باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

نقد و بررسی

توضیحات

 باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز می باشد که از دوران قاجار تاکنون برجای مانده است و هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را پذیرا می باشد.برای آشنایی بیشتر با باغ نارنجستان قوام در شهر زیبای شیراز با ایران نیهون همراه باشید.

آشنایی با باغ نارنجستان 

درست در سال 1252 هجری قمری قوام السلطنه به حکومت فارس رسید و در محله ایی به نام محله ی بالا ساکن شد، پس از چندی شروع به ساخت بناهای تاریخی وسکونتی کرد.این بنای زیبا در سال 1257 تا سال 1267 مصادف با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. مجموعه ی نارنجستان قوام از عناصری مانند حمام گنجینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام، اندرونی قوام، دیوان خانه قوام، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه تشکیل شده است.باغ نارنجستان یکی از زیباترین و معروف ترین باغ های ایرانی در شهر شیراز می باشد که در این باغ موزه ای وجود دارد که اشیای اهدایی پرفسور پوپ، ایران شناس آمریکایی در آن وجود دارد.

موقعیت جغرافیای باغ

باغ و عمارت نارنجستان در دوره ی قاجاریه در شهر شیراز و در محله بالا کفت و در قسمت شرقی انتهای خیابان لطفعلی خان زند قرار گرفته است. باغ قوام در محدوده ی تقریبی و نقطه ی انتهایی و شرقی شهر قدیم واقع شده است.

معماری باغ

طراحی باغ نارنجستان درست از اصل تقارن پیروی کرده است و به این معنا می باشد که ایوان یا تالار آیینه ی باغ در وسط و اتاق های آن به صورت هماهنگ در راست و چپ این ایوان قرار گرفته است.بر روی دیوارهای ایوان این عمارت گچبری های بسیار زیبایی وجود دارد که نشان دهنده ی سبک معماری دوره ی قاجار می باشد، در تمامی کف سالن در این عمارت کاشی های سفید و آبی مفروش شده است و به زیبایی هر چه تمامتر این بنا افزوده است.سقف بنای باغ قوام در کنار تالار آیینه آن از چوب های کنده کاری شده استفاده شده است که بعد از ورود به اتاق اصلی و در کنار ایوان با سقف های آیینه کاری نیز مواجه می شوید.

از قشنگترین بخش های باغ نارنجستان شاه نشین یا همان تالار آیینه است که با دیوار و سقفی پر از نقاشی و آیینه کاری تزیین شده است، در همین تالار و درست بالای شومینه آن دو حجاری قرینه می بینیم که بالای آن عکسی از قوام الملک سوم وجود دارد.

در عمارت نارنجستان چندین ساختمان دیگر نیز وجود دارد که جز مجموعه قوام هستند، این ساختمان ها شامل خانه عرقی ها، حیاط مرکزی و … می باشد.

ایوان ساختمان جنوبی رو به باغ قرار گرفته و در آن گچ‌بری‌های هنرمندانه‌ای دیده می‌شود. ستون‌ها از جنس چوب منبت‌کاری شده‌اند و کف ایوان هم با کاشی‌ سفید و آبی فرش شده.

تصاویر