حقایق جالب یزد

حقایق جالب یزد

یزد عروس کویر یا شهر خشتی با معماری غنی بادگیرها و قنات ها شناخته شده است، این شهر کویری زیبا یکی از مقاصد مهم گردشگری دوست داران کویر است که سالانه توریستان زیادی را پذیرا می باشد.در ادامه با ایران نیهون همراه باشید و با حقایق جالب یزد آشنا شوید.

با وجود جاذبه ها تاریخی و جاهای دیدنی یزد را می توان جز گزینه های اول سفر دانست اما در اینجا می خواهیم حقایق جالب این شهر شرح دهیم.

حقایق جالب یزد

1- شهر یزد مرکز استان یزد ودر مرکز ایران بوده و ما بین رشته کوه های شیرکوه و خرانق محصور شده است، قدمت شهر یزد به دوران ساسانیان بازمی گردد، از نام های قدیمی این شهر زیبا که در دل طبیعت خشن کویر جای گرفته می توان به ( دارالعباده) و ( ایساتیس) اشاره کرد.

2- یزد در لغت به معنای پاک بوده که در یشت، یزت و یسن ریشه داشته و به معنای ستایش، نیایش و پرستش نیز بوده، وجه تسمیه این شهر، سرزمین خداست.

3- شهرستان یزد جزء دومین شهر خشت خام و با قدمت تاریخی جهان است که  نژاد مردمان آن آریایی بوده و بنابر موقعیت قرار گیری در منطقه و تاریخ، کمتر نژاد غیر آریایی به آن ملحق شده است.

4- وسعت شهر یزد 2491 کیلومتر مربع و دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است، این شهر دو فصله زیبا تغییرات دمایی در تابستان و زمستان و حتی در شب و روزش بسیار متغییر بوده.

5- حدود 28 درصد شهرستان یزد به علت کم آبی، بارندگی کم و طوفان های ماسه ایی در طول سال  فاقد بهره برداری و استفاده اقتصادی می باشد.

6- معماری بوم آورد و منحصر بفرد شهر یزد که از قنات ها، بادگیر ها، گنبد ها و مناره ها استفاده شده، یزد را از لحاظ ظاهری متمایز از شهر های همسایه کرده است، یخچال ها، آب انبارها، مساجد و خانه های درونگرا نمونه های جذابی برای مشاهده گردشگران و آشنایی با معماری سنتی و کویری ایرانی بوده است.

7- جمعیت استان یزد نزدیک بر یک میلیون نفر بوده و شهر یزد بالغ بر 600 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها مسلمان و شیعه هستند و گروه بزرگی از زرتشتیان و اندکی از یهودیان و مسیحیان نیز در این شهر ساکن بوده، زبان رسمی مردم یزد فارسی با لهجه یزدی می باشد.

8- استان یزد با وجود واحد های صنعتی بی شمار جزء شهرهای آلوده ایران می باشد، این استان جزء پنجمین  استان صنعتی کشور بوده،  صنایع بزرگی مانند فرش، ذوب آهن، فولاد، نساجی، طلا سازی و … اما معادن مهم آهن، مرمر، ماسه سنگ و سرب نیز نقش موثری در رشد اقتصادی و شهرسازی یزد داشته.

9- شهرداری شهر یزد در سال 1310 تاسیس شده.

10- این منطقه دارای 12 پارک بزرگ و 153 پارک کوچک می باشد.

11- یزد دارالاسلام شهرهای کویری بوده و با نام یزد مقدس در میان بومیان شناخته شده است، این شهر زادگاه معماری باد و آب و قنات ها است.

12- شهرستان میبد یکی دیگر از شگفتی های استان یزد می باشد، شهری چند هزار ساله که دومین مرکز تجاری استان یزد نیز می باشد، کارگاه های سفال و سرامیک شهر میبد بسیار معروف بوده  و تماشای آن خالی از لطف نمی باشد.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات