جاهای دیدنی تبریز

جاهای دیدنی تبریز

نقد و بررسی

توضیحات

جاهای دیدنی تبریز

تبریز، پایتخت تاریخی و بزرگ ترین شهر در شمال غربی ایران می باشد. تبریز با آب و هوای کوهستانی و سردش یکی از مقاصد سفر در تابستان های گرم بوده و جاهای دیدنی زیادی را دارد که علاوه بر هوای خنک و سرسبزیش در بهار و تابستان، آثار تاریخی و موزه های دیدن کرد.در این مقاله جاهای دیدنی تبریز را معرفی می کنیم. در ادامه با ایران نیهون همراه باشید.

ارگ تبریز ( علیشاه )

ارگ تبریز بنایی به جا مانده از قرن 8 میلادی که هدف از تاسیس آن ابتدا مسجد بوده که در حین ساخت با فروریختن سقف و مرگ علیشاه نیمه کاره رها شد، در سال 1804 تا 1824 میلادی در هنگام جنگ ایران و روسیه این سازه نیمه تبدیل به یک دیواره نظامی شد که بعد ها به ارگ تبریز یا همان علیشاه معروف شده است.

آدرس :  ارگ تبریز – مسجد علیشاه در مرکز شهر تبریز در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد

روستای کندوان

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ کندوان روستایی است در دل کوه های آتشفشانی سهند که خانه هایش بصورت لانه های زنبور بوده، بافت سنتی این روستا در کنار بافت جدیدتر و مدرنتر قرار گرفته و روستای کندوان امروزی را بوجود آورده است.فاصله این روستا با تبریز 48 کیلومتر بوده و بیش از 7000 سال قدمت دارد و جز آثار ملی ثبت شده است.

آدرس : روستای کندوان در حدود 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز در یکی از روستاهای دهستان سهند در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان داغی واقع شده است

بازار تبریز

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ بازار تبریز با 1 کیلومتر مربع مساحت  جز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که از زیباترین بازارهای ایران بوده و ثبت در میراث تاریخی یونسکو شده است. در زمان قدیم و هنگامی که تجارت هنوز از راه ابریشم صورت می گرفت بازار تبریز از اهمیت بالایی برخوردار بود و در زمان صفویان نیز رونق بسیاری گرفت.در بازار مدرسه، کاروان سراها و مسجد وجود دارد با معماری طاق و گنبد و نماهای آجری زیبایش شهرت یافته است.

آدرس : بلوار جمهوری اسلامی، خیابان فردوسی بعد از پارکینگ 29 بهمن ، بازار بزرگ تبریز

باغ ائلی گلی ( شاه گلی )

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردششگری تبریز باغ ائلی گلی یا استخر شاه است که مخصوصا در شب مشتاقان زیادی برای گردش دارد، کاخی که در وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده و سازه ی آن را متفاوت کرده است. پایه اصلی این بنا در زمان آقا قویونلوها تاسیس گشته و در دوره های بعدی به تدریج تکمیل شده است.

آدرس : در جنوب شرقی مرکز شهر ، بلوار ملکی ، پارک باغ ائلی گلی

خانه مشروطه

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ خانه مشروطه، محل نگهداری اسناد دوره ی مشروطه و محل تجمع سران بزرگ حکومت برای گرفتن تصمیمات مهم بوده، محل جلسات افراد برجسته ایی مانند ستارخان، باقرخان، حاجی میرزا آقا فرشی و … بوده. با ورود به این خانه بنایی از سنگ، آجر و خشت و پر از گچبری و آیینه کاری می بینید که هنر معماری زمان خود را نیز به نمایش گذاشته است.

آدرس : خیابان شهید مطهری، روبروی مسجد جامع، خانه مشروطه

مقبره الشعرا

قبرستان سرخاب یا همان مقبره الشعرا که تاریخ آن به پیش از قرن 8 هجری بر میگردد، در 800 سال گذشته بیش از 400 فرد نامی و عمدتا شاعر در این محل دفن شده اند که مشهورترین آنها حکیم اسدی طوسی و سید محمد حسین شهریار بوده اند.

آدرس : تبریز، خیابان ثقه الاسلام

کلیسای استفانوس مقدس

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ کلیسای استفانوس حدود یک ساعت و نیم با تبریز فاصله داشته و در فاصله 17 کیلومتری شهر جلفا کنار رود ارس قرار دارد.برخی از محققان آن را برای زمان اوائل مسیحیت می دانند و بعضی دیگر قرن ششم یا هشتم هجری، بنای کلیسا در زلزله تبریز تخریب شد و صفویان آن را مرمت کردند. این کلیسای مقدس مربوط به ارمنی هاستو در روزهای خاص سال هزاران نفر در آنجا جمع می شوند.

آدرس : آذربایجان شرقی – جلفا‎ شش کیلومتری روستای دره‌شام

مسجد کبود ( مسجد جهانشاه )

بهترین جاهای دیدنی تبریز کدامند؟ مسجد کبود در زمان حکومت ابومظفر جهانشاه  قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم در قرن نهم هجری تاسیس شد، این مسجد نیز از زلزله تبریز در امان نماند و آسیب جدی دید و تنها ایوان و ورودی اصلی آن سالم ماندند و اغلب قسمت های آن در 50 سال گذشته بازسازی شده است. کاشی کاری های روی ایوان با رنگ آبی پیچیده ی کبالت بوده که نام کبود روی آن گذاشته شده است و خطاطی های زیبا و هنرمندانه ای نیز وجود دارد.

آدرس : خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی

تصاویر