جاهای دیدنی خراسان شمالی (بجنورد)

جاهای دیدنی خراسان شمالی (بجنورد)

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی خراسان شمالی

استان خراسان شمالی در شرق کشور ایران واقع شده است و در میان دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد مقدس به یکی از مناطق گردشگری و تاریخی تبدیل شده است که همانند نگینی در میان آنها می درخشد، خراسان شمالی با مرکزیت بجنورد از نظر وسعت در رده 15 قرار گرفته و مساحتش حدود 28 کیلومتر مربع می باشد.برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی خراسان شمالی با ایران نیهون همراه باشید.

استان خراسان شمالی از شمال با کشور ترکمنستان از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی و از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان محدود شده است که هشت شهرستان دیگر را در خود جای داده است و شامل بجنورد، فاروج، اسفراین، آشخانه، گرمه، جاجرم و شیروان می باشد.

یکی از مهمترین عوامل در توسعه اقتصادی در استان خراسان شمالی جاهای دیدنی و گردشگری آن می باشد که باعث افزایش در آمد و ایجاد اشتغال از این راه شده است و بسیاری از مسافران و گردشگران را به سوی خود جذب می کند.

عمارت مفخم

یکی از شاخص ترین معماری های دوره ی قاجار در استان خراسان شمالی و در شمال شرق شهر بجنورد قرار گرفته است، عمارت مفخم همراه با بناهایی مانند کلاه فرنگی، حوضخانه، آیینه خانه و سردر باغ مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می دادند.این بنا در دوره ی حکومت ناصرالدین شاه و در سال 1300 هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو ساخته شد و محل برگزاری مراسمات و میهمانی های رجال سیاسی بوده است.بنای این عمارت دو طبقه با ابعاد 50 در 23 متر و با ارتفاع 9 متر می باشد که در مجموع شامل 34 اتاق و دو تالار بزرگ است و با آیینه کاری و گچبری و کاشیکاری تزیین شده است.

تفرجگاه بش قارداش

این تفرجگاه طبیعی و بکر یکی از زیباترین جاهای تفریحی استان خراسان شمالی می باشد و دارای امکانات تفریحی مناسب برای کودکان و بزرگسالان، نمازخانه و مسجد، فروشگاه تنقلات، استخر شنا برای همه ی سنین و میدان اسب سواری در فصل تابستان و … می باشد که مسافران بسیاری را برای گردش و تفریح جذب خود کرده است.

نارین قلعه

نارین قلعه یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و دیدنی استان خراسان شمالی می باشد که در جوار دروازه قدیم جاجرم و جنب حمام قدیمی شهر و در ابتدای خیابان زیارتگاه خواجه مهزیار واقع شده است، این قلعه بر روی تپه ایی در وسط شهر معروف به صد دروازه قرار گرفته است.نارین قلعه در اواخر حکومت محمد شاه و اوایل حکومت ناصرالدین شاه سالم بوده و مورد استفاده قرار می گرفته است و بعد از مدتی ویرانه شد.

تفرجگاه بابا امان

تفرجگاه بابا امان یکی از جاهای دیدنی استان خراسان شمالی است که در 10 کیلومتری جاده بجنورد به مشهد واقع شده است وبه دلیل قرار گیری در جاده اصلی یکی از پارک های ملی پر گردشگر کشور می باشد، این پارک با استخرهای متعدد و درخت های انبوه و قدیمی بسیار، چشمه ها و پوشش گیاهی و جانوری خاصش بسیاری از گردشگران جذب این همه زیبایی خود می کند.

شهر بلقیس

شهر بلقیس یکی از بزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران می باشد که قدمت آن حدود 4000 سال می باشد ودر 3 کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین واقع شده است، در این شهر تاریخی یک قلعه 1200 ساله وجود دارد که ارزش تاریخی آن بسیار بوده و برای علاقمندان به آثار باستانی و ارزشمند تاریخی شهری مناسب برای گشت و گذار می باشد.

معبد اسپاخو

معبدی اسپاخو، همان اتشکده یا کلیسای اسپاخو با بنایی سنگی می باشد که متعلق به دوره ی ساسانی می باشد و در استان خراسان شمالی و بر روی تپه ایی مرتفع در دامنه ی جنگل های سوزنی برگ ارس و در بخش جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است، این بنا الگو گرفته از ترکیب گنبد و ایوان است که سابقه کهنی در معماری بناهای دوران تاریخی و اسلامی دارد.

تپه نادری

این تپه در حال حاضر یکی از مهمترین محوطه باستانی و کهن در شمال شرق کشور و در داخل شهر شیروان می باشد و یکی از اولین مراکز فرهنگ و تمدن در این استان است، تپه نادری متعلق به هزاره 5 و 4 پیش از میلاد بوده که اولین محوطه های مسکونی در حاشیه رود اترک نیز به حساب می آیند.این تپه 25 متر ارتفاع و حدود 90 متر قطر دارد که در زمان شاه سلطان حسین صفوی مقر فرماندهی حکومت شمال خراسان بوده است.

تصاویر