باغ جهانی پهلوان پور و موزه مردم شناسی مهریز

باغ جهانی پهلوان پور و موزه مردم شناسی مهریز

نقد و بررسی

توضیحات

باغ جهانی پهلوان پور و موزه مردم شناسی مهریز

باغ جهانی پهلوانپور یکی از 9 باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد. این بنای تاریخی فرهنگی با مساحتی بالغ بر 5 هکتار شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن، عمارت شربتخانه( کوشک) در وسط، عمارت زمستانخانه و ساختمان سرایداری می باشد.

ارزشمندترين بخش باغ ، عمارت كوشك يا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت 1500 متر مربع می باشد .  عمارت كلاه فرنگي کوشک  با كاربندي پركاري زينت داده شده و از نفیس ترین قسمت های بنای شربتخانه به شمار می رود . اين عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ايراني بر محور اصلي باغ قرار گرفته است. جوي آب هميشه روان اين باغ كه از قنات جهانی حسن آباد مهریز تغذیه می شود و درختان چناري كه در پاي جوي قرار دارند و محور اصلی باغ را تعريف می كنند ؛ محيط بسيار دلگشایی را خلق نموده اند. تلاقی باغ و قنات مهمترین ویژگی است که باعث شده دو اثر ثبت جهانی با هم در این مکان قابل مشاهده باشند.

بخشی از این باغ زیبا پس از مرمت و تجهیز به موزه مردم شناسی شهرستان تبدیل شده  که در آن علاوه بر نمایش اشیای مردم شناسی مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی، مولاژهای مختلف مشاغل سنتی و … اشیای بی بدیل و باستانی از تمدن اشکانی غربالبز که در حفاری های باستان شناسی به دست آمده نیز به نمایش درآمده است.

منبع : visitiran.ir/fa