موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج

موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج

نقد و بررسی

توضیحات

موزه گرمابه و تاریخ شهر فاروج

موزه گرمابه فاروج در سال 1388 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و چندی بعد با کاربری موزه‌ تاریخ آغاز به کار کرد. این موزه تنها موزه‌ شهر فاروج است و بنای آن یعنی حمام بالغ بر صد‌ و‌ پنجاه سال قدمت دارد و پیشینه‌ آن به‌ دوران قاجار باز‌ می‌ گردد. این حمام از نوع خزینه‌ ای است و دارای ظاهری ساده و نمایی سیمانی است و اینطور که روایت شده است معماران این بنا یزدی‌ هایی بودند که در این منطقه سکنی گزیده بودند.

این حمام دارای یک بخش قدیمی و یک بخش جدید‌تر است بخش قدیمی شامل خزینه، رختکن، آتش‌خانه و.. است. آتش‌خانه‌ی حمام به‌وسیله‌ی چوب و هیزم و بعدتر به‌وسیله‌ روغن سیاه آب حمام را گرم نگه می‌ داشت و بخش جدیدتر بنا که براساس نیاز زمانه تعریف شده است دارای اتاقک‌ های حمام انفرادی و دوش حمام است و غالباً افراد سرشناس و یا بانوان ازاین بخش استفاده می‌ کردند.

موزه‌ی فاروج دارای دو بخش است

1- بخش سربنیه؛ این بخش به وسیله‌ چند پله از ورودی حمام آغاز می‌ شود و پس از آن به هشتی و سرانجام به سربنیه یا همان رختکن می‌ رسد این بخش دارای سه غرفه با نام های استاد حمامی، غرفه انگور و غرفه مراسم شیرواره است.

2- بخش گرمخانه این قسمت که شاید زیباترین قسمت حمام نیز باشد دارای سقف گنبدی بلند و نور گیرهایی بر روی سقف است. این بخش شامل غرفه‌ های دلاک، عطاری، نمازخانه، باستان‌ شناسی، غرفه‌ شخصیت‌ های برجسته فاروج و خزینه حمام است. در غرفه‌ عطاری گیاهان دارویی که در شهر فاروج کاشت و برداشت می‌ شود نیز نمایش داده شده است.

در غرفه‌ شخصیت‌ های فاروج تندیس‌ های مشاهیر این خطه به‌ همراه خلاصه‌ ای از زندگی‌ نامه و خدمات ایشان ارائه شده است و از میان این افراد می‌ توان به آیت‌الله نجفی قوچانی اشاره کرد. در غرفه‌ باستان‌ شناسی این بخش به دو موضوع آثار باستانی کشف شده در حفاری‌ ها و صنایع‌ دستی خراسان‌ شمالی پرداخته است. خراسان‌ شمالی در طی اعصار گذرگاه اقوام مختلفی چون کرد، ترک، فارس، کرمانج، ترکمن و بسیاری دیگر بوده است و در این قسمت سعی شده است به‌ نوعی تاریخچه و پیشینه‌ این اقوام و همچنین صنایع‌ دستی آنها معرفی شود. مهمترین صنایع‌ دستی این خطه جوراب‌ بافی است که بخشی از موزه به آن اختصاص یافته است. کیسه‌ حمام، سفره‌ محلی، پارچه‌ بافی و قالی‌ بافی از دیگر آثار تولیدی این منطقه است.

منبع : visitiran.ir/fa