خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک

نقد و بررسی

توضیحات

خانه زینت الملوک شیراز

با ورود به شهر شیراز با جاهای دیدنی شیراز در تمامی نقاط شهر روبرو می شوید که خانه زینت الملک یا همان زینت الملوک یکی از همین جاذبه های تاریخی ارزشمند می باشد که در سال 1351 به عنوان آثار ملی کشور به ثبت آثار ملی رسیده است .برای آشنایی بیشتر با ایران نیهون همراه باشید.

خانه زینت الملوک یکی از آثار تاریخی ارزشمند از دوره ی قاجار می باشد که ساخت آن در سال 1290 هجری قمری توسط علی محمد خان قوام الملک دوم آغاز شده و در سال 1302 هجری قمری به پایان رسیده است. در حال حاضر زیر زمین این خانه به موزه مشاهیر فارس تبدیل شده است و مورد استقبال مردم و علاقمندان قرار گرفته است.یکی از بارزترین ویژگی های این خانه سقف چوبی بیشتر اتاق ها به همراه تصاویر گوناگونی از حیوانات، پرندگان و گل و بوته می باشد.

زینت الملوک که بود؟

زینت الملوک از خاندان قوام الملک بوده که نسبتشان به حاج ابراهیم کلانتر می رسد که در دوره های مختلف حکمران و کلانتر شهر شیراز و استان فارس بوده است.او دختر حبیب الله قوام و همسر فروغ الملک بوده است، ایشان زنی خیر و نیکوکار بودند که برای نیازمندان همیشه کمک بودند.

تاریخچه

بنای اندرونی خانه زینت الملوک مربوط به دوره ی قاجار می باشد که در شهر شیراز و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است، این خانه تاریخی 10 آذر سال 1351 به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معماری بنا

در ضلع غربی عمارت باغ نارنجستان قوام خانه ایی زیبا قرار دارد که به دلیل سکونت خانم زینت الملک قوامی به نام خود ایشان معروف شده است.این خانه به اندازه یک کوچه با عمارت قوام فاصله دارد و جالب است بدانید که با راهی زیر زمینی با آن در ارتباط می باشد.اندرونی خانه زینت الملک محل ورود و رفت و آمد محارم بوده است و اصل معماری اسلامی را در ساخت این بنا مشاهده می کنید، ورودی خانه با دری معرق کاری شده پوشیده شده است و با عبور از هشتی با یک راهرو با زاویه ی شمال شرقی به حیاط راه پیدا می کنند.

ازاره های سنگی حیاط حجاری شده و مشبک می باشد و دو باغچه زیبا و حوضی بزرگ و کوچک در اطراف آن مشاهده می شود که بسیار به زیبایی این بنا افزوده است.این ساختمان در سه ضلع دارای زیرزمینی بسیار وسیع و گسترده که امروزه به عنوان نگارخانه استفاده می شود وجود دارد.در اطراف حیاط این خانه حدود 20 اتاق وجود دارد که هر کدام از آن به یکدیگر راه دارند.

معماری فضای داخلی خانه

این خانه با 20 اتاق مزین شده به گچبری، نقاشی و آیینه کاری بسیار زیبا و جذاب می باشد، این اتاق ها از طبقه اول به هم راه دارند و برای وارد شدن از اتاق های شمالی به جنوبی نیاز به رفتن حیاط نیست و در کنار تزیینات دیوارها همانطور که گفتیم سقف بسیار زیبایی دارد که فضایی دیدنی را بوجود آورده است.در معماری این خانه اگر چه از هنر و معماری ایرانی و اروپایی استفاده شده است اما سبک ایرانی آن بیشتر به چشم می آید.

آدرس : شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خانه زینت الملوک قوام

تصاویر