برج خاموشان

برج خاموشان یزد

خرید بلیط هواپیما
خرید بلیط قطار
خرید بلیط اتوبوس
تور
تور استانبول
توضیحات:

فهرست مطالب

برج خاموشان کجاست؟

برج خاموشان کجاست؟ برج خاموشان یکی از جاهای دیدنی یزد و از مهمترین دخمه های زرتشتیان جهان می باشد که در شهر یزد واقع شده است.برای آشنایی بیشتر با برج خاموشان یزد با ایران نیهون همراه باشید.

دخمه یا برج خاموشان یکی از مکان هایی است که زرتشتیان مردار آدمیان را پس از مرگ وی که نجس است در آنجا قرار می دهند تا گوشت مردار توسط درندگان و پرندگان خورده شود و آن زمان است که استخوان ها را در درون چاه میان دخمه انبار می کنند.در دین زرتشتیان بی تابی برای مرگ عزیزان شدیدا منع شده است و آنها اعتقاد دارند که مردار نجس است و خاک مقدس تر از آن است که مردار انسان که نجس است را در آن دفن کنند.

در 15 کیلومتری جنوب شرقی یزد و در نزدیکی صفائیه بر فراز کوهی رسوبی و با ارتفاعی کم با نام کوه دخمه دو عمارت سنگی استوانه ایی با فضایی میان تهی قرار دارد که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان معروف است.

عمارت مانکجی هاتریا ( زرتشتی هندی الاصل )

عمارت مدور مانکجی هاتریا قدیمی تر از عمارت دیگر است و حدود 15 متر قطر دارد.

عمارت گلستان

عمارت گلستان که مربوط به دوره قاجاریه می باشد و تقریبا 25 متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه 6 متر است.

تاریخچه برج خاموشان

این دخمه یا همان برج ها محلی بود که زرتشتیان از گذشته تا حدود 40 سال پیش مردگان خود را طبق فرهنگ و آداب و سنت مذهبی خود طی مراسمی ویژه در آن می گذاشتند و پس از آن استخوان ها را جمع می کردند و فضای استودان ها می ریختند.پس از مدتی و طی مراسمات خاصی محوطه داخل را جارو می کردند و بار دیگر دخمه مورد نظر را استفاده می کردند.

مانکجی لیمجی هاتریا به عنوان نماینده انجمن بهبود سازی وضعیت زرتشتیان در ایران حدود 140 سال پیش از بمبئی به ایران آمد بعضی از دخمه ها قدیمی را که نیاز به بازسازی داشته تعمیر کرد و دخمه های جدیدتری هم ساختند که مدتی هم مورد استفاده قرار گرفته شد.

معماری دخمه ها با برج خاموشان

این دخمه دور از آبادی، شهر و مکان های مسکونی انسان ها برروی کوه های نه چندان بلند ساخته می شد، در طی ساخت آن با رعایت آداب و رسوم مخصوص دینی شالوده ی آن را ریخته و حصاری به دور آن می کشیدند.این حصار دیواری مدور ضخیمی به شکلیم برج است که در ساخت آن از مصالح محکم و با دوام استفاده می شد و از طریق پلکانی به درب دخمه ها دسترسی پیدا می کردند.

سطح داخلی این دخمه ها به صورت پهنه ی گردی که تماما با تخته سنگ مفروش شده و به سه قسمت تقسیم شده است، نوار دایره ی انتهایی متصل به دیوار پیرامون دخمه که مخصوص مرد هاست، نوار دایره ی میانی بعد از قسمت مردها که مخصوص زنها است و نوار دایره ی داخلی بعد از زن ها که مخصوص کودکان است و در نهایت استودان که فضای جمع آوری استخوان ها بوده است.

آدرس : استان یزد، 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، منطقه صفائیه، کوه دخمه و برج خاموشان

فهرست مطالب

دیدگاه‌ها
اشتراک در
اطلاع از
امتیاز دهی
شرح تجربه
تجربه
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها