بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران

نقد و بررسی

توضیحات

بازار بزرگ تهران

یکی از جاذبه های گردشگری هر شهری بازار آن است. بازار قلب تپنده هر شهری مخصوصا تهران است. بازار تهران یکی از جاهای دیدنی تهران که بسیاری از دیپلمات های مقیم تهران در اواخر قرن 19 از آن به عنوان زیباترین نقطه تهران یاد کرده اند. بازار تهران علاوه بر زیبایی های معماری، تاریخ پرفراز و نشیبی داشته است و در تمامی وقایع تاریخی بزرگ نقش داشته است. برای آشنایی با بازار بزرگ تهران با ایران نیهون همراه باشید.

تاریخچه بازار بزرگ

از مهمترین بناهای تاریخی شهر تهران ، بازار بزرگ است. این بازار در دوران حکومت صفویه ساخته شد و بر اساس متون تاریخی اولین بنای این بازار در زمان شاه طهماسب اول صفوی ساخته شد. اما ساخت چهارسوی بزرگ و کوچک آن به دوران فتحعلی شاه قاجار باز می گردد. در این زمان قسمت هایی از بازار ساخته شد و کل مجموعه ی بازار گسترش پیدا کرد به گونه ای که به سمت ارگ و مسجد جامع هم کشیده شد و فاصله ی بین این دو مکان، به پر رونق ترین و معروف ترین بخش های بازار بزرگ تبدیل شد.

در زمان ناصرالدین شاه ورودی اصلی به بازار بزرگ بنا گردید و ورودی های دیگر ساماندهی شدند. از بعد از این دوران بود که ساخت و سازهایی در بازار تهران انجام شد و راسته های بازار هر روز بیشتر شد.

بر اساس برخی از متون تاریخی درباره ی بازار، راسته ی کرجی دوزها، راسته ی نعل چی ها و سراج ها به عنوان قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ تهران در حال حاضر هم مشغول به فعالیت هستند. همچنین بازار کفاش ها، بازار فرش فروش ها، بازار آهنگران، بازار مس گران و بازار چهل تن نیز از قدیمی ترین بخش های بازار بزرگ محسوب می شوند.

در اطراف بازار بزرگ تهران بناهای ارزشمند تاریخی بسیاری از جمله مسجد امام و مسجد جامع وجود دارند که جزو تاریخ این مرز و بوم به شمار می آیند.

معماری بازار تهران

بر اساس سفرنامه سر توماس هربرت، جهانگرد اروپایی که در دوره صفویه به ایران آمده بود ، بازار تهران مکانی بدون سقف بود. در میان اماکن بازار تهران، بازار بین ‌الحرمین از ساخته‌ های دوره ی محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش ‌ها از یادگارهای دوران ناصرالدین‌ شاه است.

متاسفانه با رشد شهرنشینی ، بازار بزرگ نیزدچار تغییرات شد، قسمتهایی از بین رفت و بعضی قسمتها نوسازی شد.در حال حاضر قدیمی ترین بخش بازار که بجای مانده است شامل؛ بازار امیر، سر در سبزه میدان، چهارسوق بزرگ و بخش های متصل به مسجد جامع است.

چهارسوق بزرگ یکی از قدیمی ترین قسمت های به جا مانده از بازار است که به شکل فضایی هشت ضلعی طراحی شده که داخل آن گچ کاری و یک گنبد کوتاه دایره ای دارد. معماری بازار بزرگ تهران تلفیقی از سنتی و مدرن است، راهروهای پیچ در پیچ، طاق های ضربی و هواکش های سنتی از زیبایی های این نوع معماری هستند. مساحت بازار بزرگ 105 هکتار و شامل قسمتهای مختلفی از جمله تیمچه، راسته، پاساژ، مغازه، مسجد،زیرگذر می باشد.

در بازار بزرگ تهران چی بخریم؟

هر آنچه در ذهن شما بگنجد میتوان در بازار پیدا کرد. بازار بزرگ بهترین مکان برای خرید خانواده هاست همه نوع اجناس با قیمت های مناسب و تنوع زیاد پیدا می شود. علاوه بر خانواده ها، بلکه برای برای اصناف نیز متناسب است. شما می توانید تا از بازار بزرگ بهترین نوع خشکبار را در بازار چهار سوق را خریداری نمایید. لوازم آرایشی و خوراکی در کوچه ی مروی، پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه در راسته ی جعفری، طلا و جواهرات در راسته ی زرگرها و لوازم خانگی در بخش حاجب الدوله است.

برای خرید هر نوع کیف به بازار مشیر خلوت بروید. بازار بین الحرمین بهترین جا برای خریدن لوازم التحریر و وسایل اداری است.

بخش های معروف بازار بزرگ تهران

چهار سوق بزرگ : چهار سوق بزرگ در سال 1185 شمسی و در نزدیکی مسجد جامع ساخته شد . و سقفی کوتاه و گچ کاری شده دارد.

رستوران مسلم : رستوران مسلم یکی از بهترین رستوران های تهران و شلوغ ترین رستوران های بازار هست که غذاهای خوشمزه مخصوصا ته چین بی نظیری دارد.

سبزه میدان : سبزه میدان یکی از معروف ترین بخش های بازار و در قسمت شمالی آن است و قدمتش به دوره ی صفویه باز می گردد. در طول تاریخ سبزه میدان مرکزی برای برگزاری مراسم مذهبی و تجمعات سیاسی اجتماعی بوده است. ضلع جنوبی این میدان نیز یکی از ورودی های بازار بزرگ است.

مسجد امام خمینی : مسجد امام خمینی یا مسجد جامع یا مسجد شاه بیشتر از 200 سال قبل ساخته شده و در سال 1363 به ثبت ملی رسید.

تیمچه ی مهدیه : این تیمچه در جنوب و نزدیکی های سبزه میدان و ابتدای بازار کفاشان و ارسی دوزها واقع شده از نوعی معماری گنبدی برخوردار است.

جاهای دیدنی اطراف بازار تهران

کاخ گلستان: اگر از بازار بزرگ تهران دیدن می کنید، بازدید از کاخ گلستان را از دست ندهید. این کاخ در نزدیکی بازار واقع شده و تاریخچه ای در حدود 400 سال دارد.

پارک شهر: نزدیکی بازار تهران، پارک شهر قدیمی ترین پارک تهران قرار گرفته است. این پارک 25 هکتار و 8 درب ورودی دارد.

امامزاده زید: مدفن یکی از نوادگان امام زین العابدین است که به دوران صفوی تعلق دارد. این بقعه انتهای جنوبی بازار بزازان واقع شده و در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ به ثبت آثار ملی ایران رسید. آرامگاه لطفعلی خان زند در کنار این آرامگاه قرار دارد. لطفعلی خان زند آخرین پادشاه سلسله زندیه بود که از آقامحمد خان قاجار شکست خورد و به دستور او کشته شد.

راه های دسترسی

آدرس: این بازار در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی (سیروس سابق) در شرق، پانزده خرداد (بوذرجمهری سابق) در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌است. در تقاطع این خیابان‌ها میدان محمدیه، چهارراه مولوی و چهارراه سیروس قرار گرفته‌اند.

مترو: خط 1 تهران، تجریش به کهریزک را سوار شوید و در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید.

تاکسی: میدان های صادقیه و آزادی تاکسی های خطی دارند.

اتوبوس BRT: خط تجریش- راه آهن شما را به میدان امام خمینی می رساند از آنجا میتوانید با استفاده از تاکسی، اتوبوس و یا حتی پیاده به سمت خیابان ۱۵ خرداد بروید.

 

تصاویر