وارد می شود.

برچسب ها:
5 1 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات