تاریخچه جام ملت های آسیا از هنگ‌ کنگ تا امارات

تاریخچه جام ملت های آسیا از هنگ‌ کنگ تا امارات

تاریخچه جام ملت های آسیا

تاریخچه جام ملت های آسیا از اولین دوره این رقابت ها تا هفتدهمین دوره که در کشور امارات برگزار می شود. و تعداد میزبانی و قهرمانی کشورمان در جام ملت های آسیا را بررسی می کنیم . برای آشنایی بیشتر با تاریخ جام ملت های آسیا با ایران نیهون همراه باشید.

جام ملت‌های آسیا

جام ملت‌های آسیا یک جام فوتبال است که کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را برگزار می‌کند. قهرمان جام ملت های آسیا به جام کنفدراسیون‌ها راه می‌یابد. جام ملت های آسیا  از سال 1335(1956) آغاز شد و تا 1383 (2004 دوره سیزدهم) هر چهار سال یک بار برگزار گردید.

و پس از آن به دلیل هم‌ زمانی این  جام با جام ملت‌های اروپا و المپیک، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت تا دورهٔ این بازی‌ها را تغییر دهد تا در سطح جهان به این جام توجه بیشتری شود. بعد از جام ملت‌های آسیا 2004، دوره بعدی این جام در سال 2007 برگزار شد و از این پس باز هم هر چهار سال یک‌بار برگزار شد.

در دوره های ابتدایی جام ملت های آسیا تیم های شرکت کننده در مرحله نهایی کم بودند. دوره سوم این مسابقات در سال 1964 و در اسراییل برگزار شد و به دلیل تحریم مسابقات از سوی کشورهای مسلمان، مرحله نهایی فقط با شرکت سه تیم برگزار گردید.

دوره چهارم در سال 1968 مسابقات به میزبانی ایران و با شرکت چهار تیم در مرحله نهایی و به صورت دوره ای برگزار گردید. دوره بعدی نیز در سال 1972 با شرکت پنج تیم و به صورت دوره ای برگزار شد. دوره های 1976 و 1980 با حضور شش تیم در مرحله نهایی برگزار شد و در این دو دوره، تیمها به دو گروه 3 تیمی گروه بندی شدند و سپس دو تیم برتر گروه ها به مرحله نیمه نهایی را می افتند.

دوره های 1980 و 1984 و 1988 و 1992 با حضور ده تیم و در دو گروه پنج تیمی در مرحله نهایی برگزار گردید. با افزایش تعداد تیمها، دوره های 1996 و 2000و 2004 بازی ها با شرکت 12 تیم و در سه گروه چهار تیمی برگزار گردید. در این دوره ها برای نخستین بار مرحله یک چهارم نهایی پس از دور مقدماتی انجام پذیرفت. دوره های بعدی نیز یعنی 2007 و 2011 و 2015 با شرکت 16 تیم و در چهارگروه چهار تیمی برگزار گردید.

جام هفدهم سال 2019  تعداد شرکت کننده ها به 24 تیم افزایش یافت که در شش گروه چهار تیمی در کشور امارات برگزار گردید که در این دوره، مرحله یک هشتم نهایی برای اولین بار و پس از دور مقدماتی به مسابقات اضافه گردید.

دوره اول جام ملت های آسیا – هنگ‌کنگ 1956

در اولین دوره رقابت های جام ملت های آسیا در سال 1956 کشورهاي اسرائیل، ويتنام، کره‌جنوبي و هنگ کنگ به عنوان ميزبان 4 کشوري بودند که در مرحله نهايي اولين دوره رقابت‌ها حضور داشتند. که به صورت دوره‌اي به مصاف هم رفتند که در نهايت تيم ملي کره‌جنوبي با 5 امتياز به عنوان قهرماني رسيد و اسرائیل ، هنگ‌کنگ ميزبان و ويتنام به ترتيبت دوم تا چهارم شدند.

آقاي گل اين دوره نائوم استلماخ از اسرائیل بود که با 4 گل عنوان بهترين گلزن را به خود اختصاص داد.

دوره دوم جام ملت های آسیا – کره‌جنوبي 1960

دومين دوره رقابت‌های جام ملت های آسیا در 1960 هم مانند دوره نخست با همان تعداد 4 کشور برگزار شد؛ البته تيم ملي کشورمان که براي اولين بار در مرحله مقدماتي رقابت‌ها شرکت کرده بود، شانس حضور در مرحله نهايي را داشت که با حذف از مرحله مقدماتي دراين دوره هم از حضور در مسابقات بازماند.

در اين دوره نيز تيم‌هاي اسرائیل، ويتنام، تايوان و کره‌جنوبي به عنوان ميزبان حضور داشتند که در نهايت ميزبان مسابقات در رقابتي که باز هم به صورت دوره‌اي برگزار شد با 3 پيروزي قدرتمندانه عنوان قهرماني را کسب کرد. اين آخرين قهرماني کره‌اي‌ها در آسيا بود، اسرائیل ، تايوان و ويتنام نيز به ترتيب دوم تا چهارم شدند.

آقاي گل اين دوره چو يون اوک از کره‌جنوبي بود که با 4 گل عنوان بهترين گلزن را به خود اختصاص داد.

دوره سوم جام ملت های آسیا – رژيم اشغالگر قدس 1964

دوره سوم جام ملت های آسیا 1964 بي‌شک بي‌رونق‌ترين آن هم بود. اين مسابقات باز هم با حضور 4 تيم برگزار شد و به دليل ميزباني رژيم اشغالگر قدس بيشتر کشورهاي آسيايي از جمله ايران حضور در اين رقابت‌ها را تحريم کردند. هند، کره جنوبي و هنگ کنگ همراه با کشور ميزبان 4 کشور شرکت کننده در مسابقات بودند که در نهايت رژيم اشغالگر قدس با 6 امتياز عنوان قهرماني را کسب کرد و تيم‌ هاي هند، کره‌جنوبي و هنگ‌کنگ در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.

مردخاي اشپيگلر از اسرائیل و ايندر سينگ از هند هرکدام با 2 گل به عنوان بهترين گلزن مسابقات شدند.

دوره چهارم جام ملت های آسیا – ايران 1968

چهارمين دوره جام ملت های آسیا 1968 در کشورمان برگزار شد که با آغاز قهرماني‌هاي ايران در اين مسابقات همراه شد. ورزشگاه پير امروز تهران يعني ورزشگاه شيرودی که آن زمان امجديه نام داشت، ميزبان 5 تيمي بود که برگزار کننده دوره چهارم بودند. در مسابقات اين دوره برمه، اسرائیل، تايوان، هنگ‌کنگ و ايران ميزبان 5 تيمي بودند که براي رسيدن به عنوان قهرماني در رقابتي دوره‌اي با هم مصاف دادند. ایران در 1968 میزبان جام آسیا شد. برای نخستین بار جام بصورت گروهی برگزار می‌شد. ایران در یک بازی شبه‌فینال در حالی که برای قهرمانی به یک مساوی احتیاج داشت، اسرائیل را شکست داد و اولین قهرمانی ایران در جام رقم خورد.

ايران با مربيگري محمود بياتي و با بازيکنان بزرگي همچون حسن حبيبي، همايون بهزادي، پرويز قليچ‌خاني، عزيز اصلي، مهراب شاهرخي، جعفر کاشاني، علي جباري، اصغر شرفي و … در اين رقابت‌ها حضور پيدا کرد

و در نهايت در روزي باشکوه مقابل 30 هزار نفر با پيروزي 2 بر يک مقابل رژيم اشغالگر قدس با 8 امتياز قهرماني را به خود اختصاص داد. در اين جام برمه و رژيم اشغالگر قدس به ترتيب دوم و سوم شدند.

همايون بهزادي از ايران با 4 گل عنوان بهترين گلزن رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

دوره پنجم جام ملت های آسیا – تايلند 1972

پنجمين دوره جام ملت‌هاي آسيا 1972 که دومين قهرماني پياپي براي کشورمان به دست آمد. شاگردان محمد رنجبر با قهرماني در دوره چهارم بدون حضور در مرحله مقدماتي راهي مرحله نهايي شدند تا همراه با کشورهاي کره جنوبي، عراق، کويت و تايلند به عنوان ميزبان مسابقات، 6 تيم حاضر در جام پنجم باشند.

تیم ایران مسیر همواری تا فینال داشت. در این دوره برای نخستین بار مرحله حذفی به مسابقات اضافه شد. تیم ایران در این دوره کمی مغرور به قدرت خود شد و چیزی نمانده بود خیلی زود از جام خداحافظی کند.

در بازی با تایلند، ایران با تیم دوم خود به میدان رفت و اگر درخشش علی‌جباری در دقایق پایانی و هت‌تریک او نبود ایران 2–0 مغلوب می‌شد اما در پایان 3 بر 2 پیروز شد. کره جنوبی و ایران به فینال رسیدند. بازی زیبا و فنی ایران به دلیل استراحت بازیکنان اصلی در بازی نیمه‌نهایی دومین قهرمانی را در پی داشت.

از اين سال به بعد بهترين بازيکنان جام هم انتخاب شدند که در اين انتخاب ابراهيم آشتياني مدافع تيم ملي به عنوان بهترين بازيکن انتخاب شد. حسين کلاني نيز همراه با پارک اي چون از کره‌جنوبي با 5 گل به عنوان آقاي گلي رسيدند.

دوره ششم جام ملت های آسیا – ايران 1976

ششمين دوره جام ملت های آسیا 1976 بازي‌ها با سومين قهرماني پياپي تيم ملي ايران که آخرين آن نيز در قاره کهن بود همراه شد. در اين دوره که باز هم با حضور 6 کشور برگزار شد، تيم ملي کشورمان به آخرين قهرماني‌اش رسيد تا از آن روز ديگر آرزوي قهرماني به دل فوتبال دوستان ايران بماند.

تيم ملي با حضور منصور رشيدي در اين جام گلي را دريافت نکرد و حسن روشن، غلامحسين مظلومي، عليرضا عزيزي، حسن روشن، ناصر نورايي و در رأس آنها علي‌ پروين بهترين بازيکنان ايران در اين جام لقب گرفتند. پروين بهترين بازيکن جام شد و ناصر نورايي، غلامحسين مظلومي و فتحي کميل مرزوق از کويت نيز با 3 گل عنوان آقاي گلي مشترک را به خود اختصاص دادند.

دوره هفتم جام ملت های آسیا – کويت 1980

هفتمين دوره  جام ملت های آسیا 1980 در حالي به ميزباني کويت برگزار شد که 2 همسايه اين کشور يعني ايران و عراق جنگ را آغاز کرده بودند.

دوره هفتم 1980 فصل نوینی در فوتبال آسیا بود. کویت میزبان این رقابت‌ها شد نخستین میزبان عربی این مسابقات بهترین تیم تاریخ خود را به همراه داشت. تیم ایران با تکیه بر ستارگان از جام جهانی برگشتهٔ خود تا نیمه نهایی بالا آمد اما یک اتفاق نادر در تاریخ جام ملت‌های آسیا افتاد.

درست یک روز قبل از بازی ایران و کویت جنگ بین ایران و عراق آغاز شد. تیم ایران پس از ده سال بی شکستی در آسیا در مقابل کویت شکست خورد و از صعود به فینال بازماند. کویت در دومین حضور پیاپی خود در فینال کره‌جنوبی را سه بر صفر در هم کوبید و نخستین تیم عربی قهرمان رقابت‌ها نام گرفت.

ناصر حجازي، نصرالله عبدالهي،‌ ايرج دانايي‌‎فر، حميد عليدوستي، حسن روشن، بهتاش فريبا، حميد درخشان و حسين فرکي از سرشناسان ايران در اين جام بودند. فريبا همراه با چون سون هو کره‌جنوبي با 7 گل آقاي گل جام شدند.

دوره هشتم جام ملت های آسیا – سنگاپور 1984

هشتمين دوره اين رقابت‌ها به ميزباني سنگاپور در حالي با قهرماني عربستان همراه شد که اين تيم اولين حضورش در اين جام را تجربه مي‌کرد. هشتمین دوره 1984 در سنگاپور برگزار شد. تیم عربستان از این دوره به جمع تیم‌های جام ملت‌ها پیوست. ایران با یک تیم استثنایی و پرمهره، کویت قهرمان دوره قبل، در کنار کره‌جنوبی مدعی کسب جام بودند. تیم ایران در نیمه‌نهایی مقابل عربستان قرار گرفت.

ایران با گل شاهرخ بیانی تا دقیقه 89 پیروز و در فینال بود اما اشتباه یار خودی (شاهین بیانی برادر شاهرخ) و گل‌به‌خودی او بازی را به مساوی کشید. بازی در ضربات پنالتی به نفع عربستان شد و عربستان در یک فینال به یادماندنی چین را شکست داد و عین ناباوری در اولین حضورش نخستین جامش را بالای سر برد. ایران در این دوره از مسابقات چهارم شد.

عربستان در نهايت جام هشتم را به خانه برد و چين نيز به عنوان نايب قهرماني رسيد. جيا ژي کوان از چين بهترين بازيکن جام لقب گرفت و ناصر محمدخاني، شاهرخ بياني و جيا ژي کوان از چين هر کدام با 3 گل آقاي گلي را به دست آوردند.

دوره نهم جام ملت های آسیا – قطر 1988

نهمين دوره جام ملت های آسیا 1988 هم با قهرماني عربستان به ميزباني قطري‌ها همراه شد. تيم ملي ايران در اين جام با سرمربيگري پرويز دهداري و بازيکناني جوان به قطر رفت و باز هم با عنوان سومي به کشور بازگشت.

جام نهم را هم مانند جام هشتم عربستان به خانه برد و کره‌جنوبي دوم شد. شاگردان مطرح دهداري در اين جام کريم باوي، فرشاد پيوس، احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخاني، مجتبي محرمي، جواد زرينچه، سيروس قايقران، مهدي فنوني‌زاده، صمد مرفاوي و محمدحسن انصاري‌فرد بودند.

کيم جو سونگ ستاره کره‌‌اي‌ها بهترين بازيکن جام و لي تائه هو نيز از همين تيم با 3 گل آقاي گل شد.

دوره دهم جام ملت های آسیا – ژاپن 1992

دوره دهم جام ملت های آسیا 1992 که ايران در ضعيف‌ترين حضورش در اين مسابقات براي نخستين بار از صعود از گروهش بازماند و در نهايت ژاپن ميزبان به قهرماني رسيد.

دوره دهم 1992 در کشور ژاپن برگزار شد. سرمایه‌گذاری‌های ژاپن روی ورزش فوتبال سرانجام به ثمر نشست. تیم کره‌جنوبی و امارات تازه از جام جهانی 1990 برگشته و ایران قهرمان بازی‌های آسیایی 1990 مهم‌ترین مدعیان جام بودند.

اما بدترین اتفاق ممکن برای ایران افتاد؛ در بازی مقابل ژاپن که سرنوشت‌ساز بود ایران یک گل مشکوک دریافت کرد. داوری جمال شریف مورد اعتراض ایران قرار گرفت و در پی آن حمله به داور باعث اخراج و محرومیت بازیکنان ایرانی شد. ایران برای نخستین بار در تاریخ جام ملت‌ها در گروه‌بندی حذف شد. امارات و ژاپن صعود کردند.

عربستان بهترین فرصت برای قهرمانی سوم و شکستن رکورد ایران را پیدا کرد. عربستان در فینال مقابل ژاپن تن به شکست داد تا کشور آفتاب تابان دومین کشور شرقی بعد از کره جنوبی باشد که جام را برده‌است.

کازايوشي ميورا، ستاره ژاپني‌ها ستاره جام لقب گرفت و فهد البيشي با 4 گل آقاي گل شد.

دوره يازدهم جام ملت های آسیا – امارات 1996

يازدهمين دوره جام ملت های آسیا 1996 با رقم خوردن نتايجي شگفت‌انگيز و تاريخي براي کشورمان همراه شد و باز هم تيم ملي اين بار با هدايت محمد مايلي‌کهن در عين شايستگي با ناداوري مقابل عربستان شکست خورده و از رسيدن به فينال بازماند.

دوره یازدهم (1996) در کشور امارات متحده عربی برگزار شد. تعداد تیم‌های حاضر در جام به12 تیم افزایش یافت. تیم ایران در بدترین روزهای تاریخ خود بود عربستان‌سعودی و ژاپن و کره‌جنوبی مدعیان کسب قهرمانی بودند. اما جام یازدهم جام شگفتی‌ها بود.

حذف ژاپن در یک چهارم نهایی شکست 6–2 کره جنوبی برابر ایران و پیروزی عربستان در بازی مجدد مقابل ایران. تیم ملی ایران بهترین نتایج چند ساله‌اش را کسب کرد.

عربستان را سه بر صفر برد و کره جنوبی را ناباورانه 6–2 مغلوب کرد.عربستان بازی‌های ضعیف به سختی تا مرحله نیمه نهایی بالا آمد. اما باز هم ضربات پنالتی و داور عربستان را به فینال فرستاد. این تیم توانست ایران را در ضربات پنالتی شکست دهد.

یک فینال کاملاً عربی بین امارات متحده عربی و عربستان برگزار شد. عربستان به سومین قهرمانی خود دست یافت و با رکورد ایران برابر شد. ایران در بازی رده بندی ، کویت را در ضربات پنالتی شکست داد و سوم شد.

هر 2 عنوان بهترين و گلزن‌ترين بازيکن در اين جام به ايران رسيد و خداداد عزيزي بهترين و علي دايي با 8 گل آقاي گل مسابقات لقب گرفتند. به گفته کارشناسان تيم ملي ايران در اين دوره يکي از پرفروغ‌ترين دوره‌هايش را سپري کرده و در نهايت شايستگي از رسيدن به جام قهرماني بازماند.

دوره دوازدهم جام ملت های آسیا – لبنان 2000

دوره دوازدهم جام ملت های آسیا 2000 ، در اين دوره تيم ملي در مرحله يک چهارم نهايي با شکست از کره‌جنوبي از رقابت‌ها وداع کرد و ژاپن براي دومين بار به قهرماني رسيد.

چهار سال بعد پس از بیست‌وچهار سال میزبانی به لبنان رسید. دوره دوازدهم (2000) ژاپن و کره‌جنوبی دوباره به قدرت رسیده بودند. نتایج عجیبی در این دوره خلق شد. از نتایج جالب این دوره می‌توان به: شکست 4–1عربستان مقابل ژاپن، شکست کره جنوبی برابر کویت و تساوی ایران و تایلند اشاره کرد.

عربستان با وجود نتایج ضعیف به فینال رسید. کره‌جنوبی انتقام شکست دوره قبل را از ایران گرفت و در دقایق پایانی ایران را روی گل طلایی برد. ژاپن و عربستان دوباره فینال را برابر هم برگزار کردند و ژاپن دومین جام خود را به خانه برد و قهرمان شد.

هيروشي نانامي از ژاپن در نهايت بهترين بازيکن جام شد و لي دونگ گوک که گل طلايي را وارد دروازه ايران کرد با 6 گل آقاي گل شد.

دوره سيزدهم جام ملت های آسیا – چين 2004

دوره سیزدهم جام ملت های آسیا 2004 ، تيم ملي ايران در اين دوره از رقابت‌ها با نخستين سرمربي خارجي خود در جام ملت‌هاي آسيا باز هم به عنواني بهتر از سومي نرسيد و ژاپن براي بار سوم قهرمان قاره کهن شد.

در سال 2004 میزبانی به چین رسید و یکی از پرانتقادترین دوره‌های برگزاری بود. تیم‌های اردن و ازبکستان قدرت‌های تازه آسیا بودند. بازی ایران و عمان یکی از بازی‌های جنجالی جام بود. درگیری دو مدافع ایرانی (رحمان‌ رضایی و علی‌بداوی) با یکدیگر و حمایت داور ایرانی‌تبار از ایران این بازی را جنجالی کرد.

در این دوره تیم ایران ستارگان به نامی چون علی‌دایی، مهدی مهدوی‌کیا که عناوین بهترین بازیکن آسیا را در سال‌های 1999 و 2003 به دوش می‌کشیدند را به همراه داشت. تیم ایران در این دوره بازی‌های زیبایی کرد. درخشش خیره‌کننده علی‌کریمی و بازی‌های خوب مهدوی‌کیا و حسین‌کعبی به خصوص در بازی مقابل کره‌جنوبی که با هتریک علی‌کریمی همراه بود

تیم ایران را در آستانه فینالیست شدن قرار داشت ولی در نیمه‌نهایی با اشتباهات عجیب داوری و بی‌دقتی و سهل‌انگاری در زدن پنالتی توسط ایمان مبعلی ویحیی گل محمدی نتوانست از سد چین بگذرد و چین میزبان به فینال رسید.

علی‌دایی با زدن چهاردهمین گلش در بازی رده‌بندی برترین گل‌زن تمام ادوار جام ملت‌ها نام گرفت. شونسوکه ناکامورا بهترین بازیکن جام و علی‌کریمی و علا هوبیل به صورت مشترک عنوان آقای گلی رقابت‌ها کسب کردند. علی‌کریمی در همان سال عنوان بازیکن سال آسیا را به دست آورد.

دوره چهاردهم – مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام 2007

دوره چهاردهم جام ملت های آسیا 2007 در چهاردهمين دوره بازي‌ها مصاف چهارم ايران در مرحله يک چهارم نهايي با کره‌جنوبي به صورت پياپي اتفاق افتاد که در نهايت با حذف تيم ملي همراه شد. در اين جام عراقي که جنگ را پشت سر مي‌گذاشت در کمال ناباوري جام را به خانه برد.

در اين سال 2 اتفاق ويژه رخ داد. اتفاق اول ميزباني مشترک 4 کشور مالزي، اندونزي، تايلند و ويتنام براي اولين بار تجربه جديدي براي مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا بود تا به تقليد از فيفا و يوفا دست به اين کار زده تا عملاً 4 کشور بدون حضور در بازي انتخابي حضورشان بين 16 تيم مرحله پاياني قطعي باشد.

دومين اتفاق کم شدن فاصله با دوره قبل به مدت يکسال بود، چراکه با تصميم کنفدراسيون فوتبال آسيا براي عدم همزماني رقابت‌‌هاي المپيک و جام ملت‌هاي آسيا، اين دوره با فاصله 3 سال نسبت به دوره سيزدهم برگزار شد.

يونس محمود بهترين بازيکن جام لقب گرفت. همين مهاجم عراقي همراه با ناوهيرو تاکاهارا از ژاپن و ياسر القحطاني از عربستان با 4 گل عنوان مشترکي آقاي گلي را به دست آوردند.

دوره پانزدهم  جام ملت های آسیا – قطر 2011

پانزدهمین دوره جام ملت های آسیا 2011 ، قطر میزبان این دوره بود. ایران در این دوره به سرمربی‌گری افشین قطبی در مرحلهٔ گروهی در حالی که در بازی سوم با تیم ذخیره‌ها به میدان رفت حتی بدون دریافت یک گل با امتیاز کامل به‌عنوان سرگروه صعود نمود.

ازبکستان با غلبه بر اردن و استرالیا با شکست دادن عراق به نیمه‌نهایی رسیدند. کره‌جنوبی و ایران برای پنجمین دوره متوالی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها به مصاف هم رفتند که ایران بر خلاف دور گروهی در طول 90 دقیقه بازی تدافعی ارائه داد اما کره توانست با یک گل در وقت‌اضافه پیروز شد تا در این 5 دیدار با ایران به 3 برد رسیده باشد. ژاپن مدعی هم قطر میزبان را شکست داد.

در نیمه‌نهایی ژاپن پس از تساوی 2 بر 2 با کره‌جنوبی در ضربات پنالتی 3 بر صفر پیروز شد. استرالیا نیز با غافلگیری ازبکستان را با 6 گل درهم کوبید.

در رده‌بندی کره‌جنوبی به سختی 3 بر 2 برابر ازبکستان به پیروز رسید و سوم شد. ژاپن هم توسط بازیکن کره‌ای‌الاصل خود با یک گل در وقت‌های اضافه استرالیا را برد و با چهارمین قهرمانی، بر بام قارهٔ کهن تکیه زد و پر افتخارترین تیم آسیا لقب گرفت. ژاپن این ۴ قهرمانی را به فاصلهٔ سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ کسب کرده که این موفقیت خود رکوردی جدید محسوب می‌گردد.

دوره شانزدهم جام ملت های آسیا – استرالیا ۲۰۱۵

شانزدهمین دوره جام ملت های آسیا 2015 ، استرالیا میزبان این دوره از مسابقات بود. ایران با سه برد در مرحله گروهی مقابل بحرین، قطر و امارات به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت و به نظر می‌رسید مسیر همواری تا رسیدن به نیمه نهایی داشته باشد

اما داوری بحث‌برانگیز داور استرالیایی بنجامین ویلیامز در بازی مقابل عراق، باعث اخراج پولادی در اواخر نیمه اول از زمین شد و در نهایت این دیدار در وقتهای عادی و اضافه ۳–۳ به پایان رسید و در ضربات پنالتی با از دست رفتن پنالتی توسط وحید امیری عراق موفق شد تا از سد ایران عبور کند و برخلاف پیش‌بینی‌ها به مرحله نیمه نهایی راه یابد.

از شگفتی‌های دیگر این دوره حذف ژاپن مدعی مقابل امارات در یک چهارم نهایی بود. در نهایت تیم‌های استرالیا، عراق، کره‌جنوبی و امارات به نیمه نهایی راه یافتند. کره جنوبی بازی نسبتاً راحتی را مقابل عراق خسته از بازی ایران انجام داد و با پیروزی 2–0 به فینال راه یافت.

در دیگر بازی مرحله نیمه‌نهایی استرالیای میزبان امارات را شکست داد و به این ترتیب تیم‌های استرالیا و کره‌جنوبی بازی فینال را با داوری علی‌رضا فغانی برگزار کردند.

کره‌جنوبی که تا فینال گلی دریافت نکرده بود و این خود رکوردی تقریباً دست‌ نیافتنی محسوب می‌گردد در وقت‌های اضافه در نهایت با نتیجهٔ 2–1 مغلوب کشور میزبان گردید؛ استرالیا این کشور در قارهٔ اقیانوسیه اولین قهرمانی‌اش را پس 3 دوره حضور در جام ملت‌های آسیا در میان بهت و سرافکندگی تیم‌های آسیائی جشن گرفت.

دوره هفدهم  جام ملت های آسیا – امارات 2019

جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ هفدهمین دوره این مسابقات در دی ماه امسال، یعنی اوایل سال ۲۰۱۹، در کشور امارات متحد عربی برگزار خواهد شد. که در پایان قهرمان جام ملت‌ های آسیا به جام کنفدراسیون‌های جهان در سال ۲۰۲۱ راه می‌یابد.

در این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ بر خلاف دوره های گذشته ۲۴ تیم در قالب شش گروه به دیدار هم می‌روند. کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر تغییر شکل برگزاری این رقابت‌ها و افزایش تیم‌ها از ۱۶ به ۲۴ تیم تصمیم گرفت که کاپ قهرمانی این مسابقات را هم تغییر دهد. مدافع عنوان قهرمانی جام ملت های آسیا در این رقابت‌ها تیم ملی استرالیا است.

0 0 رای
امتیاز بدهید
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات