موزه عروسک و اسباب بازی سنتی کاشان

موزه عروسک و اسباب بازی سنتی کاشان

نقد و بررسی

توضیحات

موزه عروسک و اسباب بازی سنتی کاشان

اقامتگاه بوم‌گردی و موزه‌ عروسک و اسباب بازی سنتی کاشان خانه‌ جعفر علامه فیضی شاعر و روحانی اواخر دوره‌ قاجار است که قدمت آن به بیش از 150 سال پیش باز می‌ گردد. بنای موزه‌ عروسک و اسباب بازی، با نام خانه سهرابی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عروسک‌ ها و اسباب بازی‌ ها توسط مدیریت موزه “امیر سهرابی” در نتیجه‌ سال‌ ها سفر و پژوهش در شهرها و روستاهای ایران ، گردآوری شده است. اقای سهرابی از سال 86 تا 90 در سفر به استانهای مختلف، مجموعه عروسک ها را تهیه کرده و در همین راستا کتاب “عروسک پشت‌ پرده و خیمه‌ شب‌ بازی در اصفهان و نائین” را نوشت. قصه‌ زندگی این عروسک ها توسط راهنمایان موزه برای بازدید‌ کنندگان بیان می‌ شود. در زمستان 1396 پس از انجام عملیات بازسازی بخش اقامتی نیز به این موزه‌ی تاریخی اضافه شد و تحت عنوان اقامتگاه بوم‌گردی موزه‌ عروسک و اسباب بازی فعالیت خود را آغاز کرد.

موزه‌ عروسک و اسباب بازی کاشان نمونه هایی از قدیمی ترین عروسک ها، اسباب‌ بازی‌ ها و عروسک‌ های خیمه‌ شب‌ بازی مربوط به‌ دوران قاجار را گرد‌هم آورده است. قدیمی‌ ترین عروسک‌ های خیمه ‌شب‌‌بازی ایران با قدمت ۱۵۰ سال، عروسک‌ های محلی ایران، نمونه‌ هایی از عروسک‌ های ملل دیگر و اسباب‌ بازی‌ هایی از حدود ۱۰۰ سال پیش در معرض دید عموم قرار گرفته است. اقامتگاه موزه‌ عروسک و اسباب‌ بازی دارای هفت اتاق است که حیاط مجموعه را احاطه کرده‌ اند. آقای سهرابی، دانشجوی تئاتر ساکن تهران و علاقه‌ مند به‌ موضوعات فولکولوریک و نمایش ها و بازیهای ایرانی بودند. در پروژه تهیه‌  دایره‌المعارف بازیها و سرگرمی‌ های ایران، جز مولفان بوده و در راستای تحقیقات به چند استان سفر کردند. و در همین زمان جرقه‌ های اولیه “گردآوری و تهیه مجموعه‌ ای از قدیمی‌ ترین عروسکهای ایران و برگزاری نمایشگاه” زده شد.

هر کدام از اتاق‌ های این موزه به نام یکی از عروسک‌ های بومی ایران نام‌ گذاری شده است؛ اتاق‌ های دهتولوک که عروسک سنتی منطقه خراسان است، چولی قیزک عروسک باران‌ خواهی در مناطق کویری ایران است، کترا گشه که کترا به‌معنای کفگیر و گیشه به‌ معنای عروسک است این عروسک مربوط به مراسم باران‌ خواهی در شمال ایران است، بوک بارانه یا بووکه بارانه نامی کردی است و معنای عروس باران را دارد و نام مراسم باران‌ خواهی در کردستان است، بیگو رقصو و اتاق ملل در این خانه- موزه میزبان گردشگران است. فروشگاه اسباب‌ بازی و عروسک‌ های دست‌ ساز، کارگاه ساخت عروسک و شربت خانه از دیگر بخش‌ های این مجموعه است.

منبع : visitiran.ir/fa