گوهر تپه بهشهر

گوهر تپه بهشهر

نقد و بررسی

توضیحات

گوهر تپه

گوهر تپه یکی از محوطه‌ های باستانی پیش از تاریخ شمال ایران در استان مازندران است که در شهرستان بهشهر و در ۲ کیلومتری شمال غربی رستمکلا و کیلومتر ۳۰ جاده ساری به بهشهر قرار گرفته ‌است. این محوطه باستانی در دشتی واقع شده که در جنوب آن مراتع و کوهستان های جنگلی و کوهستانی سرسبز قرار دارد.

داستان گوهر تپه از زندگی انسان‌ هایی آغاز می شود که در غار های باستانی مازندران چون غار گمیشان، غار هوتو و غار کمربند زندگی می‌ کردند و با خروج از غار به مرور در محوطه گوهرتپه ساکن شدند.

در عصر نوسنگی، در گوهرتپه زندگی روستا نشینی رواج داشته و در دوره برنز و مفرغ مورد توجه قرار گرفته و درنهایت تبدیل به مکانی برای استقرار شهرنشینی شده است.

در جریان دوران‌ های زمین‌ شناسی غار های زیادی در این منطقه تشکیل شده که منجر به ایجاد استقرار های بعدی انسان در آن‎ها شده ‌است. گوهرتپه یکی از استقرارگاه‌ های پیش از تاریخی ایران است که در دوران مس و سنگ شکل گرفته ‌است.

قرار داشتن این محوطه در حد فاصل دره‌ ها و غار های باستانی همچون غار هوتو، غار کمربند و غار کومیشان اهمیت آن را دو چندان کرده ‌است. با توجه به سرچشمه‌ های آبی، جنگل، دریا، غارها و شرایط مطلوب منطقه همراه با پتانسیل‌ های موجود دیگر، گوهر تپه به صورت تدریجی مسیر توسعه را پیمود و در دوران مفرغ به شهری بزرگ با وسعت پنجاه هکتاری تبدیل شد.

از جمله آثار به دست آمده از گوهر تپه، در میان لایه‌ های دوره مس و سنگ و عصر مفرغ، می ‎توان به انواع سفال، اشیا مفرغی، مهر، اشیا تزیینی و ساختارهای معماری و همینطور جنگ‌افزارهایی شامل سرنیزه، خنجر و هم چنین اشیاء تزیینی شامل آویز، گردنبند و دستبند اشاره کرد. همچنین  مهره‌های سنگی، پیکرک‌ های حیوانی و انسانی، ریتون‌ های سفالی و نمونه‌ های مختلف دوک، سردوک و دیسک‌ های سفالی اشاره کرد. اشاره کرد

آثار معماری به دست آمده در گوهر تپه استفاده از ، خشت و سنگ را در پی بناها آشکار می‎کند که به وسیله تیرک‌های چوبی و افقی و نی پوشیده شده ‎اند. در گوهر تپه ابزارهای سنگی زیادی بدست آمده که از آن جمله می‌ توان به تیغه‌ ها، تراشه‌ ها و هاون‌ های سنگی اشاره کرد که از کانی‌ های گوناگون در میان لایه‌ های سنگ آهک منطقه به دست آمد و کاربرد این ابزارهای سنگی جهت درو کردن غلات، تکه کردن گیاهان و گوشت حیوانات و آسیاب کردن گندم و دانه‌ های گیاهی بوده ‌است

منبع : visitiran.ir/fa