رودخانه دامن ایرانشهر

رودخانه دامن ایرانشهر

خرید بلیط هواپیما
خرید بلیط قطار
خرید بلیط اتوبوس
اقامتگاه بوم گردی
رزرو ویلا و اقامتگاه
توضیحات:

فهرست مطالب

رودخانه دامن

رودخانه دامن در 25 کیلومتری شمال شهر ایرانشهر و کنار جاده ترانزیتی چابهار – زاهدان قرار گرفته و با چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه‌فرد به یکی از جاهای دیدنی تبدیل شده است. این رودخانه در تمام فصول سال آب دارد و ضمن تغذیه سفره های زیر زمینی آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه را تامین می کند. بهره برداری از آب رودخانه دامن بیشتر مواقع از طریق نهرهای سنتی، کاریز، قنات، حفر چاه های دستی و نیمه عمیق در حاشیه آن انجام می شود.

وجود نخل های سر به فلک کشیده، رشته کوه های به هم پیوسته و منازل خشتی و سنگی کنار رودخانه دامن و باغ ها و مزارع سرسبز چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند.

دهستان دامن در شمال شرق شهرستان ایرانشهر واقع شده و اغلب روستاها در امتداد و طرفین رودخانه دامن در محدوده ای بطول تقریبی ۱۵ کیلومتر با پراکندگی جغرافیایی شمالی- جنوبی امتداد یافته اند. آب و هوای منطقه گرم و نیمه مرطوب است. شغل اغلب سکنه منطقه کشاورزی و در درجه بعد دامداری می باشد. محصولات عمده آن شامل خرما ، برنج ، سبزیجات و صیفی جاتی مانند گوجه فرنگی و پیاز می باشد. رودخانه دامن که از  کوهپایه های سرحد سرچشمه گرفته  و پس از طی مسافت  ۲۷۵ کیلومتر و مشروب نمودن دشت ایرانشهر  از آنجا گذشته و با اتصال به  رودخانه سر کور  رودخانه بمپور را تشکیل می دهد .

این رودخانه قبل از رسیدن  به  دامن شامل دو شاخه است است که یک شاخه آن از کارواندر  سرچشمه می گیرد و  شاخه دیگر از ایرندگان  که در آن محلها به اسامی محلی رودخانه کارواندر و ایرندگان   موسوم است دره  رودخانه  ایرندگان  از  کوه بیرگ  سرچشمه می گیرد و پس از اتصال  دو شاخه کارواندر و ایرندگان  این  شاخه ها در محلی به نام تیغ آب  از  توابع   دامن به همدیگر  می پیوندد آن رود خانه  به  نام  رودخانه دامن تغییر می یابد   گویا  در قدیم  مرکزیت دمن در همین محل بوده است.

منبع : visitiran.ir/fa

فهرست مطالب

دیدگاه‌ها
اشتراک در
اطلاع از
امتیاز دهی
شرح تجربه
تجربه
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها